شناسهٔ خبر: 26180355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
ورود برادران شِرلی و سرآغاز نفوذ انگلستان در ایران
آنتونی و رابرت شِرلی ـ دو برادر انگلیسی ۱۹ ژوئن سال ۱۵۹۸ میلادی در شهر قزوین ـ پایتخت وقت ایران ـ با شاه عباس یکم دیدار کردند که به نوشته مورّخان، با این دیدار نفوذ و سپس مداخله انگلستان در امور ایران آغاز شد که ایرانیان خاطرات بسیار بدی از این مداخلات و نتایج آن دارند. این دو برادر با ۱۴ انگلیسی دیگر سیزدهم ژوئن آن سال وارد قزوین شده و درخواست ملاقات با شاه عباس را کرده بودند که پس از شش روز انتظار به آن موفق شدند.

ایجاد نیروی هوایی ایران
دولت وقت ایران، با شعار دفاع از آسمان وطن ۲۹ خرداد ۱۳۰۳ ده افسر جوان (وابسته به نیروی زمینی) را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه های شوروی روانه مسکو کرد. در بازگشت این عده به وطن، نیروی هوایی ایران با آرم «بلند آسمان جایگاه من است» به وجود آمد و آسمان ایران دارای دفاع شد. نخستین هواپیمای نیروی هوایی ایران پنجم اسفند ۱۳۰۴ در آسمان شهر تهران ظاهر شد و نمایش پرواز داد. تهرانی ها برای تماشای آن به پشت بام ها رفته بودند. این نیرو در شهریور ۱۳۲۰ بدون توجه به بخشنامه سرلشکر نخجوان که خود افسر نیروی هوایی بود، تا آخرین قطره بنزین از آسمان کشور دفاع کرد و برای خود تاریخ ساخت.

سالروز درگذشت دکترعلی شریعتی
۲۹خرداد۱۳۵۶ دکتر علی شریعتی جامعه شناس دینی، مدرّس دانشگاه مشهد و سخنران حسینیه ارشاد در «ساوت همتون» انگلستان دچار یک عارضه ناگهانی شد و درگذشت. وی که در مزینان خراسان (سبزوار) به دنیا آمده بود از آغار کار، معلمی را پیشه خود ساخت. از ورود او به انگلستان بیش از سه هفته نگذشته بود که درگذشت و این درگذشت ناگهانی شایعه های متعدد به دنبال داشت. او که در چارچوب جنبش مقاومت و جنبش آزادی ایران با حکومت شاه مبارزه می کرد چند بار بازداشت شد.

نخستین اندازه گیری محیط زمین
اراتوستنس دانشمند یونانی تبار عهد باستان ۱۹ ژوئن سال ۲۴۰ پیش از میلاد اندازه گیری محیط زمین را بر پایه علم هندسه به پایان برد. وی در اسکندریه مصر و در لحظه ای که خورشید در اوج بود (ظهر) فاصله آن را بر اساس احتساب زاویه برآورد کرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما