شناسهٔ خبر: 26180001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

معاون اجرایی شورای شهر خبر داد:

جزییات جدید از پرونده املاک واگذار شده در شهرداری

محمود میرلوحی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی شورای سابق شهر تهران در تخریب اعضای فعلی آن، آمار جدیدی از تخلفات صورت گرفته در دوره گذشته ارایه داده و خواستار سرعت بخشیدن به تصمیم قوه قضاییه درباره پرونده‌های مدیریت شهری گذشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمود میرلوحی (عضو شورای شهر تهران و معاون اجرایی شورای شهر) به بهانه طرح شکایت مدیرعامل سابق موسسه همشهری از الهام فخاری (عضو شورا)، اطلاعات تازه‌ای از پرونده واگذاری غیرقانونی املاک توسط شهرداری به افراد خاص و نیز ابعاد جدیدی از پرونده عیسی شریفی (قائم‌مقام سابق قالیباف) را ارایه داد.

میرلوحی در ابتدا به جزئیات پرونده الهام فخاری و شکایت مدیرعامل سابق همشهری از وی اشاره کرده و گفت: ایشان الان در دادسرا هستند و هنوز جزئیات پرونده مشخص نشده است. آقای ذاکری (مدیرعامل سابق موسسه همشهری) شاکی ایشان هستند. درست است که هر کسی می‌تواند علیه دیگری شکایت کند اما وقتی در این پرونده به شاکی و متشاکی نگاه می‌کنیم، مساله کمی عجیب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به علت شکایت از فخاری گفت: خانم فخاری به همراه چند نفر دیگر از اعضای شورا طرح تحقیق و تفحص را در رابطه با همشهری امضا کردند. با اینکه خانم فخاری اعلام کرده در همه مصاحبه‌هایش جانب قانون را رعایت کرده و نام هیچ‌کسی را نیاورده، با این‌وجود آقای ذاکری که در آن زمان مدیرعامل موسسه همشهری بود، تصور کرده مخاطب این گفته‌ها؛ خودش است و به همین دلیل شکایت کرده است.

اعضای شورای چهارم بیش از شورای پنجمی‌ها در صحنه هستند

میرلوحی با اظهار شگفتی از شکایتی که نسبت به عضو شورای شهر شده است، با بیان اینکه اعضای سابق شورای شهر مدام از تریبون برخی خبرگزاری‌ها اظهارات تندی را نسبت به شورای پنجم بیان می‌کنند، افزود: اعضای شورای چهارم و جریان اصولگرایی مرتبا و شاید بیش از اعضای شورای پنجم، در صحنه هستند و نسبت به شورای فعلی و عملکرد شورای پنجم اظهارنظر کرده و اظهارات آنها به مراتب تندتر از مصاحبه‌هایی است که خانم فخاری در رابطه با موسسه همشهری داشته‌اند. آنها هنوز هم بی‌انضباطی‌ها و گزارش تحویل و تحول شهردار سابق (محمدعلی نجفی) را قبول ندارند و بنا ندارند واگذاری‌ها را بپذیرند.

آمار املاک واگذار شده به ۱۳۰۰ عدد رسیده است​

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری در ادامه آمار جدیدی از املاکی که به صورت غیرقانونی واگذار شده است؛ ارائه داد و افزود: اعضای شورای سابق در حالی چنین عکس‌العمل‌هایی اتخاذ می‌کنند که امروز شاهدیم تعداد ۶۷۴ ملک واگذار شده که در گزارش تحویل و تحول آمده است، به ۱۳۰۰ عدد رسیده است. این فهرست هم‌اکنون روی میز من است اما اعضای شورای چهارم هنوز در مرحله انکار هستند.

وی در تشریح جزییات بیشتر این واگذاری‌ها گفت: ۱۳۰۰ ملک در اختیار کسانی قرار گرفته که قانونا نباید در اختیارشان باشد. براساس فهرستی که به دست ما رسیده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداری بدون دلیل در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است. بیشتر این املاک تحت عناوین خیریه و مذهبی به این افراد تعلق گرفته است اما وقتی داخل بنا می‌شویم می‌بینیم رنگ و بویی از خیریه و مسائل ارزشی ندارد.

پرونده عیسی شریفی بر سر چندین هزار میلیارد است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه به پرونده قائم مقام قالیباف (عیسی شریفی) که با روی کار آمدن مدیریت شهری گذشته دستگیر و دوباره به قید وثیقه آزاد شد، اشاره کرد و گقت: ایشان آذر ماه سال گذشته به قید وثیقه آزاد و دوباره دستگیر شد اما هنوز ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی برایش افتاده است. این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تامین منابع قرق شده است.

نجفی از ما خواست در پرونده شریفی ورود نکنیم

وی ادامه داد: آبان سال گذشته آقای نجفی (شهردار سابق) از ما خواستند که در این مسائل ورود نکنیم تا بتوانند آ‌ن را حل و فصل کنند اما تا امروز که بیش از ۶ ماه از آن تاریخ می‌گذرد؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. آن‌هم در شرایطی که وضعیت مالی شهرداری بحرانی است و یک میلیون تومان هم برای شهرداری ارزش دارد. در چنین شرایطی مشخص نیست از طلب شهرداری چه مقدار از این حضرات دریافت شده است و هنوز ما را در جریان قرار نداده‌اند. هزاران میلیارد تومان از سرمایه شهرداری به خاطر این پرونده متوقف شده است گرچه سرانجام توافق شد که شهرداری ۳۸۰۰ میلیارد تومان طلب دارد.

میرلوحی با بیان این مطلب که "انتظار داریم قوه قضائیه نسبت به پرونده‌های این چنینی عنایت و توجه داشته باشد و این‌طور نباشد که ببینیم در همچنان بر روی همان پاشنه می‌چرخد"، درباره جزئیات پرونده عیسی شریفی گفت: من می‌دانم که شرکتی تحت عنوان (......) و مباحثی از این دست، ۳۸۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار هستند. این اسامی در زمان آقای نجفی و در جلسه هم‌اندیشی که با حضور ایشان و معاونانشان ازجمله آقای حسینعلی مکارم (معاون مالی و اقتصادی شهردار) داشتیم، به اطلاع ما رسیده است. این اطلاعات توسط افراد عادی به گوش ما نرسیده بلکه شخص شهردار سابق این اطلاعات را در اختیار شورای پنجم قرار داده است.

وی در ادامه بازهم به انکارهای مدیران شهری گذشته اشاره کرده و ادامه داد: اگر شما به اخبار مراجعه کنید، می‌بینید که آقای گودرزی (معاون سابق اقتصادی شهرداری تهران) معتقد است که شهرداری فقط ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ۱۴ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. ایشان تراز مالی شهرداری تهران را مثبت گزارش داده‌اند درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد این ۹ هزار میلیارد تراز مثبت در حقیقت ۵۲ هزار میلیارد تراز منفی است. یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان تفاوت ناقابل بین گفته‌های ایشان و حقیقت وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز تریبون‌های بسیاری در اختیار جریانی است که در انتخابات رای نیاورده است، البته انتظار اصلی از قوه قضائیه است، ادامه داد: ما از قوه قضائیه یک انتظار قانونی، منطقی و عرفی داریم. انتظار داریم که قانون و عدالت سرمشق رفتارش باشد. مدت‌هاست پرونده‌های قضائی مدیران گذشته به قوه قضائیه ارسال شده است. هر چند از نظر من، آقای نجفی (شهردار سابق) و تیمش می‌توانست بهتر از این نیز عمل کند و باید بیش از ۱۲ پرونده تشکیل می‌شد اما هنوز از تصمیم قوه قضائیه و نتیجه این ۱۲ پرونده هیچ گزارشی به دست ما نرسیده است.

مردم انتظار دارند قوه قضائیه عملکرد مدیریت شهری گذشته و پرونده املاک نجومی را زودتر بررسی کند

میرلوحی به طرح شکایت از یکی دیگر از اعضای شورا اشاره کرده و ادامه داد: کسانی که در گذشته مشغول بودند به هر بهانه‌‌ای می‌توانند پرونده تشکیل دهند. من مطلع شده‌ام که به غیر از خانم فخاری؛ یکی دیگر از اعضای شورا هم در خصوص همین مباحث دعوت شده و مذاکراتی با ایشان صورت گرفته است. افکار عمومی و شورای پنجم انتظار دارند که قوه قضائیه عملکرد مدیریت شهری گذشته که پرونده‌شان نیز مشخص است و نیز پرونده غیرقابل انکار املاک نجومی را بررسی کند. در شرایطی که شاهد هستیم که هنوز هیچ خبری در این زمینه منتشر نشده است، افکار عمومی انتظار دارد که عملکرد قوه را دیده و در جریان قرار بگیرد

وی با بیان این مطلب که اعضای شورای گذشته، شورای پنجم را به بیکاری و فرار از انجام مسئولیت‌هایشان متهم می‌کنند، ادامه داد: اظهاراتی که خانم فخاری به خاطرش به دادگاه احضار شده یک صدم صحبت‌هایی که آنها در مورد شورای پنجم می‌کنند، نیست. اگر اظهارات امثال خانم فخاری یک زخم به آنها وارد کرده آنها ده‌ها برابر آن را مدام به شورای پنجم زخم می‌زنند. سوال این است که آیا شئونات شورای چهارم بیشتر استحقاق حمایت را دارد؟

میرلوحی با بیان اینکه شورای پنجم نمی‌تواند در مقابل مسائل گذشته سکوت کند، گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به کلیات سکوت کنیم. مطالبی که ما در رابطه با شرایط شهرداری گفتیم همه در حد اضطرار و در حد رفع گرفتاری‌ها بوده است. ما باید در شهرداری تهران در همین شرایط کار کنیم و به صلاح ما نیست که مدام شهرداری را نهادی بدهکار جلوه دهیم چراکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، ولی از روی اضطرار و ناچاری و گذران امورات شهرداری مجبور شدیم این اطلاعات را منتشر کنیم تا مشکل مطالبات روز خود را با گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم. اما مثل اینکه آن دوستان انتظار دارند ما فقط سکوت کرده و بگوییم همه چیز گل و بلبل بوده است هیچ نقص و مشکلی وجود نداشته و هر مشکلی هم بوده تقصیر اصلاح‌طلبان است.        

وی در پاسخ به این سوال که آیا فشارهای شورای پنجم افزایش پیدا کرده است، افزود: فشارها تغییری نکرده و از همان ابتدا وجود داشته و تا زمانی که ما حمایت افکار عمومی را داریم کارهای خود را پیش می‌بریم. با اینکه انتخابات به پایان رسیده اما هنوز بلندگوهای انتخاباتی علیه شورای پنجم و دولت خاموش نشده است و شاهد هستیم که در سایر بخش‌ها هم رفتارهای جریانی‌شان ادامه دارد. به نظر می‌رسد آنها همچنان احساس می‌کنند انتخابات ادامه دارد.

چون اعتماد عمومی کاهش یافته از مطرح کردن همه مسائل اجتناب داریم

میرلوحی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر همچون نمایندگان مجلس اس‌ام‌اس‌هایی حاوی مطالب تهدیدآمیز دریافت می‌کنند یا خیر، گفت: ما با چنین پدیده‌ای در شورای پنجم مواجه نیستیم و من چنین موضوعی را نشنیده‌ام. شورا همفکر و همراه با رای مردم کار خود را پیش می‌برد. البته ما منکر مفهوم رقابت سیاسی نیستیم و نمی‌خواهیم رقبای خود را محدود کنیم اما انتظار داریم که قوه قضائیه رفتار عادلانه و قانونی داشته باشد.

میرلوحی با بیان انکه اعتماد مردم به شدت کاهش یافته است و شورای پنجم کلماتش را با احتیاط به کار می‌برد، ادامه داد: شاهد هستیم که افکار عمومی و اعتماد عمومی به شدت کاهش یافته است به همین دلیل از مطرح کردن همه مسائل اجتناب داریم. حتی واژه‌های خود را با حساسیت انتخاب می‌کنیم. از حداکثر واژه‌ای که تاکنون استفاده کرده‌ایم واژه" تخلف" است و این کمرنگ‌ترین و رقیق‌ترین اصطلاحی است که می‌توان برای عملکرد برخی استفاده کرد.

وی در واکنش به این سوال که سناریویی مطرح شده که می‌گویند با تعویض هر شش ماه یک بار شهردار، شورای پنجم را سرگرم خواهند کرد تا نتواند تخلفات را پیگیری کند، گفت: این اظهارات شایعه است و پراکندگی چنین شایعاتی نشان دهنده ضعف ایجادکنندگانش است. شورای پنجم چابک و آماده تصمیم‌گیری است و در هر شرایطی سر وقت تصمیماتش را می‌گیرد و متوقف نمی‌شود. پس از استعفای آقای نجفی در ۱۵ روزه عید اقدامات شهرداری متوقف نشد ما دقیقا بر سر زمان تعیین شده شهردار بعدی را انتخاب کردیم. برخی دستگاه‌های دولتی که شرایط مالی بهتری نسبت به شهرداری دارند، ماه‌هاست نتوانسته‌اند حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند اما شهرداری توانسته با وجود بدهکاری‌هایش حقوق کارکنان را به موقع پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود محمد افشانی (شهردار فعلی) نیز به خاطر حوادث سال ۸۸ دارای پرونده است و همین مساله باعث خواهد شد که مدت کوتاهی در شهرداری دوام بیاورد، گفت: اصلاح‌طلبی که در انتخابات نباشد همان آقای احمدی‌نژاد و طرفدارانش می‌شود. در زمان انتخابات ۸۸ دو صف وجود داشت صف اول آقای احمدی‌نژاد و طرفدارانش و صف مقابل آقای احمدی‌نژاد بود.

میرلوحی ادامه داد: اصلاح‌طلبان از قبل از انقلاب دوران جنگ، اصلاحات تا امروز پرونده روشنی دارند و پایبندی‌شان را به اصل انقلاب، نظام و خدمت به مردم و آبادانی کشور را نشان داده‌اند. پرونده آقای افشانی نیز روشن است و اگر کسی بخواهد کار ایشان را و سابقه ایشان را بررسی کند، متوجه می‌شود حضور ایشان در جبهه و پاکدستی‌شان کاملا نزد مردم باز و روشن است.  

نظر شما