شمارش معکوس. ۵ ، ۴ ، ۳ ، ۲ ، ۱ و … This is Bethesda! بر پرده نقش میبندد. بله این Bethesda است. ناشر خوش آوازه و مشهور صنعت گیم که در طول تاریخ بازیهای ویدئویی عناوین شاهکار زیادی را به بازار عرضه کرده و از آن دست کمپانیهایی است که نام آن تضمینکننده ارزش بالای بازی است. فقط کافی است نام این عناوین را در ذهن خود مرور کنیم : Elder Scrolls ، Fallout ، Doom ، Dishonored ، Wolfenstein ، Star Trek و …
Bethesda همیشه در عناوین RPG و FPS استاد بوده و بازیهایش عموماً ، متر و معیاری برای تعیین استانداردهای این سبک بودهاند. این کمپانی همیشه سعی کرده به دنبال استودیوهای سازنده خلاق و نابغه رفته و از ساخت عناوینی حمایت کند که چیزهای جدیدی را به صنعت گیم اضافه کنند. همچنین هیچگاه آنها را برای عرضه هر چه سریعتر بازی تحت فشار قرار نداده است. شاید همین عوامل است که این ناشر را تبدیل به برندی معتبر در دنیای بازیهای ویدئویی کرده است. هفته گذشته کنفرانس این کمپانی در E3 2018 برگزار شد و شاهد معرفی شدن عناوین جدید و نمایشهای گوناگونی از آنها بودیم.
ابتدای کنفرانس با سخنرانی Pete Hines معاون ارشد بخش بینالملل شرکت آغاز شد که خب نسبتاً فرد بامزهای هم به نظر میرسید. او به عناوینی از Bethesda که در سال گذشته عرضه شده اشاره کرد که خب ظاهراً Wolfenstein 2 محبوبترین آنها بود. او پس از صحبتهای کوتاهش و صحبت از موفقیتهای کمپانی حرف زدن در مورد گذشته را تمام کرده و بیان داشت که قرار است در این کنفرانس در مورد آینده و برنامههای شرکت صحبت کرد. در این لحظات بود که طرفداران عناوین بزرگ این شرکت از خود پرسیدند آیا قرار است بالاخره پس از سالها انتظار بالاخره Elder Scroll جدید منتشر شود و ساعتها و روزها و ماهها مرا سرگرم کند؟ آیا Fallout دیگری عرضه خواهد شد تا یک نقشآفرینی آخرالزمانی دیگر هم به عناوین عالی این شرکت اضافه شود؟ برخی دیگر گفتند یعنی میشود Doom جدیدی عرضه شود و با آهنگهای متال و کشتن پیدرپی و خونینش، به اوج هیجان و لذت برسم؟ عدهای دیگر از طرفداران پر و پا قرص این ناشر بزرگ با خود گفتند: میشود Wolfenstein جدیدی عرضه شود و یک شوتر ناب و کامل و بینقص دیگر را تجربه کنم ؟ خب احتمالاً همان گونه که میدانید پاسخ همه این سؤالات مثبت بود. به علاوه به آنها Rage 2، Starfield ، و Quake Champions را هم اضافه کنید. چه کنفرانس هیجانانگیزی به نظر میرسید. اما آیا محتوای نشانداده شده از این عناوین کافی بود؟ در ادامه به بررسی تک تک آنها خواهیم پرداخت.
ابتدا با Rage 2 آغاز میکنیم. عنوانی که در نسخه اول خود مانند دیگر عناوین Bethesda خیلی موفق ظاهر نشد. اما ماجرا برای نسخه دوم این گونه به نظر نمیرسد. از لوگو و نام بازی با تم صورتی و سفید آن گرفته تا آهنگی که از بازی ساخته شده توسط Andrew WK به صورت زنده اجرا شد، به نظر میآید که بازی ، لذتبخش و جذاب و خوشساخت خواهد بود.
سپس Magnus Nedfors و Tim Willits کارگردانان دو استودیوی سازنده بازی یعنی Avalanche و ID Software به روی صحنه آمدند. شاید برای شما هم مثل من زیاد پیش آمده باشد که با خود فکر کنید اگر دو شرکت خوب که هر یک درزمینهٔ خاصی تبحر دارند با هم همکاری کنند چه شاهکارهایی میتواند شکل بگیرد! شاید همکاری این دو استودیو هم نتیجه طرح چنین سؤالی بوده است. Avalanchای که در Mad Max و Just Cause ثابت کرده در ساخت تجربه اکشن جهان باز با انفجار و ضد و خورد و تنش مهارت بسیاری دارد و ID Softwareای که اصلاً نیازی به تعریف ندارد. شوترهای ناب و عمیق و لذت بخشش الگویی برای تمام بازیسازان این سبک خواهند بود. پس از تعریف و تمجید آنها از یکدیگر و بازی Rage 2 و همچنین دل و قلوه دادن به یکدیگر نوبت به نمایش ویدئویی از گیمپلی این عنوان رسید. بازی پر است از مناظر زیبا و رنگارنگ و شاد. رنگها در بازی به صورت اشباع شده وجود دارند تا مناطق بازی زیباتر هم بشوند. جنگل، دشت، ساحل در شب و روز همگی زیبا به نظر میرسند. سپس نمایشی از جنگ خودروها نشان داده شد. خودروهای سرعت بسیار بالایی خواهند داشت، اما به علت وسیع بودن جادهها و مناطق بازی رانندگی خیلی سخت نخواهد بود. با تار شدن کنارههای تصویر در زمان حرکت با سرعت زیاد، حس سرعت بیشتر منتقل خواهد شد. گرافیک آتش و انفجار فوقالعاده طبیعی در بازی پیاده شده است. اما هیچکدام از این موارد نقطه قوت اصلی بازی نیست. آن چه که بیش از همه جلب توجه میکند بخش شوتر بازی در حالت اول شخص و پیاده است. وجود انواع و اقسام سلاحها و نیروهای گوناگون به همراه حرکات و انیمیشنهای روان و سریع شخصیتها و عکسالعمل بسیار طبیعی آنها هنگام تیر خوردن همه و همه نوید جذابیت و هیجان خواهند داد. زمان عرضه بازی بهار ۲۰۱۹ اعلام میشود و طرفداران شوتر اول شخص و هیجان و هرج و مرج و جنون به قدر کافی هایپ میشوند. در کل میتوان گفت نمایش Rage 2 بسیار خوب صورت گرفته است. برای قضاوت نهایی در مورد بازی باید انتظار بکشیم. اما حتی اگر خود بازی آن قدر عمیق و خوب هم نباشد و داستان آن هم چنگی به دل نزند، از همین حالا با اطمینان میتوان گفت گیمپلی بازی جذاب است.
سپس نوبت به نمایشی از عرضه بازی کارتی Elder Scrolls : Legends رسید. عنوانی کارتی با الهام گیری از بازیهایی همچون Hearthstone پیشتر بر روی گوشیهای هوشمند عرضه شده بود و توانسته بود فروش قابل قبولی را نیز در پی داشته باشد. تاریخ دقیقی برای عرضه این عنوان عرضه نشد، اما ظاهراً بازی در امسال (سال ۲۰۱۸ میلادی) عرضه خواهد شد.
در مرحله بعدی، Matt Firor کارگردان Elder Scrolls Online به صحنه آمد و از این صحبت کرد که خودش هم Elder Scrolls Online بازی میکند (چه افتخاری!) او از بزرگتر شدن و پرمخاطب شدن Elder Scrolls Online سخن میگوید و تا میتواند از آن تعریف و تمجید میکند. در ادامه هم ویدئویی از Elder Scrolls Online : Summerset به نمایش درمیآید و در آن عنوان میشود که این عنوان هماکنون برای کنسولها در دسترس علاقهمندان هستند. صحنههایی که در ویدئو نشان داده میشوند همه و همه میخواهند این حس را به بازیبازان منتقل کنند که در این عنوان شاهد مکانها و شخصیتها و موجودات جدید و جذاب و متنوعی خواهید بود.
در ادامه مراسم بدون هیچ مقدمهای Doom Eternal با تیزری کوتاه اما بسیار جذاب، معرفی شد. تیزری ۸۰ ثانیهای که خود جهنم را به صورتی مدرنتر و پیشرفتهتر از عناوین قبلی این فرنچایز اصیل و محبوب به تصویر میکشید. پخش یک موسیقی خشن با فضای بینهایت سنگین به همراه مریخ جهنمی که کمی از قرمزی آن کاسته شده است و بیشتر حالت سنگی پیدا کرده تا ماشینی، همگی از ویژگیهای Doom جدید خواهند بود. تهیهکننده این عنوان به طرفداران مژده داده که دشمنان چغر و بدبدن این عنوان دو برابر عنوان قبلی خواهند بود! البته تاریخ مشخصی برای عرضه این عنوان گفته نشد ولی انتظار میرود که بازی در سال ۲۰۱۹ برای رایانههای شخصی و کنسولهای نسل هشتم عرضه شود.
هیجان یعنی: برقارو خاموش کنی و … صدا رو بلند کنی … با متال هد بزنی و … دوم بازی کنی و … حسابی دشمنای بازی رو قلع و قمع کنی و … شب هم از ترس تو تخت خواب جاتو خیس کنی!
بخش بعدی مراسم مربوط به عنوان Quake Champions بود. عنوان Multiplayerای که در حالت Early Access قرار دارد و قرار است به صورت انحصاری برای رایانههای شخصی منتشر شود. همچنین در این مراسم اعلام شد که این عنوان به مدت یک هفته رایگان خواهد بود. از تریلر این عنوان این گونه برمیآید که یک سری بازیکن در یک نقشه رها میشوند تا به همدیگر شلیک کنند و بازی چیز دیگری ندارد. اگر هم این طور نباشد لااقل در این تریلر این گونه است! سپس از حالتهای جدید بازی و بسته الحاقی Mooncrash برای عنوان Prey رونمایی شد. عنوانی که نتوانست به محبوبیتی که انتظار میرفت دست یابد و طبیعتاً سودی خیلی زیادی را برای Bethesda به همراه داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که این بسته الحاقی موفق به انجام این کار خواهد شد یا خیر. بسته الحاقی Mooncrash، در یک پایگاه مخفی در ماه اتفاق جریان داشته و شامل شخصیتهای جدید قابل باز کردن، تواناییهای جدید و Typhonهای مرگ بار میشود.
دومین سورپرایز بزرگ مراسم پس از Doom Eternal ، عنوانی است که اسم عجیبی برای آن انتخاب شده است. Wolfenstein : Youngblood! بازی به صورت Co-op خواهد بود و دختران بلازکوویچ (شخصیت اصلی عناوین جدید Wolfenstein) کاراکترهای قابل بازی این عنوان خواهند بود. ویدئویی که برای این عنوان به نمایش در آمد در مورد گیمپلی بازی اطلاعات زیادی را ارائه نمیکند. اما در پایان آن اعلام خواهد شد که زمان عرضه بازی سال ۲۰۱۹ خواهد بود.
وقتی تاد هاوارد، طراح، کارگردان و تهیهکننده بزرگ صنعت بازی به صحنه آمد، جمعیت یکصدا شروع به تشویق او کرد. نیمی از این تشویق به خاطر دستاوردهای دوران حرفهای او و شاید خدماتی است که به صنعت گیم داشته و نیمی هم به شوق معرفی عناوین جدیدی از دو فرنچایز بزرگ و محبوب Bethesda یعنی Elder Scrolls و Fallout! این شوق و شور وقتی بیشتر میشود که هاوارد اعلام میکند، پس از ۲۵ سال حضور در عرضه گیم امشب، یکی از بهترین . جالبترین شبهایی خواهد بود، که تجربه کرده است. نخستین سورپرایز بزرگ تاد هاوارد عنوان Fallout 76 بود. در تیزر منتشرشده والت ۷۶ را مشاهده میکنیم و فردی که به ظاهر یکی از ساکنان این والت بوده و ابزار Pip Boy معروف را به دستان خود متصل میکند. وقتی صحبت از والت ۷۶ میشود، یعنی جنگ هستهای به پایان رسیده است زیرا والت ۷۶ دقیقا به همین منظور طراحی شده و قرار بود که ۲۰ سال پس از پایان جنگ باز شود. موضوعی که به نظر اکنون زمان آن فرا رسیده و تلویزیون نیز به آن اشاره میکند: ” در والت ۷۶ آیندهی ما آغاز میشود.” گفته میشود والت ۷۶ داری ۵۰۰ سکنه خواهد بود اما این والت هیچگاه در نسخههای قبلی نمایش داده نشد. تیزر بازی حال و هوای همیشگی میانپردههای ابتدایی بینظیر سری Fallout را با خود به همراه دارد. جنگ و ویرانی و سردی و غم به همراه موسیقی محزونی با ساز پیانو. در ادامه نیز آهنگی در سبک Country پخش خواهد شد که باز هم بسیار زیبا و دلنشین است (آهنگی از جان دنورJohn Denver به نام Country Roads). در این آهنگ از رفتن به ویرجینیای غربی صحبت میشود که اشارهای به مکان احتمالی بازی و والت ۷۶ داشته است).. در یکی از صحنههای قابل توجهی که در تریلر به نمایش درآمد، تصویری از سالنهای والت را میبینیم که برای مراسمی به این منظور برگزارشده است. در این روز قرار است درهای والت باز شده و ساکنان آن، بازسازی جهان بیرون را شروع کنند. تصاویری که از گیمپلی بازی به نمایش درمیآیند گواه گرافیک بسیار خوبی بازیاند. مناطق بازی دیگر کاملاً خشک و خاکی و تا حدودی تکراری نیستند و به نظر در آن تنوع بیشتری به چشم میخورد. دشمنان و موجودات عجیب و غریب هم در این ویدئو به چشم میخورند و میتوان تا حدودی در این عنوان انتظار تنوع بیشتری از عناوین قبلی داشت.
به نظر میرسد بازی به صورت تیمی (در حالت آفلاین یا آنلاین) بخش اعظمی از گیمپلی بازی را در برمیگیرد و شاید از این جهت شاهد تحولی عظیم در سری فال آوت باشیم. ساخت و ساز و بخش دفاعی بازی بسیار گسترده خواهد بود و در آن خواهیم توانست به کمک همسایگانمان بر دشمنان بعضاً غولآسا و قدرتمند بازی غلبه نماییم. به عنوان کلام آخر این بخش باید اعتراف کرد که فال آوت ۷۶ به خوبی توانسته شور و شوق فراوانی را در دل طرفداران این عنوان ایجاد کنند و از حالا فروش آن را تضمین نمایند. همچنین در این کنفرانس اعلام شد که Fallout Shelter که پیشتر برای اندروید و IOS و PC و XBOX ONE عرضه شده بود، هماکنون برای PS4 و Nintendo Switch نیز عرضه شده است.
اما میرسیم به حسن ختام و مهمترین بخش کنفرانس یعنی فرنچایز Elder Scrolls ! ابتدا عنوان Elder Scrolls : Blades برای سیستمعاملهای اندروید و IOS معرفی شد. این بازی را میتوان تلفیقی از دیگر عناوین Elder Scrolls و بازی Ninja Fruit دانست. در واقع ضربات شمشیر و یا جادوها توسط لمس صفحه انجام خواهد شد. سپر در بازی نقشی کلیدی خواهد داشت. بازی در گشت و گذار در سیاهچالهها و مناطق مختلف و مبارزه با دشمنان خلاصه خواهد شد. مبارزات بسیار تاکتیکی به نظر میرسند. میزان موفقیت و جذابیت این عنوان بستگی بسیار زیادی به عمق مبارزات و همچنین سیستم ارتقای شخصیت بازی خواهد داشت. پس از عرضه آن میتوان بیشتر در مورد این عوامل بحث کرد، اما بازی امیدوارکننده به نظر میرسد.
آقا اگه بعضیا مارو به خاطر حمایت از Dark Souls شماتت نمی کنن با اجازتون روم به دیوار این شبیه دارک سولزه…
Todd Howord در پایان بیان کرد که Bethesda بر روی عنوانی در نسل بعد و تکنفره کار میکند. این بازی که Starfield نام دارد، عنوانی است که در فضا جریان داشته و هیچ چیز دیگری از آن نمیدانیم! البته تاد هاوارد اضافه میکند که این بازی، عنوانی خاص است که سالها بر روی آن فکر و کار شده است. معرفی این بازی پایان ماجرا نیست و قرار است پس از آن، عنوان دیگری نیز عرضه شود که خب طرفداران بارها و بارها خواستار آن شدهاند. Elder Scrolls VI! در ادامه تیزری از این عنوان به نمایش درمیآید که یکی از بیکیفیتترین و ضعیفترین تیزرهای E3 2018 است. (شاید ضعیفتر از تیزر Starfield). راستش این که این عناوین قرار است ساخته شوند چیز خیلی عجیب و سورپرایز کنندهای نیست! آیا اگر اعلام شود GTA VI ساخته خواهد شد، کسی خوشحال میشود. خب واضح است که راک استار بهترین نسخه جدید فرنچایز خود را خواهد ساخت. چنین وضعیتی نیز برای Elder Scrolls VI وجود دارد. نمایش یک تیزر ضعیف و بیکیفیت که گویا طرفداران بازی آن را خودشان ساختهاند و نه سازندگان! بدون این که هیچ اطلاعاتی داده شود یا هیچ تاریخی اعلام گردد چه لطفی خواهد داشت؟ حتی فونت به کار رفته برای نام آن هم قطعاً بعداً تغییر خواهد کرد و فعلاً تنها برای خالی نبودن عریضه طراحی شده است. با احترام تمام به تمام طرفداران Bethesda باید اذعان داشت که این تیزر چیز خاصی برای گفتن نداشت و میشد به جای آن تنها اعلام کرد که عنوان ششم این فرنچایز در دست ساخت قرار دارد و یا حداقل تیزری بهتری برای آن ساخته میشد.
به عنوان کلام آخر باید گفت که کنفرانس bethesda جذابیتهای خاص خود را داشت. به خصوص برای طرفداران Fallout و Rage 2 ! اما نتوانست به اندازه Sony و Microsoft و ناشرهای غول صنعت بازیسازی بدرخشد که البته با توجه به تعداد بازیهای این ناشرین تا حدودی طبیعی نیز به نظر میرسد.
نظر شما