شناسهٔ خبر: 26022555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حداد عادل:

غیرت انقلابی مرحوم احمدی فراتر از همه امتیازهای او بود

تهران - ایرنا - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی به عنوان یک ارادتمند امام (ره) و رهبری یاد کرد و گفت: وی غیرت انقلابی داشت که بالاتر از همه امتیازها بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در مراسم تشییع مرحوم احمدی که در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و با حضور شخصیت های فرهنگی وسیاسی برگزار شد، اظهار داشت: وی بیش از 35 سال مسوولیت سازمان سمت را بر عهده داشت و در این دوره کارستانی انجام داد زیرا بیش از دو هزار کتاب علوم انسانی دانشگاهی در این موسسه منتشر کرد و می توان گفت، این دوره قطعه درخشانی از فعالیت های علمی و انقلابی او بود.
وی افزود: پاکی، صداقت، دوری از خودنمایی و عشق به خدمت از مرحوم احمدی، یک روحانی تمام عیار و انقلابی ساخته بود.
حداد عادل ادامه داد: برایم سخت و دردناک است که بخواهم بر پیکر دوست عزیزی سخن بگویم که 50 سال با او همکاری و دوستی داشته ام.
وی اضافه کرد: تصویری که در این 50 سال از مرحوم احمدی برایم ترسیم شده، چهره مردی با ایمان، متقی و پرتلاش برای یک هدف مقدس در حوزه و دانشگاه است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ارادت مرحوم احمدی به امام راحل و علامه طباطبایی سخن گفت و افزود: این اندیشمند در خدمت امام (ره) و علامه در حوزه بود و در تنظیم و ویرایش تفسیر المیزان کمک می کرد.
وی که به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب در مراسم حضور داشت، گفت: مرحوم احمدی به اتفاق آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و سید محسن خرازی موسسه «در راه حق» را برای گسترش معارف اسلامی میان جوانان و دانشگاهیان تاسیس کرد و موجب مطرح شدن علوم انسانی در حوزه علمیه قم شد.
حداد عادل با اشاره به فعالیت های مرحوم احمدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وی منشا خدمات بسیاری بود، در عمر 38 ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها عضو باقی مانده از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی بود که با جدیت در جلسات شرکت می کرد.

** احمدی نمونه عینی وحدت حوزه و دانشگاه بود
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرحوم احمدی را نمونه عینی و مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: او خوبی های حوزه و دانشگاه را به هم منتقل کرد و طلاب در حوزه از او بهره مند می شدند هرچند دانشجویان نیز در دانشگاه از او کسب فیض می کردند.
وی با اشاره به تدریس مرحوم احمدی در رشته های فلسفه غرب، فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی، به تالیفات آن مرحوم به ویژه ترجمه های نقد تفکر فلسفی غرب و تعاملات دکارت اشاره کرد.
حداد عادل اضافه کرد: احمدی با آموزش و پرورش به عنوان رییس شورای تغییر نظام آموزشی همکاری داشت و یکی از ارکان تقویت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود.
وی پرکاری و مسئولیت پذیری مرحوم احمدی را ستود و گفت: این دانشمند تمام رساله های کارشناسی ارشد و دکتری را به صورت کامل و دقیق می خواند، شب ها تا دیروقت بیدار می ماند تا تمام کتاب های سمت را ویرایش کند.
رییس بنیاد سعدی اضافه کرد: مرحوم احمدی علاقه خاصی به فرهنگ ایران، ادبیات و شعر فارسی به ویژه سعدی داشت و در آخرین جلسه بزرگداشت زبان فارسی که 25 اردیبهشت ماه سالجاری برگزار شد، شرکت کرد.

