شناسهٔ خبر: 25782261 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معاون وزارت بهداشت :

اکثر بيماري‌ ها به علت دخانيات رخ مي دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش وبدا، دکتر عليرضا رييسي در نشست خبري هفته بدون دخانيات با اشاره به اين که حمايت‌ هاي رسانه‌ ها از موضوع ماليات بر دخانيات اثربخش بوده و اطلاع‌ رساني‌ها باعث شده که ماليات و عوارض بر دخانيات در مجلس تصويب شود، افزود: بحث دخانيات براي سازمان جهاني بهداشت اهميت دارد، زيرا اکثر بيماري‌ ها و مشکلاتي که در سطح بهداشت جهاني وجود دارد، به علت دخانيات رخ مي دهد.معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اين که بسياري از کشورها با وضع ماليات مناسب بر عمده فروشي، خرده فروشي سيگار و مواد دخاني توانسته اند اين مشکل را کنترل و سلامت مردم را تضمين کنند، گفت: مصرف دخانيات يکي از بزرگ‌ترين مشکلات جهاني است و يك ميليارد و 400 ميليون نفر در جهان از سيگار استفاده مي‌ کنند.

وي همچنين با بيان اين که 84 درصدسيگاري‌ ها که مصرف روزانه دارند در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌کنند و اين امر يک هشدار محسوب مي شود، گفت: عوارض مصرف سيگار و دخانيات بر سلامت، بر کسي پوشيده نيست و کمتر سرطاني وجود دارد که با مصرف سيگار مرتبط نباشد.

دکتر رييسي در ادامه افزود: در کشور ما ساليانه 55 ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌ شود که 10 هزار ميليارد تومان گردش مالي دارد و هزينه‌ هاي سلامت آن تقريبا 20 تا 30 هزار ميليارد تومان است.وي با اشاره به اين که بنا بر تاكيد سازمان جهاني بهداشت، يکي از اصلي ‌ترين تهديدکننده‌ هاي اصلي سلامت مردم در قرن بيست و يکم قليان است، گفت: در جهان نيز همانند ايران قبح مصرف قليان کمتر از سيگار است. اين در حالي است که مصرف قليان در زنان ايراني رو به افزايش بوده و خطر بزرگي محسوب مي‌ شود و مبارزه در اين زمينه ضرورت دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بيان اين که يکي از مسيرهاي مبارزه با مصرف دخانيات، اطلاع رساني و آموزش است. براي تغيير رفتار، نيازمند آموزش هستيم، اما گاهي جريمه و سخت‌گيري هم لازم است، افزود: اگر جلوي بهترين دبيرستان شهر تهران يا دانشگاه يا خوابگاه دانشجويان، قليان‌ سرا يا قهوه‌ خانه با کمترين قيمت فعاليت کند، دسترسي به دخانيات آسان تر مي شود .

دکتر رييسي همچنين با اشاره به اين که در 58 کشور دنيا ماليات بر خرده فروشي سيگار بالاي 70 درصد است، افزود: تا سال گذشته ماليات بر خرده فروشي سيگار در کشور ما صفر بود و يک نخ سيگار به سادگي و با کمترين هزينه در دسترس افراد قرارمي گرفت و همين موضوع باعث شد، عرضه بيشتر شده و به تبع آن مصرف هم بالا رود.

وي در ادامه گفت: وضع ماليات بر عمده فروشي و خرده فروشي سيگار توسط مجلس شوراي اسلامي اقدامي قابل تقدير است.

نظر شما