شناسهٔ خبر: 26101588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نبرد زمینی نیروهای انصارا... با متجاوزان می‌تواند بزرگ‌ترین رویارویی جنگ یمن باشد

تحدیدالحُدَیده

به رغم هشدارهای سازمان ملل و ارتش یمن، ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی روز گذشته حمله سنگین خود را از زمین و هوا به بندر الحدیده در یمن آغاز کرد . تا کنون چند بار چنین حمله‌ای به تعویق افتاده بود و در آخرین لحظات نیز به‌دلیل کارشکنی کویت شورای امنیت سازمان ملل نتوانست مانع وقوع چنین حمله‌ای شود. بندر الحدیده مهم‌ترین گلوگاه امدادرسانی به مردم یمن است و هرگونه حمله‌ای به این بندر به معنای حمله مستقیم به خط کمک‌رسانی به مردمانی است که به‌دلیل جنگ سه ساله در بدترین شرایط به‌سر می‌برند .

صاحب‌خبر -

ائتلاف متجاوز سعودی صبح دیروز حمله بزرگ خود به الحدیده را از زمین، هوا و دریا شروع کرد. ابتدا جنگندههای سعودی دو منطقه النخیله، بیت الفقیه و ارتفاعات منطقه الدریهمی واقع در جنوب الحدیده را هشت بار هدف حملات خود قرار دادند. از جمله اهداف زده شده در این حملات موانع سیمانی نیروهای انصارا... بودکه از آنها به عنوان کمین برای نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن استفاده میکردند. پس از شروع حملات توپخانهای و هوایی گسترده، متجاوزان همراه با مزدوران یمنی حمله زمینی خود را برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده آغاز کردند. سایت خبری العربیه عربستان در این رابطه اعلام کرد: تیپی از ارتش دولت (مستعفی) یمن عملیات یورش به الحدیده را با حمایت هوایی و دریایی ائتلاف عربی برعهده دارد . خبرگزاری رویترز نیز صبح دیروز گزارش داد: ائتلاف عربی خود را برای ورود به بندر الحدیده آماده کرده است.

برخی منابع گفتند ازچند روز پیش مهمات و تجهیزات ارتش مستعفی یمن شامل صدها سرباز، خودروهای زرهی و تانک و نیز مهمات نظامی امارات به منطقه الدریهمی واقع در جنوب الحدیده منتقل شده است تا از نیروهای دولت مستعفی و ائتلاف عربی پشتیبانی کنند.

از سوی دیگر پایگاه خبری المشهد الیمنی به نقل از منابعی در استان الحدیده نوشت دهها هزار نفر از اهالی استان الحدیده و قبایل یمنی برای مقابله با هرگونه حملهای از هر نقطهای از ساحل و جزیرههای اطراف به این استان آمده اند و نیروهای یمنی نیز برای استقبال از متجاوزان در صورت حمله به الحدیده، اقدامات غیرمنتظرهای را آماده کردهاند. نیروی دریایی ارتش یمن پیشتر آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه تلاش ائتلاف متجاوز سعودی برای پیشروی به سمت سواحل بندر الحدیده اعلام کرده بود. شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن نیز گفته بود ما منتظر متجاوزان هستیم و بندر الحدیده را به باتلاقی برای آنها تبدیل خواهیم کرد. ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی سعودی به یمن تقریبا از دو سال پیش از یورش به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن حرف میزد اما تاکنون این حمله را عملی نکرده بود. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز به متجاوزان هشدار داد هرگونه ماجراجویی آنها علیه بندر الحدیده در ساحل غربی یمن شکست خواهد خورد.زیرا یمنیها هراسی از هرگونه تنش آفرینی نظامی متجاوزان ندارند.وی تصریح کرد: نقشه تجاوز نظامی برای یورش به یمن برای یک هفته بود و شکست خورد.

به آتش کشیدن کشتی دشمن

محمدعلی الحوثی،رئیس «کمیته عالی انقلاب یمن» صبح چهارشنبه از هدف قرار دادن دو کشتی جنگی ائتلاف عربی و آتش گرفتن یکی از آنها در نزدیکی شهر الحدیده در غرب این کشور خبر داد. این دو کشتی که درصدد حمله به نیروهای دریایی یمن از طریق پیاده کردن نیرو و تجهیزات نظامی بودند، توسط یگان موشکی یمن هدف قرار گرفته که یکی از آنها آتش گرفت و دیگری که احتمال حضور نظامیان یا کارشناسان آمریکایی در آن میرود از منطقه گریخته است. وی تاکید کرد: یکی از کشتیهای جنگی ائتلاف عربی در نزدیکی «غلیفقه» در بندر الحدیده آتش گرفت و کشتی جنگی دیگر به سمت «زقر» در دریای سرخ فرار کرد.یک منبع نیروی دریایی یمن، آتش گرفتن یک کشتی ائتلاف عربی بر اثر اصابت دو موشک به آن را تائید کرد. الحوثی با هشدار نسبت به حمله به بندر الحدیده و تاکید بر غیرنظامی بودن آن و رد هرگونه ادعا در خصوص قاچاق اسلحه از طریق این بندر اعلام کرد طرحی که از سوی عربستان برای نابودی یمن به آمریکاییها داده شده، در برگیرنده حمله به بندر الحدیده و تخریب آن است. نیروی دریایی ارتش یمن از آغاز تجاوزگری ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور تاکنون بیش از 12 ناوچه و کشتی آنها از جمله ناوچه «المدینه» عربستان و قبل از آن کشتی جنگی «سویفت» امارات را هدف قرار داده است.

آزمون جنگ زمینی

روزگذشته طبق روال همیشگی رسانههای سعودی و اماراتی در اقدام هماهنگ تبلیغاتی و در راستای جنگ روانی اخبار و گزارشهایی را پخش کردند که حاکی از احتمال سقوط قریبالوقوع بندر الحدیده بود. در عین حال، طی روزهای گذشته حجم بیسابقهای از نیرو و تجهیزات نظامی متحدان عربستان به جبهه جنوب حدیده منتقل شده و طی این دو روز بخش اعظم نیروهای سازمانهای بینالمللی از شهر خارج شدهاند. برخی گزارشها نیز حاکی از آن است که نیروهای نظامی مورد حمایت عربستان و امارات به نزدیکی فرودگاه الحدیده در جنوب این شهر رسیدهاند. همزمان حملات هوایی نیز باشدت کمسابقهای ادامه دارد و نیروهای ائتلاف عربستان سعی دارند در جبهه زمینی نیز پیشروی کنند. در این صورت، جبهه الحدیده میتواند اولین میدان نبرد زمینی جنگ یمن باشد. نیروهای ائتلاف تاکنون قادر به جنگ زمینی با یمنیها نبودهاند و به اعتقاد کارشناسان، با توجه به آمادگی انصارا... برای درگیریهای شهری به نظر میرسد نبرد الحدیده بزرگترین رویارویی نظامی در جنگ سه ساله یمن باشد.

اهمیت الحدیده

بندر استراتژیک الحدیده در ساحل غربی یمن در دریای سرخ قرار دارد که در سال 1961 میلادی با کمک اتحاد جماهیر شوروی سابق احداث شد. این بندر در سایه بیش از سه سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن گذرگاه اصلی ورود مواد غذایی و کمکهای بشردوستانه جهانی زیرنظر سازمان ملل به یمن بهشمار میرود. طبیعی است که نیروهای متجاوز برای فشار بیشتر بر مردم یمن و تسلیم کردن مدافعان در نتیجه مصیبتهای انسانی موجود در این کشور بهدنبال کامل کردن محاصره یمن از طریق تسلط بر این شاهراه ارتباطی هستند.از سوی دیگر موقعیت ویژه بندر الحدیده در امتداد سواحل دریای سرخ و گسترش آن به سمت تنگه باب المندب در جنوب و مرزهای دریایی عربستان سعودی در شمال اهمیت ویژهای را برای این شهر بندری ایجاد کرده است، از همین روست که ائتلاف متجاوز به یمن اخیرا تمرکز اقدامات نظامی تجاوزطلبانه خود را برای اشغال این شهر به کار گرفته است .

درنگ

هشدار یونیسف در پی اعلام ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی عربستان درخصوص آغاز حمله نظامی به استان الحدیده یمن، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد که این حمله جان 300 هزار کودک یمنی را تهدید میکند . کمیته جهانی صلیب سرخ نیز هشدار مشابهی را مطرح کرد و از همه طرفهای درگیر در جنگ یمن خواست از غیرنظامیان حفاظت کنند.«ماری کلر فغانی» سخنگوی کمیته جهانی صلیب سرخ گفت: به احتمال زیاد این حمله بر شدت وخامت اوضاع انسانی عملا «فاجعهبار» در یمن خواهد افزود.

رحیم محمدی
روزنامه نگار

نظر شما