شناسهٔ خبر: 26174521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فعالان صلح افغان "خسته از جنگ" به کابل رسیدند

صدها فعال صلح افغان که با پای پیاده از مقر اصلی طالبان در ولایت هلمند به راه افتاده بودند، امروز دوشنبه وارد کابل شدند تا صدای اعتراضشان را از جنگ ۱۷ ساله به گوش مقام‌های افغانستان برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این فعالان مرد شامل معلمان، دانشجویان و قربانیان جنگ هر روز به تعدادشان در میانه راه افزوده شده و هدفشان ارائه طومار درخواست‌های صلح‌طلبانه خودشان به رهبران افغان است.

اقبال خیبر ۲۷ ساله که دانشجوی پزشکی در هلمند است، می‌گوید: چیزهایی دیده و آموخته‌ام که هرگز تصورش را هم نمی‌کردم. ما مردمِ گرفتار در مناطق تحت کنترل طالبان و مناطقی که تحت کنترل دولت را دیده‌ایم و همگی از جنگ خسته شده‌اند.

این راهپیمایی اعتراض‌آمیز که اولین در نوع خودش در افغانستان است، از دل تحصن اعتراضی و اعتصاب غذا در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند زاده شد. جنبش مذکور که همزمان با انفجار خودروی بمبگذاری شده ۲۳ مارس در همین شهر آغاز شد، موجی از اعتراضات مشابهی هم در سراسر این کشور به راه انداخت.

به گفته اقبال خیبر، معترضان گافی جاده‌های اصلی را در کنترل می‌گیرند و گاهی به سمت روستاها رفته و به عمد مناطق خطرناکی را برای گفت‌وگو با مردم انتخاب می‌کنند تا به ترس آنها غلبه کنند.

او افزود: ما درد و رنج عمیق مردم از جنگ را دیده‌ایم. واقعیت این است که وجدانم آرام نمی‌گیرد. من لطمه می‌بینم و از خودم می‌پرسم چرا زودتر برای آغاز روند صلح تلاش نکردیم؟

دولت افغانستان و شبه‌نظامیان به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان آتش‌بس موقت اعلام کرده بودند که با استقبال فراوانی روبرو شد.

آتش‌بس طالبان یکشنبه به پایان رسید و این گروه آن را تمدید نکرد اما آتش‌بس یکجانبه دولت برای ۱۰ روز تمدید شد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: امیدواریم طالبان درخواست دولت افغانستان برای صلح را بپذیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما