شناسهٔ خبر: 26163577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جدایی 6 هزار کودک در آمریکا از والدینشان

بنابر آمارها اداره مرزبانی و دادگستری آمریکا که سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای در مرزهای جنوبی این کشور پیش گرفته‌اند تنها ظرف ۶ هفته گذشته ۲۰۰۰ کودک را که به همراه والدین‌شان به طور غیرمجاز وارد خاک آمریکا شده بودند جدا و در مراکز موقت اسکان داده‌اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /در پی ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت دونالد ترامپ علیه مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند، در چند هفته اخیر مرزبانان این کشور شروع به بازداشت بزرگسالان و اعزام آنها به بازداشتگاه‌های موقتی کرده‌اند؛ اقدامی که منجر به جداشدن آنها از کودکانشان شده است.

همزمان در واشنگتن، پایتخت، اعتراض‌ها به اجرای این سخت‌گیری‌ها بالا گرفته به طوری که پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که ارشدترین جمهوری‌خواه کنگره هم شناسایی می‌شود گفته از این اقدام وزارت دادگستری راضی نیست.

این در حالی است که جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا که همیشه از مدافعان سیاست‌های ضدمهاجرتی بوده، در یک هفته گذشته بارها تلاش کرده سیاست "تحمل صفر" که هیچ گونه تسامحی برای عبور غیرقانونی از مرزها در نظر نمی‌گیرد را تبیین کند. آقای سشنز حتی روز گذشته با اشاره به یکی از آیه‌های انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، تلاش کرد وجاهت شرعی برای سیاست‌های خود فراهم کند.

اگرچه این قانون جدید نیست و در زمان روسای جمهوری قبلی چون باراک اوباما هم در سطح بسیار محدودی به اجرا گذاشته می‌شد اما ناظران می‌گویند تفسیر مجرمانه خواندن عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا که بستر قانونی این جداسازی‌ها شده در دولت‌های قبلی به ویژه برای کسانی که برای بار نخست به طور غیرقانونی وارد آمریکا شده بودند بیشتر جنبه یک بزه و جرم مدنی داشت و به همین علت هم موجب جدایی کودکان از والدین نمی‌شد.

اما اکنون با وارد کردن اتهام مجرمانه عبور غیرقانونی مهاجران بزرگسال روانه زندان می‌شوند و کودکان همراه آنها تحت عنوان "فرد صغیر بدون سرپرست" به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده می‌شوند.

این کودکان کجا هستند؟
هنوز آمار مشخصی از تعداد دقیق این کودکان جداشده وجود ندارد اما گزارش جدیدی که وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر کرده تعداد آنها را ۱۹۰۴ کودک اعلام کرده که در حافاصل میانه ماه آوریل گذشته تا پایان ماه مه گذشته از والدینشان جدا شده‌اند.

جزئیات بیشتری درباره گروه سنی و مشخصات این کودکان منتشر نشده است.

سرپرستی این کودکان تا زمان مشخص شدن وضعیت والدینشان در دادگاه، به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده شده که آنها را به مراکز اقامتی دولتی و یا سرپرستی موقت افراد خیر منتقل کرده است.

سازمان ملل متحد، چند روز پیش رسما با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف جدا کردن کودکان از والدین در مرزهای جنوبی آمریکا شده بود.

اما جف سشنز، وزیر دادگستری که گفته می‌شود در یک سال و نیم گذشته در حال اجرا کردن مو به موی سیاست‌هایی که است که خود در سال ۲۰۱۵ تحت عنوان اصلاحات قوانین مهاجرتی به جمهوری خواهان پیشنهاد کرده بود، با دفاع از این جداسازی‌ها گفته همراه داشتن کودک نباید سپری برای مصونیت مهاجرانی شوند که به طور غیرقانونی مرز را رد می‌کنند.

آقای سشنز حتی به فرازی از انجیل اشاره کرده که در آن به نامه سنت پل به رومی‌ها اشاره شده که آنها را به پیروی از قانون فرا می‌خواند.

هرچند منتقدان آقای سشنز می‌گویند از این آیه انجیل پیش‌ترها برای توجیه برده‌داری هم استفاده شده بوده است.

وزیر دادگستری آمریکا برای توجیه جداسازی خانواده مهاجران به انجیل استناد کرد

علاوه بر سازمان ملل متحد، در داخل آمریکا هم اعتراض‌ها به جداسازی کودکان در مرز بالا گرفته است
سه سال پیش که برای تهیه گزارش به شهر مک‌آلن در جنوب تگزاس و مرز مکزیک رفته بودم از نزدیک با مادرانی که با کودکان خردسال و حتی نوزاد وارد آمریکا می‌شدند گفتگو کردم. یکی از آنها می‌گفت هندوراس را ترک کرده چون جنگ‌های میان سازمان‌های تبه‌کاری امنیتی برایشان باقی نگذاشته.

او را در کلیسای جامع مک آلن دیدم جایی که ده‌ها خواهر روحانی و داوطلب برای مهاجران غیرقانونی البسه، سوپ داغ و حمام مهیا کرده بودند.

بعد از مک‌آلن به سمت آستین، مرکز ایالت تگزاس روانه شدیم اما پس از حدود یک ساعت رانندگی در یک پست بازرسی متوقف شدیم. آنجا از من و مارکوس، فیلم‌بردار آلمانی، مدارک شناسایی و اقامت خواستند. من که فقط گواهی‌نامه رانندگی به همراه داشتم شفاهی گفتم که با ویزای خبرنگاری در آمریکا هستم اما چون پاسپورت به همراه نداشتم افسر مرزبانی خودرو را متوقف کرد و هر دو ما را به داخل پاسگاه برد.

در طول یک ساعت و نیمی که طول کشید تا به آنها ثابت کنم حضورم در آمریکا قانونی است، چند نفری را در زندان موقت پاسگاه دیدم که همگی به اتهام ورود غیرقانونی بازداشت شده بودند. یکی از آنها پدر جوانی بود که یک پسربچه ۵-۶ ساله همراهش بود. پدر پشت میله بود اما دست پسرش را که پشت به ما اما بیرون سلول ایستاده بود گرفته بود.

از افسری که پیگیر رسیدگی به کار من بود پرسیدم خلاف این آقا که بچه دارد چیست؟ گفت ورود غیرقانونی. گفتم حالا تکلیف این بچه چه می‌شود؟ گفت منتظریم ببینیم اگر فامیل یا آشنایی دارند بیاید و بچه را ببرد و اگر نه که باید تصمیم بگیریم.

شک دارم که آن پسربچه که تی‌شرت مرد عنکبوتی هم بر تن داشت، در آن لحظه متوجه بود که دقیقا چه اتفاقی در حال وقوع است اما به نظر می‌رسید که از پرچم‌های متعدد روی یونیفرم سربازان فهمیده بود که اینجا آمریکاست.

بعد از ترک پاسگاه روی اینترنت خواندم که این ایست بازرسی یکی از سخت‌گیرترین مبادی مرزبانی کشور است و با آپدیت کردن روزانه تابلو آمار بازداشتی‌ها به رکورد مهاجران غیرقانونی که متوقف کرده می‌بالد.

سیاست جدایی‌سازی خانواده‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است
واکنش کاخ‌سفید چیست؟
سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی دونالد ترامپ که در کانون اکثر آنها مشاور جوان رئیس‌جمهوری، استیون میلر، قرار دارد اگرچه به طور کلی مورد حمایت جمهوری‌خواهان است اما برخی از آنها خوانش سخت‌گیرانه قوانین موجود را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روز گذشته، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و ارشدترین چهره حزب جمهوری‌خواه به خبرنگاران گفت با تاکتیک‌های به کار گرفته شده راحت نیست.

این هفته جمهوری‌خواهان پیش‌نویس طرحی را به کنگره ارایه کردند که بنا دارد بخشی از قوانین مهاجرت را اصلاح کند و همزمان به جداسازی کودکان و والدین در مرزها پایان می‌دهد.

بنابر این طرح پیشنهادی کودکان و والدین در صورت بازداشت به اتفاق هم در زندان نگهداری می‌شوند.

در این طرح همچنین به تعینن تکلیف برای حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مهاجرانی که در کودکی و توسط والدینشان به طور غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند هم توجه شده و همچنین قرار است درباره قانون قرعه‌کشی، لاتاری، گرین کارت هم رای‌گیری شود و همزمان برای تقویت حصارهای مرزی ۲۵ میلیارد بودجه در نظر گرفته شود.‌

آقای ترامپ گفته از هرگونه مصوبه در این باره حمایت خواهد کرد هر چند احتمال می‌رود اگر دموکرات‌ها بخواهند روی بودجه ۲۵ میلیاردی مورد درخواست دولت دست بگذارند، آن گاه آقای ترامپ هم از همراهی با پیشنهاد بخشش و اعطای شهروندی به جوانانی که اصطلاحا "رویاداران" خطاب می‌شوند سر باز زند./بی بی سی 

نظر شما