** مرحوم احمدی روحانی و استاد نمونه بود
حجت الاسلام سیدمصطفی محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه هم در این مراسم از مرحوم احمدی به عنوان دوستی مخلص یاد کرد و گفت: وی شخصیتی نمونه به عنوان روحانی و معلم بود.
وی افزود: اگر کسی بخواهد روحانی را تعریف کند، باید به عنوان یک الگو از احمدی یاد کند، می توانید از من انتقاد کنید چون من مانند مرحوم احمدی الگو نبودم.
محقق داماد اضافه کرد: خدا به احمدی این نعمت را داده بود تا از روستا برای تحصیل به حوزه های علمیه رود و در مکتب های مختلف علوم انسانی مانند اصول، تفسیر و فلسفه از اساتید برجسته برخوردار شود؛ اساتیدی که علاوه بر برخورداری از علم، مربی اخلاق او بودند و از مرحوم احمدی یک روحانی عابد، متخلق، با مناعت و باقناعت ساخته بودند که تا آخرین ساعت های زندگی اش در کمال مناعت بود.
وی با اشاره به تلاش های علمی مرحوم احمدی در حوزه و دانشگاه ادامه داد: هیچگاه از وقت کلاس کم نمی گذاشت و تربیت شده حوزه بود، اگر ما گنهکاریم که نتوانستیم از او پیروی کنیم، ما را ببخشید ولی از او اطاعت کنید.
این پژوهشگر مذهبی افزود: او احترام خاصی برای استاد قائل بود و مانند یک خادم در خدمت مرحوم علامه طباطبایی بود و حتی به عنوان یک شاگرد دست علامه را می بوسید ولی علامه اجازه نمی داد.
در این مراسم پس از مدیحه سرایی و ذکر مصیبت، پیام انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به مناسبت درگذشت مرحوم احمدی قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: جامعه علمی ایران و نهاد روحانیت شیعه یکی از نگین های پرافتخار منش علمی و نماد دقت نظر توام با عمق و غنای اندیشه خود را از دست داد.
دکتر احمدی با کوله باری از تلمذ ژرف اندیشانه در مکتب فقهی پویای امام خمینی(ره) و بهره مندی هوشمندان از تاملات فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی، هنگامی که به جامعه دانشگاهی پیوست، آن چنان غنای وجودی داشت که کمتر صاحب نظری را می شناسیم در مواجهه با دکتر احمدی به عظمت علمی و روحی و انصاف منطقی ایشان معترف نبوده باشد.
در این پیام همچنین آمده است: انتخاب شایسته ایشان در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی از سوی حضرت امام خمینی(ره) برای دانشجویان و دانشگاهیان درگیر چالش های سخت آن روزها، فرصتی بوجود آورد تا مامنی امین و ذهنی نقاد و در عین حال گوشی شنوا بیابند و همین ویژگی ها بود که ایشان را به یکی از موثرترین مدیران و موسسین نهادهای دانشگاهی بعد از انقلاب تبدیل کرد.
در این مراسم پیام رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت ارتحال این عالم جلیل القدر قرائت شد.
در این مراسم وزیر علوم، فناوری و تحقیقات، وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و سید ضیاء هاشمی مدیر عامل ایرنا حضور دارند.
حجج اسلام کاظم صدیقی، سید مصطفی محقق داماد، سید محمود دعایی، علی یونسی، محمد ذبیحی قائم مقام سازمان سمت، محمدرضا حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسن ابوترابی فرد، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد باقر قالیباف، محمدرضا بهشتی فرزند آیت الله شهید بهشتی، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم از دیگر شرکت کنندگان در این مراسم هستند.
محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه اسلامی، حسن بلخاری استاد فلسفه هنر، تقی آزاد برمکی استاد جامعه شناسی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی و نجفقلی حبیبی هم از حاضران در مراسم بودند.
قرار است پیکر مرحوم احمدی پس از تشییع به قم منتقل شود تا طی مراسمی بعدازظهر امروز از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) منتقل و پس از اقامه نماز توسط آیت الله عبدالله جوادی آملی، در جوار مزار علامه طباطبایی به خاک سپرده ‌شود.
این مرد انقلابی جمعه شب به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگذشت.
احمدی در سال 1312 در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فرا گرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح 2فرا گرفت، سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر، فلسفه اسلامی و فقه و اصول را در سطوح عالی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد.
احمدی از سال 1352 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده‌ است.
وی از سال 1360 به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت و بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود، حدود 33 سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین از موسسان دانشگاه تربیت مدرس بود و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم تهران فعالیت می کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در پیامی درگذشت این روحانی عالیقدر و دانشمند را تسلیت گفته و افزودند: عمر با برکت این دانش آموخته‌ فاضل حوزه و دانشگاه یکسره در خدمت علم و تحقیق و تربیت جوانان جویای علم بوده است.
ایشان فصل درخشان زندگی مرحوم احمدی را مربوط به دوره مسئولیت‌های مهم این عنصر خدوم و پر کار در مسائل دانشگاهی در دوران انقلاب و جمهوری اسلامی دانسته و افزودند: عضویت دهها ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد و اداره مؤسسه سمت، مدیریت بخش‌های مهم و حساسی از مجموعه‌ دانشگاهی کشور، بخش های برجسته ای از این دوران است.
فراهنگ ** 1085**1003**1880

برچسب‌ها:

نظر شما