شناسهٔ خبر: 25885822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

طبق مطالعات و تحقیقات موسسه پژوهشی گارتنر

فروش تلفن همراه در جهان روند صعودی گرفت

طبق تحقیقات مؤسسه گارتنر، میزان فروش گوشی هوشمند بعد از کاهشی که در سه ماهه چهارم سال 2017 داشت، بالاخره دوباره روندی صعودی به خود گرفت و این مسأله جای امیدواری دارد. طبق مطالعات مؤسسه پژوهشی گارتنر، میزان فروش جهانی تلفن‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال 2018 میلادی روند خوب و مناسبی داشته است و نسبت به مدت مشابه در سال 2017 رشدی 1.3درصدی نشان می‌دهد که برای فعالان و تولیدکندگان این وسایل هوشمند بسیار نویدبخش است

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در جهان روز‌به‌روز در حال افزایش است و حالا دیگر تقریباً نمی‌توان جامعه‌ای را یافت که از این تکنولوژی به دور باشد. به همین دلیل هم انتظار می‌رود روز‌به‌روز بر میزان فروش این محصول فناورانه افزوده شود اما این سکه، روی دیگری هم دارد. با توجه به استقبال گسترده کاربران از این فناوری بویژه در کشورهای پرجمعیت و بزرگ، این بازار به حالت اشباع درآمد و میزان فروش گوشی‌های هوشمند برای مدتی شیب نزولی به خود گرفت، اما جدیدترین تحقیقات مؤسسه پژوهشی گارتنر نشان می‌دهد فروش این گوشی‌ها در سال‌جاری میلادی بعد از مدت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

