شناسهٔ خبر: 26087591 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

از صف کشیدن مسلمانان برای دیدار با قاریان ایرانی تا خواسته‌ قاری اصفهانی از صداوسیما

R41346/P1494/S6,51/CT2

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به استقبال مسلمانان کشورهای مختلف از قاریان ایرانی گفت: صدا و سیما علاوه بر معرفی بازیگران و خواننده‌ها در شبکه‌های مختلف و معرفی آنان به عنوان الگو، قاریان، حافظان و چهره‌های قرآنی را به نسل جوان معرفی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دیدن چهره قاری معروف ایرانی با روپوش سفید پزشکی برای خیلی‌ها جذاب است، چه برسد اگر این قاری معروف اهل اصفهان و جراح و دندانپزشک نمونه کشور و یکی از افراد نخبه سطح اول بنیاد ملی نخبگان کشورمان باشد. گفت‌و‌گو با دکتر مسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشورمان برای من هم یک توفیق و سعادت بود، برای انجام مصاحبه که با او تماس گرفتم، استقبال کرد و از من خواست تا به کلینیک دندانپزشکی‌اش بروم و گفت که بد نیست اینجا را هم ببینید.

ساعت 4 عصر قرار داشتم و نیم ساعتی را هم در سالن انتظار، به انتظار مصاحبه با آقای دکتر نشستم، مهمان داشت و من مجبور بودم تا رفتن مهمان‌ها صبر کنم، در کلینیک طاها آنچه به چشم می‌آمد حجاب کامل منشی‌ها بود و در ابتدای ورودی کلینیک آیه 82 سوره اسراء نوشته شده بود: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ: و ما از قرآن آنچه را براى مؤمنان مایه درمان ورحمت است، نازل می‏‌کنیم».  

کسب رتبه نخست در مسابقات قرآن دانشجویان در سطح کشور در سال 1381، کسب رتبه نخست مسابقات قرآن نیروی انتظامی در سطح کشور در سال 1381، کسب رتبه نخست مسابقات قرآن نیروهای مسلح در سطح کشور در سال 1382، کسب رتبه نخست قرائت قرآن در مسابقات حفظ و قرائت قرآن اوقاف و امور خیریه در سطح کشور در سال 1388، کسب رتبه نخست قرائت قرآن در بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم و در بین 60 کشور جهان در تهران سال 1389 از جمله رتبه هایی است که این قاری خوش صدای اصفهانی به دست آورده است و هم اکنون به عنوان یکی از مبلغان جمهوری اسلامی ایران برای تلاوت قرآن به کشورهای اسلامی مختلفی اعزام می‌شود. او می‌گوید: «من از قرآن هم دنیا دیده‌ام و هم آخرت، اما به شرطی که قرآن برای رضای خدا تلاوت شود».

استاد نیکدستی انتظار دارد که دولت و صدا و سیما به عنوان یک نهاد فرهنگی بر روی چهره‌های قرآنی کار کند، یعنی علاوه بر اینکه بر روی بازیگران و خواننده‌ها در شبکه‌های مختلف، سرمایه گذاری زیادی دارد و آنان را به عنوان الگو معرفی کند، قاریان، حافظان و چهره‌های قرآنی را معرفی کند.

او در این مصاحبه از خاطراتش از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی می‌گوید و معتقد است که مردم، او را بیشتر به عنوان یک قاری معروف می‌شناسند تا یک دندان پزشک معروف.

در ادامه متن گفت‌و‌گوی خبرنگار تسنیم در اصفهان را با دکتر مسعود نیکدستی می‌خوانید:

تسنیم: شما فعالیت‌های قرآنی خود را از چه زمانی آغاز کردید؟

نیکدستی: از سن 8 سالگی تلاوت قرآن را آغاز کردم، در ابتدا در پایگاه بسیج محلّه خودمان که در خیابان عبدالرزاق بود فعالیت داشتم که در 2 سال ابتدایی به صورت غیر‌حرفه‌ای بود، سال 1366 یا 1367 با اعضاء جلسه محلّه به اتفاق استاد بشیری – که از اساتید بنده بودند – با جمعی از بچه‌های 8 تا 11 ساله گروه تواشیح همخوانی فلق تشکیل شد، به خاطر دارم که یکی از نخستین‌ گروه‌های خردسال همخوانی در آن زمان بودیم، برنامه‌های گروه ما از شبکه یک در برنامه کودک با عنوان «قصص و مواعظ قرآنی» پخش می‌شد و تواشیح ما به عنوان تیتراژ آغازین در برنامه تلاوت آقای فروغی پخش می‌شد.  

تسنیم: از چه اساتیدی بهره بردید؟

نیکدستی: نخستین استاد من، آقای بشیری بودند که هم اکنون مدیرعامل مؤسسه بیّنه اصفهان هستند، استاد بدیع الصنایع، وفایی، آتشکار، گوهری‌فر و در بزرگسالی از محضر دکتر سعادت نیا، استاد رضوی، دکتر ستوده نیا و استاد شاه‌میوه بهره‌های خوبی بردم.

تسنیم: بر اساس چه سبکی تلاوت می‌کنید؟

نیکدستی: من از ابتدا با سبک استاد عبدالباسط سوره مائده ایشان را کار کردم، پس از آن، حدود 6 یا 7 سال از استاد منشاوی می‌خواندم، حدود سال 69 یا 70 که استاد شحات انور به ایران و اصفهان آمد، پایه‌ریزی سبک من، به سبک استاد شحات انور منتقل شد، در این 15 ساله اخیر، از سبک‌های تلفیقی و از نغمات اساتید مختلف مثل استاد مصطفی اسماعیل، حصّان، اللّیثی بهره گرفتم و آن نغمات را به صورت تلفیقی در تلاوت‌هایم استفاده کردم و برخی از نغمات، ابداعی خودم است.

تسنیم:درباره تحصیلات دانشگاهی‌تان بگویید.

نیکدستی: در سال 1374 در رشته دندان پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان قبول و در سال 1380 فارغ‌التحصیل شدم، همان سال کلینیک دندان پزشکی خودم را در خمینی‌شهر راه اندازی کردم، سال بعد، کلینیک دندان پزشکی امام حسین(ع) به همراه چند تن از دوستانم در خمینی‌شهر تأسیس شد و سال 91، کلینیک دندان پزشکی طاها را در اصفهان تأسیس کردم؛ در سال 89 به عنوان جراح و دندانپزشک نمونه کل کشور معرفی شدم و جزء نخبه سطح اول بنیاد ملی نخبگان است.

تسنیم: چرا در اصفهان کلینیک تأسیس کردید و در همان خمینی‌شهر فعالیت نکردید؟

نیکدستی: من اهل اصفهان هستم و بر اساس قوانین، باید در ابتدای کارم، خارج از اصفهان مطب می‌زدم، نزدیک‌ترین شهری که به اصفهان که می‌توانستم در آن مطب تأسیس کنم، خمینی‌شهر بود. این شد که پس از چند سال طبابت در خمینی‌شهر، به شهر محل زندگی‌ام یعنی اصفهان آمدم.  

تسنیم: در چه سالی، رتبه نخست مسابقات بین‌المللی ایران را کسب کردید؟

نیکدستی: 1389.

تسنیم: در مقابل رهبر معظم انقلاب تلاوت داشتید؟

نیکدستی: 4 یا 5 مرتبه، در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاوت کردم، نخستین‌بار در سال 1383 به عنوان یک قاری نوجوان تلاوت کردم؛ تلاوت خوبی شد، به خاطر دارم سوره «قمر» و «الرّحمان» را تلاوت کردم.

تبریکی که فراموش شد

تسنیم: از این تلاوت‌ها و دیدارها خاطره‌ای دارید؟

نیکدستی: در سال 89 که رتبه نخست مسابقات بین‌المللی ایران را کسب کردم، از در پشتی حسینیه امام خمینی‌(ره) منتظر بودیم که رهبر انقلاب تشریف بیاورند و بنده بتوانم در حیاط خانه ایشان، در کنارشان باشم و ایشان را تا حسینیه مشایعت کنم، در گفت‌و‌گوی کوتاهی گفتم که اهل اصفهان هستم و نخستین‌بار است که اصفهان، این رتبه را کسب می‌کند و ایشان تشویق کردند، این دیدار مربوط به 24 تیرماه 89 بود، آن موقع گفتند که تولد حضرت آقا است، البته بعداً فهمیدم که آخر فروردین تولد اصلی ایشان است، من می‌خواستم به ایشان تبریک بگویم اما هنگامی که ایشان را دیدم کلاً فراموش کردم.

حدود یک ماه بعد، روز نخست ماه مبارک رمضان، در گروه ملی محمد رسول‌الله(ص) که گروه ملی بودند تواشیح خواندیم، پس از اجرا که با حضرت آقا دست دادیم، ایشان گفتند: خب شما که امسال هم رتبه نخست را کسب کردید، برای من جالب بود ایشان من را به اسم می‌شناختند، این توفیقی است که شخص نخست کشور با این همه گرفتاری، نام بنده را به یاد داشته باشند.

تسنیم: گروه تواشیح فلق راهش را ادامه نداد؟

نیکدستی: این گروه حدود 30 سال است که فعالیت دارد و امسال برای آفریقای جنوبی برای تبلیغ اعزام ‌شدند.

تسنیم: روند اعزام این گروه‌ها به انتخاب چه سازمان و یا نهادی است؟

نیکدستی: شورای عالی قرآن در تهران. گروه‌هایی که رتبه کسب کرده‌اند، اعزام می‌شوند، بنده در برنامه‌های مناسبتی و مهم، گروه محمد رسول الله(ص) را همراهی می‌کنم. سال 1387 گروه فلق به اتفاق بنده در مسابقات اوقاف رتبه نخست را کسب کرد و سال 1388 در مسابقات اوقاف بزرگسالان کشور، رتبه نخست رشته تحقیق را کسب کردم و سال 1389، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی تهران بودم. تا کنون، این دو مقامی که کسب کردم در اصفهان سابقه نداشته و پس از 8 سال، هنوز تکرار نشده است.

تسنیم: برای اعزام قاریان به کشورهای خارجی چه روندی وجود دارد؟

نیکدستی: قاریانی که رتبه برتر دارند، بعضاً بر اساس درخواست‌ها، اعزام می‌شوند و رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف از قاریان دعوت می‌کنند و آنان اعزام می‌شوند.  

تسنیم: برخی از کارشناسان قرآنی معتقد هستند که صرف اینکه یک قاری، رتبه آورده باشد، ملاک صحیحی برای اعزام به کشورهای خارجی نیست، نظر شما چیست؟

نیکدستی: برخی از قرّاء به صورت غیردولتی و به قول معروف بدون اینکه رتبه داشته باشند، اعزام می‌شوند و کشورهای دیگر از آنان استقبال می‌کنند، البته تعداد این افراد اندک است، برخی دعوت‌های شخصی دارند و خودشان می‌روند مثلاً جامعة المصطفی یا برخی از کشورهای ترکیه و یا آذربایجان از قاریان ایرانی دعوت می‌کنند.

تسنیم: شما در چه کشورهایی تلاوت داشتید؟

نیکدستی: من 4 بار حج واجب مشرّف شدم و در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، اندونزی، پاکستان، اتریش، امارات، چین، کرواسی، ترکیه کشورهای آفریقایی مثل زیمبابوه، آفریقای جنوبی، تانزانیا و غیره تلاوت داشتم، امسال نیز به کنیا رفتم.

تسنیم: استقبال مردم این کشورها چگونه است؟

نیکدستی: قرآن برای کشورهای اسلامی مهم است و استقبال خوبی انجام شده است.

تسنیم: قاریان ایرانی توانسته‌اند با تلاوت قرآن، مخاطب خود را به وَجد بیاورند؟ معمولاً مردم در ایران، طرفدار قاریان مصری هستند.  

نیکدستی: فضایی که در ایران و مصر وجود دارد با کشورهای دیگر متفاوت است، در کشورهایی که اجرا داشته‌ایم، مردم و مسلمانان استقبال می‌کنند، حتی نمازگزاران و مخاطبان، حدود 100 یا 150 متر به دور مسجد، صف می‌بستند که با قاریان ایرانی دست بدهند و مصافحه کنند، اینگونه علاقه دارند؛ اعتماد زیادی دارند؛ آنان، مثلاً به ما یک سیب می‌دادند تا ما سوره حمد را بخوانیم و مریض‌شان شفا یابد، البته نه به خاطر شخص نیکدستی و امثال بلکه بنده، بلکه به دلیل مأنوس بودن با قرآن.

از سوی دیگر خیلی از سیاست مداران و سفیرها می‌گفتند که هنگامی که قاریان ایرانی در کشورهای مسلمان حضور دارند، ما می‌توانیم به راحتی با رجال سیاسی و فرهنگی شهرها و کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنیم، روابط بین کشورها قوی‌تر شود، منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورمان را جلو ببریم و در اشتراکات دینی سبب اتحاد مسلمانان شده است، اما اینکه به عنوان ستاره مطرح بشویم خیلی کمتر اتفاق می‌افتد، قاریان ایرانی همانند قاریان درجه یک مصری، مشهور نیستند.   

خدا، پاداش اخلاص شهید حججی را با "نمونه شدن" او پرداخت کرد

تسنیم: برای شهید حججی تلاوت داشتید، خاطره‌ای از این شهید و شرکت در مراسم بزرگداشت او دارید؟

نیکدستی: من هم مثل خیلی‌ها، شهید حججی را نمی‌شناختم، برادر یا عموی ایشان به من می‌گفت که شهید حججی تلاوت‌های شما را پیگیر بود. این شهید والامقام حافظ قرآن و علاقه‌مند به قرآن بود، بنده افتخار دارم که ایشان من را می‌شناختند و در مراسم ایشان تلاوت کردم. بنده قبل از مراسم هفتم ایشان تلاوت داشتم و با جمعی از اساتید کشور، اصفهان، شبکه قرآن و مسئولان شورای ترویج قرآنی فرهنگ و ارشاد که در منزل شهید حججی حاضر شدیم و بنده تلاوت کردم، همچنین در مراسم ویژه‌ای که در مسجد جامع نجف آباد برگزار شد، تلاوت داشتم. افتخار ما این است که قرآن بتواند اخلاص شهید حججی را بالا ببرد و خدا جزای اخلاص ایشان را با ستاره شدن و نمونه شدن بپردازد.

تسنیم: از شهدای قرآنی کسی را می‌شناسید؟

نیکدستی: بنده با تعدادی از شهدای منا آشنا و مأنوس بودم، شهید دانش، شهید محسن حسنی کارگر و 3 نفر از دوستانم در گروه تواشیح که در منا شهید شدند، اما شهدای جنگ تحمیلی را نمی‌شناسم چراکه سن بنده به آن زمان نمی‌رسد.

تسنیم: هم اکنون کجا جلسه آموزش قرآن دارید؟

نیکدستی: نزدیک به 20 سال است که جلسه دارم و در حال حاضر در سالن اجتماعات مهد قرآن کریم در خیابان ابن سینا، عصرهای جمعه پس از نماز مغرب و عشاء کلاس دارم.

تسنیم: استقبال جوانان و نوجوانان از کلاس قرآن شما چگونه است؟

نیکدستی: بد نیست، بیشتر تخصصی است، اقبال عمومی وجود ندارد؛ یکی از آفت‌هایی که وجود دارد این است که بر روی جلسات سنتی قرآن کار نمی‌شود بعضاً افراد باید خیلی عاشق باشد تا در این جلسات به صورت مستمر شرکت کنند، از سوی دیگر مسئولان فرهنگی ما باید بر روی جوانان کار کنند و برای جذب آنان برنامه داشته باشند، یک سری وظایف مخصوص استاد است و برگزارکنندگان هم وظایفی دارند، از سوی دیگر دولت و صدا و سیما باید بر روی چهره‌های قرآنی کار کند و مذاق مردم را تغییر دهند، یعنی علاوه بر اینکه صدا و سیما بر روی بازیگران و خواننده‌ها در شبکه‌های مختلف، سرمایه گذاری زیادی دارد و آنان را به عنوان الگو معرفی کند، قاریان، حافظان و چهره‌های قرآنی را معرفی کند، همه مثل من نیستند که مردم عامه آنان را بشناسند، خیلی از اساتید و قاریان ناشناسند، وظیفه دستگاه‌های فرهنگی کشور این است که آنان را به صورت الگو بشناسانند.  

