شناسهٔ خبر: 26186352 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دکتر مهدی زاهدی، شیرین شریف زاده

حمایت نظام حقوق مالکیت فکری از حقوق بازی‌باز کنشگردر بازی‌های رایانه‌ای

توسعه‌ی فناوری دیجیتال منجر به توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای گردیده است. امروزه بازی‌های رایانه‌ای یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در رسانه‌های دیجیتال است.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

تتوسعه‌ی فناوری دیجیتال منجر به توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای گردیده است. امروزه بازی‌های رایانه‌ای یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در رسانه‌های دیجیتال است.این بازی‌ها در ابتدا به شکل یک سرگرمی برای کودکان مطرح شد اما در کوتاه‌ترین زمان به رسانه‌ای لذت‌بخش، آموزشی، کاربردی و اجتماعی برای تمام سنین تبدیل گشت. این امر موجب گردیده تا استقبال بازار جهانی برای ورود این بازی‌ها به چرخه تجارت افزایش پیدا نماید و متعاقباً انتظار حمایت توسط حقوق مالکیت فکری از این بازی‌ها اهمیت بیشتری یابد.حقوق مالکیت فکری از طریق نظام ثبت اختراعات، علایم تجاری، اسرارتجاری و حقوق کپی‌رایت به حمایت از بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد.
با این‌حال بازی‌های رایانه‌ای به علت خصیصه ذاتی و منحصر‌به‌فرد خود با چالش مهمی روبروست زیرا در برخی از بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌باز در تولید و تغییر بازی نقش دارد . مشارکت او به گونه‌ای ست که هر بازی برای هر بازی‌باز می‌تواند متفاوت از بازی‌باز دیگر باشد و ایده های او در اجرای بازی موجب تغییر یا ارتقای اثر اولیه گردد. در چنین وضعیتی مصرف‌کننده بازیکن نقش کاربر یا بازی‌باز کنش‌گر را پیدا می‌کند و بجای خالق بازی می‌نشیند و اثر جدید یا ارتقا یافته‌ای را ایجاد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند حمایت حقوق مالکیت فکری را جلب نماید.
این مقاله کوشش دارد ضمن شناسایی موارد مصرف خلاقانه، ابعاد و جایگاه حقوقی حمایت از بازی‌باز کنشگر در حقوق کپی‌رایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

واژه‌های کلیدی: بازی های رایانه ای، حقوق کپی رایت، بازی‌باز کنش‌گر، آثار اقتباسی

نویسندگان:

دکتر مهدی زاهدی: دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

 شیرین شریف زاده: دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی

نشریه دیدگاه های حقوق قضایی - شماره 79-80، پاییز و زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما