شناسهٔ خبر: 26168733 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر:

افزایش ظرفیت آب شیرین‌ کن‌‌های بوشهر تا 140 هزار مترمکعب/ تا دو سال آینده 40 درصد آب بوشهر از نمک زدایی تامین می‌شود/ قرارداد 75 هزار مترمکعب تاسیسات جدید منعقد شده است

مدیرعامل آبفای استان بوشهر با اشاره به اینکه قرارداد 75 هزار و 500 مترمکعب آب شیرین کن در استان منعقد شده است، گفت: تا دو سال آینده بیش از 140 هزار مترمکعب از منابع آبی استان و به تعبیری 40 درصد آب بوشهر از طریق شیرین کن‌ها تامین خواهد شد.

صاحب‌خبر -
"کیقباد یاکیده" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، این استان را دارای چهار منبع تامین کننده آب دانست و افزود: 50 درصد از آب شهرها و روستاهای بوشهر از خط سد کوثر تامین می‌شود و با توجه به اینکه بیش از 40 درصد مخزن این سد دارای منابع آبی است بدین منظور مشکلی در این مسیر نداریم و به طور کلی حدود 60 درصد مردم استان مشکل جدی در زمینه آب شرب ندارند.
وی افزود: ظرفیت‌های که بر روی این خط دیده شده برای افق سال 1385 طراحی شده و مقداری میزان اختصاص یافته اندک است به همین دلیل برای تابستان مشکلاتی در این منطقه داریم و محلاتی که در ارتفاعات شهرهای متصل به این خط قرار دارند و یا مناطقی که در انتهای خطوط قرار گرفته‌اند اندکی دچار بحران می‌شوند که این مشکل را نیز با نوبت‌بندی و زون‌بندی کردن برطرف می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اینکه پنج درصد آب درون استان از طریق آب شیرین‌‌کن‌ها تامین می‌شود، ادامه داد: آب شیرین‌کن‌ها تولید ثابت دارند و حتی در فصل تابستان هم مجوزهای لازم ارائه می‌شود تا تولیدات این بخش افزایش یابد.
یاکیده تصریح کرد: پنج درصد دیگر آب استان هم از درون‌ چاه‌های محلی شهرها و روستاها تامین‌ می‌شود که این منابع دچار بحران شده است. با توجه به اینکه چندین سال متمادی است بارندگی مناسبی در این استان نداشته‌ایم و با خشکسالی روبه‌رو بوده‌ایم به تبع آن، آبدهی چاه‌ها نیز کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: ولی با توجه به اینکه معمولا میزان این چاه‌ها زیاد نبوده و پراکنده هستند از طریق چاه‌های کشاورزی و اجاره‌ای که کلرزنی شده و جایگزین می‌شوند در تابستان مشکل این بخش را برطرف می‌کنیم و در برخی از موارد نیز مجبور می‌شویم اقدام به کف‌شکنی کنیم و یا چاه‌های جدید حفر کنیم که بین 30 تا 40 چاه به این صورت سالانه جایگزین کف‌شکنی می‌شوند و در برخی موارد هم بین 20 تا 25 حلقه چاه اجاره می‌شود و به این بخش کمک می‌کند.
 
60 درصد سهم استان از خط آبرسانی کازرون کاهش یافته است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بحران اصلی آب استان را مربوط به خط کازرون دانست و افزود: این خط از سمت شرق استان وارد شده و تا شهر بوشهر امتداد پیدا کرده است که دو شهرستان دشتستان و بوشهر را سیراب می‎‌کند. از این محل حدود 30 درصد آب استان تامین می‌شود که شرایط آن هم اکنون به شدت بحرانی شده است و آبی که وارد منطقه می‌شود حدود 60 درصد سهم استان است و منابع ورودی از این خط به بوشهر کاهش یافته است.
یاکیده با تاکید بر اینکه با ادامه این روند حدود 15 درصد آب استان را در تابستان به طور کلی از دست داده‌ایم، عنوان کرد: این امر موجب شده تا برای شهرستان دشتستانی که تمام آب آن از این محل تامین می‌شود، مصوبات طرح بلندمدت ایجاد 45 هزار مترمکعب تاسیسات آب شیرین کن را از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دریافت کنیم.
وی افزود: اخیرا طی جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مقرر شد تا این پروژه را به جای 45 هزار مترمکعب که حدود 100 کیلومتر خط با اختلاف ارتفاع 140 متر و اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان نیاز دارد، آن را در مقیاس کوچک‌تر اجرا کنیم تا سرعت عمل ما نیز افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: بنابراین پیشنهاد 17 هزار و 500 مترمکعب شامل یک پروژه 10 هزار مترمکعبی و یک پروژه هفت هزار و 500 مترمکعبی ارائه گردید که مورد موافقت قرار گرفت که هم اکنون در حال جانمایی و مطالعات آن هستیم تا در گام نخست بتوانیم مجوزهای خرید تضمینی را از وزارت نیرو دریافت کرده و وارد مرحله مناقصه شویم.
یاکیده با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1399) بایستی 30 درصد آب استان از منابع ساحلی و شیرین‌‌کن‌ها تامین شود، گفت: آبی که در استان ما تامین می‌شود 300 هزار مترمکعب است و بایستی 100 هزار مترمکعب آب را تا پایان سال 99 به دریا متصل کنیم.

قرارداد 75500 مترمکعب آب شیرین کن منعقد شده است/ افزایش ظرفیت آب شیرین‌ کن‌‌های بوشهر تا 140 هزار مترمکعب
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 20 هزار مترمکعب این رقم فعال شده است، بیان کرد: قرارداد 75 هزار و 500 مترمکعب آب شیرین کن منعقد شده است که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد و طبق برنامه به 30 درصد تکلیفی قانون برنامه ششم توسعه خواهیم رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: هفده هزار و 500 مترمکعب ظرفیت آب شیرین کن‌های شهرستان دشتستان نیز تا قبل از سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید که براین اساس تا پایان سال 1399 بیش از 140 هزار مترمکعب از منابع آبی استان و به تعبیری 40 درصد آب بوشهر از طریق شیرین کن‌ها تامین خواهد شد.

حفر 9 حلقه چاه جدید برای حل مشکل آب شهر برازجان
یاکیده با تاکید بر اینکه برای حل مشکل آب شهر برازجان 9 حلقه چاه جدید پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: هم اکنون دو حلقه چاه جدید وارد سرویس شده است و یک حلقه چاه جدید نیز امروز وارد مدار شد. همچنین دو حلقه چاه دیگر هم در حال حاضر دستگاه حفاری آن مستقر شده است که در کل این 9 حلقه چاه مشکل 50 درصد آب شهرستان برازجان را که به پر تنش‌ترین شهر استان بوشهر مبدل شده است را برطرف می‌کند تا فصل تابستان را با مشکل کمتری سپری کنیم.
وی شهرستان آب‌پخش بوشهر را یکی دیگر از نقاط دارای مشکلات منابع آبی دانست و افزود: این شهر در انتهای خط آبرسانی کازرون قرار گرفته است که براساس برآورد صورت گرفته بایستی 6 هزار و 500 مترمکعب آب به این منطقه تخصیص یابد ولی با بروز مشکلات یاد شده بیش از چهار هزار و 500 مترمکعب منابع آبی به این اختصاص پیدا نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر خاطرنشان کرد: بدین منظور یک حلقه چاه جدید در منطقه حفاری شده است که امیدواریم در طی روزهای آینده حفاری آن به پایان رسیده و حدود هزار مترمکعب به منابع آبی این شهرستان افزوده شود که در این صورت تابستان را با نوبت بندی و همکاری مردم با مشکلات کمتری سپری خواهیم کرد.
یاکیده در پایان گفت: برای حل مشکل آب شهر شبانکاره نیز که به دلیل کمبود منابع آبی خط کازرون دچار مشکل شده است یک حلقه چاه جدید آماده شده که طی دو سه روز آینده به شبکه متصل خواهد شد و شرایط آبی این بخش نیز نرمال خواهد شد.

نظر شما