شناسهٔ خبر: 26173650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کشف بیش از یکصد میلیارد ریال کالای قاچاق طی سال جاری در استان کرمان

خبرگزاری شبستان: رئیس پلیس آگاهی استان کرمان با اشاره به اینکه در ۳ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد ریال کالای قاچاق دراستان کشف شده است، گفت: در این زمینه نیازمند همکاری تمامی نهادهای مربوطه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان یدالله حسن پور رئیس پلیس آگاهی استان کرمان امروز ( 28 خرداد ) در نشست خبری گفت: یکی از موضوعات در اولویت کار پلیس آگاهی، مبارزه با کالای قاچاق است و از آنجا که استان کرمان در مسیر استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارد، این امر شرایط  کار را سخت تر می کند.

 

وی با اشاره به اینکه در 3 ماهه اول سال جاری بالغ بر 185 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان کشف شده است و ارزش ریالی کالای قاچاق نسب به سال قبل 76 درصد افزایش داشته است، افزود: تمرکز پلیس آگاهی بر پیگیری کالای کلان قاچاق است که در این زمینه می توان به کشف 54 هزار لیتر سوخت قاچاق در حاشیه شهر کرمان اشاره کرد که قصد داشتند این سوخت قاچاق را به استان سیستان و بلوچستان منتقل کنند.

 

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان همکاری تمامی دستگاه ها و نهادهای مربوطه با پلیس آگاهی را از این حیث که کالای قاچاق تمام ابعاد اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و غیره را متأثر می کند، ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به طور کلی در زمینه مبارزه با کالای قاچاق اقدامات خوبی انجام شده است و شاهد کاهش آن هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه در بحث سرقت در 3 ماه گذشته؛ حدود 16 درصد نسبت به سال قبل کشفیات افزایش پیدا کرده است و 66 درصد سرقت ها نیز کشف شده اند، عنوان داشت: 20 درصد سرقت ها مربوط به لوازم داخل خودرو بوده که توسط سارقان معتاد داخل معابر و خیابان ها انجام شده است لذا شهروندان دقت کنند وسایل با ارزش داخل خودروی خود را درجای مناسبی بگذارند که در معرض دید نباشد همچنین استفاده از پارکینگ ها نیز می تواند ضریب امنیت را افزایش دهد.

 

سرهنگ حسن پور ادامه داد: 14 درصد سرقت ها در منازل، 13 درصد اماکن، 11 درصد موتور سیکلت، 9 درصد مربوط به احشام و غیره بوده است همچنین باید اشاره کرد در اوایل سال جاری متأسفانه شاهد سرقت از گردشگران فرانسوی بودیم که با اقدام به موقع و منسجم پلیس آگاهی این سارقین که تعداد آنان 2 نفر بوده است و از شهرهای مرکزی کشور آمده بودند، ردیابی و در نهایت در تبریز دستگیر شدند.

 

وی با اشاره به اینکه در مدت 3 ماهه سال جاری 243 باند سرقت در سطح استان که معمولا 2 یا 3 نفره بوده اند، شناسایی و دستگیر شده اند، ابراز داشت: آخرین باندی که دستگیر شده است، مربوط به شناسایی و سرقت از خانه های افراد مسن بوده است که نمونه آن ورود سارقین به خانه ای در بلوار جمهوری بوده است که کمتر از 24 ساعت 3 سارق به همراه با مالخر دستگیر و اموال مسروقه تحویل فرد مال باخته شده است.

 

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان با بیان این مطلب که 50 درصد سرقت ها در شهر کرمان بوده است که دلیل آن جمعیت بالای این شهرستان است، اظهار داشت: شهرستان های بم 8 درصد، رفسنجان حدود 7 درصد، کهنوج 6 درصد، جیرفت 5 درصد، سیرجان 4 درصد، عنبرآباد 1 درصد از سرقت ها را به خود اختصاص داده اند همچنین بالای 80 درصد از سارقین بین سنین 18 تا 40 سال بوده اند که بیشتر آنان مبتلا به اعتیاد بوده اند و تحصیلات آنان غالبا سطح دیپلم به پایین بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه وقوع قتل در 3 ماه اخیر با کاهش 21 درصدی در سطح استان همراه بوده است که 17 درصد از مقتولین زن و بقیه مرد بوده اند، بیان داشت: انگیزه قاتلین متفاوت بوده است که مهم ترین آن نزاع بوده است که 40 درصد آمار را به خود اختصاص داده است و همچنین از دیگر انگیزه های قاتلین می توان  به مسائل ضد اخلاقی و اختلافات خانوادگی اشاره کرد که به ترتیب 17 و 9 درصد از قتل ها را مرتکب شده اند همچنین 44 درصد از قتل ها با سلاح سرد انجام شده است که در این زمینه نقش خانواده ها بسیار مهم است که نگذارند فرزندان سلاح سرد با خود حمل کنند.

 

سرهنگ حسن پور با اشاره به تعداد قتل های 3 ماهه جاری به تفکیک شهرستان های استان، افزود: 21 درصد قتل ها در کرمان، 17 درصد در جیرفت، 17 درصد در رفسنجان، 13 درصد در عنبرآباد، 8 درصد در ریگان، 8 درصد در رودبار، 4 در منوجان و 4 درصد در زرند بوده است و بقیه شهرستان ها درصد کمتری را به خود اختصاص داده اند.

 

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان گفت: در بحث آدم ربایی با افزایش 14 درصدی مواجه هستیم که 80 درصد انگیزه آنها مرتبط با مواد مخدر بوده است همچنین 8 درصد موارد خانوادگی و 8 درصد زمینه باج خواهی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در زمینه جعل و کلاهبرداری با تلفن همراه و کارت به کارت کردن، با وجود اطلاع رسانی اما بازهم شاهد افزایش سوء استفاده از مردم هستیم، عنوان داشت: یکی از عوامل جهت جلوگیری از اینگونه مسائل، آگاه سازی است اما بازهم متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیده ایم از طرف دیگر برخی افرادی که در این زمینه گرفتار شده اند، اظهار بی اطلاعی نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی کرده اند لذا اصحاب رسانه می توانند به ما کمک زیادی کنند که البته این اطلاع رسانی باید مستمر و پررنگ باشد.

 

سرهنگ حسن پور ادامه داد: پلیس آگاهی علاوه بر پیگیری جرائم در حوزه خدماتی نیز فعالیت می کند که می توان به صدور گواهی عدم سوء پیشینه اشاره کرد البته باید متذکر شد که شهروندان برای بحث انگشت نگاری باید به پلیس + 10 مراجعه کنند لذا جا دارد اشاره شود که در 3 ماهه سال جاری بالغ بر 20 هزار نفر گواهی سوء پیشینه دریافت کرده اند.

 

وی تصریح کرد: سامانه 197 آماده دریافت انتقادات و پیشنهادت شهروندان هستند همچنین چنانچه مردم موضوعات مشکوکی را مشاهده کردند می توانند از طریق شماره 110 و تلفن 130 اطلاع رسانی کنند.

 

 

نظر شما