شناسهٔ خبر: 26103418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نگرانی درباره سلاخی بندرحدیده به دست ائتلاف سعودی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان همچنان مردم یمن را به خاک و خون می‌کشد. این ائتلاف روز گذشته (چهارشنبه) بندر الحدیده واقع در غرب یمن را هدف حمله قرار داده است. این بندر در سایه بیش از سه سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن گذرگاه اصلی ورود مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه جهانی زیر نظر سازمان ملل به یمن به‌ شمار می‌رفت. حالا نیروهای متجاوز برای فشار بیشتر بر مردم یمن و تسلیم کردن مدافعان در نتیجه مصیبت‌های انسانی موجود در این کشور به‌دنبال کامل کردن محاصره یمن از طریق تسلط بر این شاهراه ارتباطی هستند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده است که این حمله جان 300 هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند. در این حملات، سرنوشت نامعلومی‌در انتظاران هزاران غیر نظامی‌ساکن در این منطقه است. 
براساس برآوردهای سازمان ملل این جنگ منجر به بزرگترین بحران انسانی جهان خواهد شد. به رغم این هشدار، ائتلاف متجاوز عربی هزاران مزدور را با سازوبرگ نظامی‌تحت عنوان کذایی مقاومت یمن روانه الحدیده کرده است. انصارالله بر بندر استراتژیک الحدیده که ۷۰ درصد واردات یمن از این بندر انجام می‌شود.
اما به ادعای ائتلاف متجاوز عربی، انصارالله از این بندر برای انتقال سلاح‌های ایرانی استفاده می‌کند و اشغال آن بر دریانوردی در تنگه باب المندب به نفع متجاوزان تاثیر می‌گذارد و انصارالله را وادار به نشستن پای میز مذاکره می‌کند.
تسلط نیروهای متجاوز عربستان و امارات بر شهر الحدیده نقطه تحول اصلی در جنگ یمن خواهد بود. این جنگ مقدمه محاصره خفقان آور مناطق شمال از جمله صعده، عمران و حجه و در کل فاجعه انسانی عظیم خواهد شد. البته در مقابل آن انصارالله نیز دست بسته نخواهد نشست.
به گزارش اسپوتنیک روسیه، یک منبع محلی در استان الحدیده اعلام کرده است که جنگنده‌های ائتلاف عربی صبح دیروز دو منطقه النخیله،‌ بیت الفقیه و ارتفاعات منطقه الدریهمی‌واقع در جنوب الحدیده را هشت بار هدف حملات خود قرار دادند. از جمله اهداف زده شده در این حملات موانع سیمانی نیروهای انصارالله بودند که از آنها به عنوان کمین برای نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن استفاده کرده‌اند
از سوی دیگر «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته انقلابی یمن اعلام کرده است که یک ناوچه ائتلاف متجاوز آمریکایی- سعودی و هم‌پیمانانش هدف قرار گرفته شده است و ناوچه دیگری نیز به ‌سمت «زقر»رفته است. او آمریکا را مسئول کامل هرگونه تنش‌آفرینی نظامی‌یا تهدید بندر الحدیده یمن دانسته است. 
یک منبع در نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی‌یمن نیز به شبکه تلویزیونی المسیره گفت: ناوشکن اماراتی با دو فروند موشک دریایی هدف قرار گرفته است.
منابع محلی یمنی با رد شایعات مطرح‌شده در برخی شبکه‌های اجتماعی درخصوص احتمال سقوط بندر الحدیده یمن در پی آغاز حمله ائتلاف متجاوز سعودی تأکید کرده‌اند که اوضاع در شهر الحدیده باثبات و در کنترل کامل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی‌یمن است.
«انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات نیز مدعی شده بود که مهلتی که ائتلاف عربی برای دستیابی به توافقی با نیروهای انصارالله جهت ممانعت از آغاز عملیاتی در الحدیده به سازمان ملل داده بود، شب سه‌شنبه ۱۲ ژوئن به اتمام رسید.
 طبق بیانیه منتشر شده از سوی کاخ الیزه، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در واکنش به حملات ارتش دولت مستعفی یمن به بندر الحدیده با حمایت ائتلاف عربی در تماسی تلفنی با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، او و دیگر طرف‌های این درگیری را به خویشتن‌داری و حمایت از جان غیرنظامیان دعوت کرد. مکرون همچنین در این احتمال داد کنفرانس انسانی پاریس در اواخر ژوئن جاری برگزار شود.
گفته می‌شود سازمان ملل از ساعات اولیه روز دوشنبه تمامی‌کارمندان خود را از الحدیده خارج کرده بود.

نظر شما