تسنیم: اینکه یک پزشک، قاری هم هست، برای مردم خیلی جذاب است ...

نیکدستی: بله خیلی.

تسنیم: درباره این موضوع خاطره‌ای دارید؟

نیکدستی: خیلی از مواقع، در حال طبابت هستم و در سالن پذیرش کلینیک، تلاوت من در شبکه اصفهان یا قرآن پخش می‌شود، بیماران من را بیشتر به عنوان یک قاری معروف می‌شناسند تا یک دندان پزشک معروف، هنگامی که بیمار وارد می‌شود، چهره جالبی و اعتماد بیشتری دارد.

تسنیم: آیا تألیفاتی در  حوزه هنر تلاوت قرآن کریم دارید؟

نیکدستی: خیر.

مسابقات قرآنی باید عموم مردم را پای شنیدن قرآن بکشاند

تسنیم: نظر شما درباره برگزاری مسابقات قرآنی چیست؟ آیا مسابقات قرآنی می‌تواند به افزایش کیفیت تلاوت قاریان و سطح تخصصی آنان منجر شود؟

نیکدستی: همواره رقابت سبب پیشرفت می‌شود، اما می‌تواند هدفمندتر برگزار شود، اینکه یک دستگاه هر ساله هزینه‌ای را داشته باشد، خوب است و بهتر از این است که نباشد، اما می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند، می‌توانند تا سال آینده برنامه آموزشی ارائه دهند و برنامه‌ها مقطعی نباشد، می‌توانند جذابیت ایجاد کنند، به نظر بنده برگزار کنندگان باید تلاش کنند عموم مردم را پای استماع قرآن بکشانند.

تسنیم: برخی معتقد هستند پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، قشر تحصیل کرده جامعه نمی‌تواند قرآن را از رو بخواند ...

نیکدستی: این افراد کم نیستند.

تسنیم: این ضعف مربوط به چیست؟

نیکدستی: آموزش و پرورش باید از سنین نوجوانی این کار را انجام دهد، شخصیت دانشجو شکل گرفته است، باید در سن طلایی و در زمان تحصیل ابتدایی برنامه داشته باشیم، بایستی آموزش قرآن با کیفیت ارائه شود تا بچه‌ها جذب شوند.

تسنیم: در مسابقات قرآنی، داوری انجام می‌دهید؟

نیکدستی: آخرین داوری که داشتم در مسابقات دانشجویان منطقه 5 یا 6 کشور در دانشگاه صنعتی بود، بین استان‌های یزد، قم، اصفهان و اراک برگزار شد که سطح بالایی داشت.

تسنیم: سطح برگزاری مسابقات بین‌المللی ایران با سایر کشورها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیکدستی: از نظر کیفی درجه یک است و از نظر گستردگی می‌توان گفت مسابقات سطح نخست دنیا است، از نظر کمیّت و تعدّد شرکت کنند به این دلیل که بانوان، نابینایان، طلاب در این مسابقات شرکت دارند، ایران مسابقات بهتری دارد؛ بین ایران و مالزی، سابقه مالزی در برگزاری مسابقات قرآنی بالاتر است و کیفیت مسابقات مالزی با ایران قابل مقایسه است.

تسنیم: در مصر که مهد تلاوت قرآن است، مسابقات برگزار نمی‌شود؟

نیکدستی: مصر مسابقات ندارد، مثل مداحی در ایران است، مداحی ایران مسابقه ندارد اما خیلی قوی است، در مصر نیز تلاوت هر کدام از قاریان بیشتر فروش رود مشخص است که قاریان بهتری هستند. 

تسنیم: چرا معمولاً مصری‌ها رتبه نخست در مسابقات بین‌المللی ایران و یا مالزی و غیره را نمی‌توانند کسب کنند؟

نیکدستی: می‌توانند کسب کنند، آن‌ها سیاست خودشان را دارند، قاریان درجه یک و سطح اول مصری، غالباً در مسابقات بین‌المللی شرکت نمی‌کنند.  

تسنیم: قوانین مسابقات مالزی با ایران تفاوت دارد؟

نیکدستی: شاید بتوان گفت 20 درصد تفاوت دارد، داوری متفاوت است، در مسابقات مالزی، یک داور به صورت کلی به متسابق نمره می‌دهد اما در مسابقات ایران هر کدام از بخش‌های صوت و لحن، تجوید و صوت و غیره به صورت مجزا نمره داده می‌شود و در پایان جمع بندی می‌شود.

تسنیم: برنامه شما برای آینده چیست؟

نیکدستی: من 2 کلینیک فعال در اصفهان و خمینی‌شهر دارم و این فعالیت ادامه می‌یابد، در بخش قرآنی نیز بحث تلاوت و آموزش قرآن را پیگیری می‌کنم و تلاش می‌کنم در تدریس و پرورش شاگرد، بیشتر فعالیت داشته باشم، دوست دارم یک مرکز قرآنی بزرگ و خوب راه اندازی کنم.

تسنیم: بعضی‌ها می‌گویند به قرآن عمل کنید و خواندن آن چه فایده ای دارد! نظر شما چیست؟

نیکدستی: در ابتدا برای عمل کردن باید بتوانی بخوانی و بفهمی و با قرآن مأنوس باشی تا بر روی رفتار و اعمال اثر بگذارد، تا زمانی که پله نخست را بالا نرویم نمی‌توان به هدف رسید بنابراین تلاوت قرآن لازمه رسیدن به معانی و معارف قرآنی است، از سوی دیگر اگر شما بدانید یک سیب چه فوائدی دارد یا ندانید و آن را بخورید، ویتامین‌های سیب اثر خود را می‌گذارد، تلاوت قرآن نیز اثرگذار است و یا مثل اینکه شما در آب بروید، اگه بدانی یا ندانی آب است، خیس می‌شوید.

بنابراین در ابتدا باید قرآن را بخوانید. زیور قرآن صدای خوش است، هنگامی که یک تلاوت زیبای قرآن را بشنوید مطمئناً بیشتر جذب می‌شوید، حفظ قرآن هم همینطور است و تأثیرگذاری زیادی بر روی افراد دارد. اما اینکه شخصی قرآن را حفظ کند یا بخواند و عمل نکند، ناپسند است.

تسنیم: شما قرآن را حفظ کرده اید؟

نیکدستی: خیلی کم، من فرازی و قطعه‌ای حفظ هستم.

تسنیم: نظر شما درباره جایگاه استان اصفهان در حوزه تلاوت قرآن کریم و تربیت قاریان چیست؟

نیکدستی: مراکز خیلی خوبی در اصفهان داریم که یکی از شاخص‌ترین‌ها مراکز سطح کشور مؤسسه بیّنه و ثامن الائمه اصفهان هستند، در بخش ستارگان قرآنی سطح کشور، جایگاه استان اصفهان ضعیف است، اساتید خیلی خوبی داریم، اما در میان قرّاء خوش‌خوان سطح کشور، خیلی جای کار برای این استان وجود دارد.

تسنیم: چرا اصفهان نتوانسته است به قول شما در بخش ستارگان قرآنی حرفی برای گفتن داشته باشد؟

نیکدستی: به همّت قاریان و اساتید بستگی دارد این بزرگواران به قول معروف باید بهتر و بیشتر هدایت کنند، همچنین بستر صوتی اصفهان مثل شهرهای مشهد و تهران نیست.

تسنیم: در پایان، توصیه شما به جوانان و نوجوانان که قصد دارند به عرصه تلاوت قرآن وارد شوند، چیست؟

نیکدستی: تنها عرصه‌ای که افراد سالم در آن زیاد وجود دارد، عرصه قرآنی است، درصد سالم بودن در بچه‌های قرآنی و اهالی قرآن نسبت به سایر اقشار بیشتر است. من از قرآن هم دنیا دیده‌ام و هم آخرت، اما به شرطی که قرآن برای رضای خدا تلاوت شود و اخلاص در آن وجود داشته باشد تا یاری خداوند متعال شامل حال انسان شود.

گفت‌و‌گو از ابوالفضل محمدی فلاورجانی

انتهای پیام/ ع

نظر شما