شناسهٔ خبر: 26195612 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رعایت رژیم غذایی راهکار مناسب پیشگیری از افزایش وزن است

به گزارش ایرنا، بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می کند و به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می کند و به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می شوند و احتمال اینکه مورد استفاده دوباره قرار بگیرند بسیار کمتر می شود.
بر این اساس روزه داری در افراد لاغر یا با وزن طبیعی به بدن این فرصت را می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد و مصرف کند و پس از پایان این ماه نیز به جای آن چربی های تازه و مناسب تری را جایگزین کند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان معتقد است بعد از ماه مبارک رمضان که وزن افراد ، چربی و قند خون متعادل شده با رعایت رهنمودهای غذایی می توان به سلامتی بهتر کمک کرد.
عصمت عباسی افزود: برای داشتن وزنی مناسب باید به اندازه از الگوی غذایی مصرف کرد و علاوه بر آن فعالیت بدنی (40-30 دقیقه پیاده روی) را در برنامه روزانه گنجاند.
وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد، خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، قلبی عروقی و انواع سرطان ها در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بیش از سایرین بوده و در این میان باید از خوردن غذاهای چرب و انواع شیرینی ها اجتناب کرد.
این کارشناس ادامه داد: افراد باید بین مقدار مصرف غذا و فعالیت بدنی تعادل برقرار کنند و انجام این کار از افزایش وزن جلوگیری کرده و نباید پرخوری کرد، چون باعث تجمع چربی در بدن و اضافه وزن و چاقی می شود.
وی بیان کرد: بی تحرکی از علل افزایش وزن در افراد بشمار می رود و برای رفع آن و ارتقای فعالیت بدنی توصیه می شود زمان نشستن (به خصوص در کنار تلویزیون، رایانه، میز کار ) را کاهش داده و یک رشته ورزشی را (هر چند ساده) در زندگی روزانه خود قرار دهند.

** استفاده روزانه در وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها از سبزی های خام و پخته
عباسی افزود: سبزی ها منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در سلامت دارند و در این میان فیبر نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر ماننددیابت، بیماری های قلبی- عروقی، انواع سرطان و چاقی دارد.
وی یادآوری کرد: مصرف روزانه از سبزی های سبز تیره مثل سبزی خوردن، اسفناج ، برگ های سبز کاهو و سبزی های نارنجی و قرمز رنگ مثل هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و در مجموع انواع مختلف سبزی ها در برنامه غذایی فواید بسیار بالایی دارد.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در سلامت داشته و در طول روز نیز توصیه می شود ،از انواع مختلف میوه مصرف کنید.
وی بیان کرد: مصرف قند، شکر، نوشابه ها و انواع مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین کاهش یابد و به این موضوع باید توجه داشت که شکر موجود در یک قوطی نوشابه گازدار (355 میلی لیتر) معادل 10حبه قند یا تقریبی نصف یک نان تافتون است.
عباسی افزود: کارشناسان امر توصیه می کنند، به جای انواع شیرینی از میوه های با طعم شیرین (مثل خرما و انواع میوه های خشک) و به جای مصرف نوشابه های شیرین ، آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار از آب، دوغ، آب میوه طبیعی استفاده شود.

** نان و غلات مصرفی روزانه سبوس دار باشد
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: برای مصرف روزانه بهتر است از نان های تهیه شده با آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار ، جو و گندم کامل (پوست نگرفته) استفاده شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون در کشور انواع نان های سنتی (لواش ، بربری و تافتون) با آهن و اسید فولیک غنی می شوند و برای پیشگیری از کمبود آهن و اسید فولیک استفاده از انواع این نان ها توصیه می شود.
عباسی افزود: نان های تهیه شده از آرد سبوس دار و انواع غلات پوست نگرفته دارای مقدار بیشتری فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند و از طرفی برای افزایش ارزش غذایی برنج بهتر است آن را به صورت مخلوط با سبزی ها و حبوبات استفاده شود.
وی بیان کرد: حبوبات منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و غذاهای پخته شده با آن بصورت روزانه به ویژه در وعده های غذایی اصلی (مثل صبحانه) از خوراک هایی مثل عدسی و لوبیا پخته بخورید.
این کارشناس ادامه داد: ترکیب حبوبات با غلات ارزش پروتئینی بالایی دارد پس بهتر است بیشتر برنج را به صورت مخلوط با حبوبات مثل باقلا پلو،عدس پلو، ماش پلو، لوبیا چشم بلبلی با پلو مصرف شود.
وی اظهار کرد: گروههای مختلف سنی هر روز مصرف لبنیات (شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک) را فراموش نکنند، چرا که برای تامین کلسیم، بهبود رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است.
عباسی افزود: برای پیشگیری از کمبود ویتامین D دی بهتر است از انواع شیر و لبنیات غنی شده استفاده شود و در این میان
شیر، ماست و پنیر خود از نوع کم چرب انتخاب کنید.
این کارشناس ادامه داد: اسید های چرب ترانس موجود در روغن ها و چربی ها باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها می شوند ودر هنگام انتخاب روغن ها به برچسب تغذیه ای آن توجه کنید. .
وی خاطر نشان کرد: در برنامه غذایی خود از انواع گوشت، ماهی و مرغ (بدون پوست) و نیز تخم مرغ مصرف کرده و انواع گوشت و تخم مرغ بهترین منابع پروتئین، آهن و روی قابل جذب هستند که برای افزایش سطح ایمنی و رشد و نمو مورد نیاز است.
7320/8068
انتهای پیام

نظر شما