شناسهٔ خبر: 25941711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آنکارا - واشنگتن با نقشه راه منبج توافق کردند

ايسنا : وزیر امور خارجه ترکیه دیدارش با همتای آمریکایی خود را بسیار موفقیت آمیز ارزیابی کرده وو از توافق دو جانبه با جزئیات مربوط به خروج نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا از شمال سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

شبکه خبری آناتولی گزارش داد، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدارش با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: از اینکه ما به پیشرفتی قابل ملاحظه در زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه و پ.ک.ک دست پیدا کردیم بسیار خرسندم و انتظار نتایج بسیار قاطعی را از این بابت داشتم.

چاووش اغلو همچنین گفت: حمایت بیشتر آمریکا از شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه اصلا قابل قبول نیست. نشست و دیدار من با پامپئو بسیار موفقیت آمیز و ثمربخش بود.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین امیدواری خود را بابت این مسئله ابراز کرد که آمریکا به عنوان یک متحد در کنار ترکیه و در مخالفت با حضور گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه در شهر منبج بماند و همچنین در روند استرداد فتح الله گولن، روحانی مخالف و در تبعید دولت ترکیه کمک کند.

چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد: تحقق نقشه راه خروج نیروهای تروریستی از شمال سوریه پس از دیدارش با پامپئو باید آغاز شود. وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: حمایت آمریکا از این سازمان‌های تروریستی در سوریه یکی از مسائل کلیدی اختلاف نظر بین آنکارا و واشنگتن است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که برنامه خرید جنگنده‌های F۳۵ از آمریکا لغو یا به تاخیر نیفتاده است و ترکیه هر گونه فشار در رابطه با خرید تجهیزات نظامی را تحمل نمی‌کند.

طرح سه مرحله‌ای منبج

ترکیه بارها از نیروهای آمریکایی که تعداد آنها در منبج به دو هزار نفر می‌رسد درخواست کرده  که منبج را ترک کنند. این موضوع سبب تنش میان دو کشور عضو ناتو شد.

منبج در غرب رود فرات در شمال سوریه قرار دارد. این منطقه تحت کنترل نیروی شبه‌نظامی کردهای سوری موسوم به "یگان‌های مدافع خلق" قرار دارد. از نظر ترکیه یگان‌های مدافع خلق یک "گروه تروریستی" نزدیک به حزب کارگران کردستان پ ک ک است. آمریکا هم پ ک ک را یک گروه تروریستی می‌داند، اما اتهام‌های ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق و شاخه سیاسی آن را قبول ندارد و آن‌ها را یک گروه تروریستی نمی‌شناسد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه ضمن اشاره به جزئیات طرح منبج خبر داده است که بعد از امضای توافق بین آمریکا و ترکیه اعضای یگان‌های مدافع خلق ظرف مدت یک ماه باید این منطقه را ترک بکنند.

در مرحله دوم، یعنی ۴۵ روز پس از تاریخ مذکور، نیروهای انتظامی و اطلاعاتی ترکیه و آمریکا کنترل و نظارت مشترک خود بر منبج را آغاز خواهند کرد.

در مرحله سوم؛ به عبارت دیگر دو هفته پس از آن، نیرویی متشکل از افراد بومی برای اداره منبج تشکیل خواهد شد.

چاووش‌اوغلو یادآور شده است که آمریکا قبلا به ترکیه وعده داده است که به "یگان‌های مدافع خلق"  که از نظر ترکیه شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان پ ک ک است اسلحه ندهد و از منبج عقب نشینی کند اما واشنگتن به این وعده عمل نکرده است.

طبق گفته چاووش اوغلو بر اساس نقشه راه آمریکا و ترکیه یگان‌های مدافع خلق باید ازمنبج خارج شوند، در غیر این صورت ترکیه مجبور است مانند عفرین واکنش نشان دهد و وارد عمل شود. اما درصورت چنین اقدامی از طرف ترکیه مشخص نیست که آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد.

 

نظر شما