شناسهٔ خبر: 26180450 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ابتلای 34 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو

سخنگوی وزارت بهداشت: در سال جاری و تا شب گذشته، 34 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و 3 نفر فوت کرده اند؛ افرادی که بر اثر تب کریمه کنگو فوت کرده اند، همگی دارای بیماری های زمینه ای بوده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی گفت: افرادی که در تماس مستقیم با دام یا ذبح دام هستند در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند. خوشبختانه توصیه ها و آموزش های لازم به این افراد به ویژه در کشتارگاه ها ارائه شده است.

حریرچی همچنین درباره ایجاد شغل در حوزه وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با كمك دولت، تقبل كرده كه در 5 سال آينده، سالانه 60 هزار شغل جديد، عمدتا در بخش غير دولتي و در زمينه هاي جديد مانند خدمات در منزل و استفاده از فناوري ايجاد كند.

او گفت: همچنین وزارت بهداشت تقبل کرده است که در سال جاري 73 هزار شغل ايجاد كند كه این امر، با كمك وزارت رفاه و سازمان برنامه ميسر خواهد شد و در حال حاضر 28 هزار شغل احصا شده و اقدامات لازم و ارزشيابي ها در این زمینه صورت گرفته و ميزان 2370 ميليارد تومان نيز وام از بانك ها به این امر، اختصاص یافته است و ميزان بهره اين وام ها برابر با ميزان معمول است، اما قسمتي از آن در بخشی از مشاغل، از طريق يارانه دولتي جبران خواهد شد تا مقرون به صرفه باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بیماریهای نادری که درمان آنها گرانقیمت است، گفت: حدی که برای واردات دارو یا تکنولوژی یا درمان های جدید برای بسته خدمتی در کشورهای مختلف وجود دارد، نیم تا سه درصد درآمد سرانه ناخالص ملی است و هیچ کشوری بیشتر از سه درصد از درآمد سرانه ناخالص ملی خود را نمی تواند به یک دارو یا تکنولوژی جدید وارداتی اختصاص دهد.
 
حریرچی افزود: برای یک بیماری ممکن است به ازای اضافه شدن دو تا سه ماه به عمر هر یک از بیماران، چند صد هزار دلار هزینه شود که در توان هیچ بیمه ای نیست و خانواده ها نیز ممکن است نتوانند این هزینه ها را تامین کنند، بنابراین بهترین راه، هزینه کرد این منابع در راه پیشگیری از بیماری های مختلف در زمان حاملگی یا ازدواج است.

او با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت، قیمت سبد دارویی کشور یعنی کل داروهای موجود در کشور، تا پایان سال، به طور متوسط 9 درصد افزایش خواهد یافت، گفت: ممکن است قیمت یک دارو کمتر از 9 درصد افزایش داشته یا در برخی از داروها بیش از 9 درصد افزایش مشاهده شود، اما افزایش قیمت کل سبد دارویی کشور به طور متوسط، 9 درصد خواهد بود. 

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با همکاری دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، افزایش قیمت این محصولات در سال جاری به طور متوسط حدود 9 درصد خواهد بود، تصریح کرد: اینکه اعلام شده بود بیمه سلامت با داروخانه های جدید، قرارداد امضا نخواهد کرد، توسط مسئولان بیمه سلامت تکذیب شد.

حریرچی درباره نظام ارجاع گفت: استقرار نظام ارجاع، کار ساده و آسانی نبوده و بسیار پیچیده است و به آمادگی و هماهنگی نیاز دارد، چراکه نظام ارجاع معمولا نقش دروازه بانی دارد. 

او افزود: مردم در همه مناطق دنیا دوست دارند که خدمات پزشکی را بدون هیچ محدودیتی در هر ساعتی از شبانه روز دریافت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی از ویژگی های نظام ارجاع، داشتن نام یا لیست انتظار است. برای مثال در کشورهای اروپایی که بسیاری از آنها سازنده دستگاه های MRI هستند، انجام یک MRI غیر اورژانسی ممکن است بیش از یک ماه به طول بیانجامد.

او با تاکید براینکه استقرار نظام ارجاع، مستلزم دو تغییر است؛ تغییر در فرهنگ، رفتار بهداشتی و درمانی مردم و تغییر در نظام ارائه خدمات و نظام پرداخت، بیان کرد: تغییر رفتار و نظام پرداخت در استقرار نظام ارجاع باید همزمان صورت گیرد و این کار بدون وجود نظام ثبت الکترونیکی ممکن نیست.

حریرچی گفت: اگرچه در نظام ارجاع، افراد می توانند آزادانه پزشک خود را انتخاب و سالانه یک بار آن را تغییر دهند، اما ارجاع از پزشک خانواده به متخصص، حتما باید توسط پزشک خانواده انجام شود.

او با بیان اینکه از پیشرفت های وزارت بهداشت در استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده راضی هستیم و آمادگی داریم که این نظام را در 10 استان کشور راه اندازی کنیم، اظهارداشت: طرح پزشک خانواده در 12 گام اجرا می شود و اجرای هر مرحله نیاز به پیش نیازهایی از جمله اعتبارات مالی دارد.

او گفت: بر خلاف تصور بسیاری از افراد، اجرای پزشک خانواده در کوتاه و میان مدت ممکن است با صرفه جویی قابل توجهی همراه نباشد، اما در درازمدت به نفع سلامت کشور است و طول عمر مردم را افزایش می دهد؛ گفتنی است، در کشور انگلستان، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده 40 سال به طول انجامید.

حریرچی درباره واکسن HPV گفت: واکسن HPV از واکسن های مورد نیاز کشور است که باید در داخل تولید شود و بقیه موارد مطرح شده در این خصوص حاشیه است.

او درباره کمک های جمع آوری شده برای واکسن HPV یادآور شد: کمک های مالی جمع آوری شده توسط تلویزیون به انستیتو پاستور ایران اختصاص می یابد که به بخشی از هزینه های تولید این واکسن کمک خواهد شد و از جمله اقدامات خیر در جامعه، مشارکت سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و مشارکت مردم در حوزه پیشگیری است که در این زمینه تولید واکسن می تواند به پیشگیری از بیماری ها و تامین سلامت جامعه کمک کند.

نظر شما