فروش 455 گوشی درسه ماه
طبق تحقیقات مؤسسه گارتنر، میزان فروش گوشی هوشمند بعد از کاهشی که در سه ماهه چهارم سال 2017 داشت، بالاخره دوباره روندی صعودی به خود گرفت و این مسأله جای امیدواری دارد. طبق مطالعات مؤسسه پژوهشی گارتنر، میزان فروش جهانی تلفن‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال 2018 میلادی روند خوب و مناسبی داشته است و نسبت به مدت مشابه در سال 2017 رشدی 1.3درصدی نشان می‌دهد که برای فعالان و تولیدکندگان این وسایل هوشمند بسیار نویدبخش است.
طبق مطالعات گارتنر، درسه ماهه نخست سال‌جاری میلادی نزدیک به 383میلیون تلفن هوشمند به فروش رسیده است که این رقم، 84درصد از کل فروش گوشی‌ها را در جهان شامل می‌شود. به بیان دیگر این رقم تنها به تلفن‌های هوشمند مربوط می‌شود و اگر تلفن‌های معمولی را هم به این رقم بیفزاییم می‌بینیم که مجموع گوشی‌های به فروش رسیده در جهان در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، به455میلیون دستگاه رسیده است.
البته مطالعات گارتنر همچنین نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای گوشی‌های گران قیمت نسبتاً کم است و همین موضوع برای صنایع تولید گوشی، حاشیه ساز و دردسرساز شده است. به بیان دیگر از نگاه مؤسسه پژوهشی گارتنر، تقاضای کم برای گوشی‌های هوشمند عاملی است که سبب ضرر و زیان کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه شده است.
طبق این گزارش همچنین میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند با قیمت متوسط یا بهای پایین، نسبتاً بالاست و گوشی‌های موجود در این بازه پرطرفدار هستند. این گوشی‌ها با وجود قیمت پایین، کیفیت بدی ندارند و حتی کمپانی‌های تولیدکننده این محصولات هر روز تلاش می‌کنند تا بر کیفیت این بخش از محصولات خود بیفزایند. همین موضوع هم دلیل اصلی رشد درآمد و فروش در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی عنوان شده است.
چشم بادامی‌ها در جایگاه نخست
اما کدام برندها گستره بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند؟ تحقیقات مؤسسه پژوهشی گارتنر نشان می‌دهد سهم بازار کره جنوبی در جهان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 3/0 درصدی داشته است با این حال سامسونگ همچنان در دنیا به‌عنوان نخستین برند پرفروش جهان محسوب می‌شود.
طبق این تحقیقات، در سه ماهه نخست سال 2018 میلادی 78میلیون و 564هزار گوشی سامسونگ به فروش رفته در حالی که این رقم در مدت مشابه سال 2017 میلادی، 78میلیون و 776هزار دستگاه گوشی بوده است. گفتنی است در حال حاضر سهم فروش سامسونگ از بازار جهان 20.5درصد است در حالی که در مدت مشابه سال 2017 میلادی، این برند 20.8درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار داشت.
اپل در جایگاه دوم فروش گوشی هوشمند در جهان قرار دارد و در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی، 14.1درصد بازار را به خود اختصاص داده است که نسبت به سهم 13.7درصدی سال 2017 میلادی، روند صعودی داشته است. تحقیقات گارتنر نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، 54میلیون و 58هزار گوشی به فروش رسیده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال 2017 میلادی، 51میلیون و 992هزار دستگاه بوده است. برخی، تقاضای بالا برای آیفون ایکس را دلیل این رشد می‌دانند هرچند رشد فروش این برند کمتر از رقمی است که انتظار می‌رفت. با این حال سازندگان این گوشی‌ها انتظار رشد بیشتری را تا پایان سال 2018میلادی دارند چرا که به نظر می‌رسد حداقل سه آیفون جدید در راه بازار باشد که هر یک طرفداران خود را خواهند داشت.
هوآوی و شیائومی نیز به ترتیب جایگاه سوم و چهارم لیست پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان را در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی به خود اختصاص داده‌اند. سهم برند چینی هوآوی از بازار، افزایشی 1.5درصدی داشته درحالی که این رقم رشد برای برند شیائومی، 4درصد بوده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی 40میلیون و 426هزار گوشی برند هوآوی به فروش رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال 2017 میلادی، 34میلیون و 181هزار دستگاه گوشی بوده است.
درباره برند شیائومی هم باید گفت در سه ماهه نخست 2018 تعداد 28میلیون و 498 هزار گوشی در جهان به فروش رسیده است. البته باید گفت که این رقم درمدت مشابه سال 2017 میلادی بالغ بر 12میلیون و 707هزار گوشی بوده است. شیائومی را شاید بتوان به‌دلیل رشد 124درصدی 2018 نسبت به 2017 این برند، ستاره برندهای تلفن همراه در سال 2018میلادی دانست.
 البته باید گفت که وقتی به صورت منطقه‌ای به این موضوع نگاه کنیم هم می‌بینیم که میزان فروش برند شیائومی در منطقه آسیا -اقیانوسیه از رشد بالاتری نسبت به متوسط جامعه جهانی برخوردار بوده و رشدی 330درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. گفته می‌شود محبوبیت این گوشی در هندوستان بسیار بالاست و همین، دلیل افزایش رشد فروش این گوشی‌ها در منطقه آسیا- اقیانوسیه محسوب می‌شود.
اندروید فاتح بازار جهان
تحقیقات گارتنر همچنین نشان می‌دهد که در بازار سیستم‌های عامل، اندروید گوگل همچنان فاتح بازار است و 85.9درصد بازار را به خود اختصاص داده که البته این رقم کمتر از مدت مشابه سال گذشته است چرا که در سه ماهه نخست سال 2017 میلادی، اندروید 86.1درصد بازار را به خود اختصاص داده بود. گفتنی است نتایج این تحقیق نشان داده است که سیستم عامل IOS اپل نیز 14.1درصد بازار را ازآن خود کرده است.
همچنین تحقیقات گارتنر نشان می‌دهد میزان هزینه کرد برای صنعت‌ آی تی در جهان در سال 2018 به 3.7تریلیون دلار خواهد رسید که این موضوع نشان از افزایش 6.2درصدی نسبت به سال 2017 دارد.
وقتی هم به‌صورت منطقه‌ای و کشوری به بازار تلفن همراه نگاه می‌کنیم شاید چین توجهمان را جلب کند. چین یکی از بازارهای بزرگ جهان محسوب می‌شود که با توجه به جمعیت بالای کاربران در آن، هر برندی تلاش می‌کند تا به این بازار گسترده پا بگذارد. البته چین با وجود جمعیت بالا، یک بازار اشباع شده محسوب می‌شود و حالا دیگر مدتی است که شاهد رشدی کند وکسادی بازار فروش تلفن همراه در این کشور هستیم. البته گفتنی است که این کسادی بازار بیشتر دامان برندهای خارجی بویژه سامسونگ را گرفته است هر چند در این میان، تلفن‌های هوشمند برند سامسونگ با قیمت متوسط در چین نسبتاً بازار مناسبی دارند و از آنها استقبال می‌شود.
 بازار اشباع چین البته همچنان توانایی جذب خریداران را برای برندهای چینی همچون Vivo و OPPO داشته و حتی برخی از تحلیلگران مؤسسه پژوهشی گارتنر معتقدند که این دو برند چینی برگ برنده را در دست دارند. اما رمز موفقیت این برندها چیست؟ محققان مؤسسه گارتنر رمز موفقیت آنها را اعتمادسازی و امنیت بالای گوشی‌های آنها می‌دانند و معتقدند به موازات افزایش اعتماد کاربران چینی به امنیت بالای گوشی‌های ساخت این کشور، رشد فروش غول فناوری کره جنوبی یعنی سامسونگ در چین کاهش می‌یابد.
 

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما