شناسهٔ خبر: 25781428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعل توانستن برای احیای جایگاه فرهنگ در کامیاران صرف شد

سنندج - ایرنا - تغییر مدیریت در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران شرایط صرف کردن فعل خواستن، توانستن است را برای احیای جایگاه از دست رفته این نهاد به عنوان متولی حوزه فرهنگ ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کلمه مدیریت یکی از مهمترین کلمات موجود در تمام فرهنگ لغت های دنیاست بطوریکه نبود ماهیت این کلمه در زندگی و اجتماع، سرنوشت انسان ها در کره خاکی را با چالش های جدی مواجه می کند.
نگاهی کوتاه به وضعیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران از فروردین 94 تاکنون مثال خوبی برای درک اهمیت کلمه مدیریت و نقش بسیار مهم آن در ایجاد توسعه یا عدم توسعه در حوزه فرهنگ است.
15 فروردین 94 سکان مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران در اوج فعالیت های فرهنگی و هنری و رضایت عمومی از عملکرد این اداره در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان به فردی غیر بومی از استانی دیگر سپرده شد.
80 میلیون بدهی، تعطیلی تمام انجمن های فرهنگی، هنری و قرآنی، رویگردانی هنرمندان از این نهاد فرهنگی، تضعیف جایگاه این نهاد در میان ادارات و مردم شهرستان و تبدیل شدن ساختمان این اداره به مکانی متروکه و بی روح، دستاورد 19 ماه مدیریت این فرد بر مهمترین نهاد فرهنگی کامیاران بود.
اوج روزهای فرهنگی، انرژی هنرمندان و امید مردم شهرستان برای رسیدن دوباره روزهای خوب این نهاد فرهنگی افول کرده بود که تغییر در سکان مدیریتی این اداره و سپردن مدیریت آن به جوانی خوش فکر و توانا از خطه کردستان خون تازه را به رگ های فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران تزریق کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران در خصوص اقدامات برای سامان دادن وضعیت نابسامان این نهاد فرهنگی گفت: با شناسایی مشکلات و بررسی راه حل های آنها از همان اولین روزهای آغاز فعالیت خود همه نیرو و توان برای حل آنها به کار گرفتیم.
زبیر حسین پناهی روز یکشنبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه احیای جایگاه از دست رفته این اداره مهمترین اقدام انجام شده در 16 ماه گذشته است، افزود: آشتی هنرمندان شهرستان با این نهاد، تسویه تمام بدهی ها و جذب نیروی جدید برای جبران کمبود نیرو از اقدامات مهم در این بخش است.
وی با اشاره به اعتبارات خوبی که امسال برای برنامه های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اجرای سومین جشنواره ادبی (پرژه) بعد از سه سال وقفه با رویکرد جدید و برنامه دهه موسیقی کوردی (جشنواره هوره) که به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد از جمله این برنامه ها است.
حسین پناهی به مشکلات بسیاری که از گذشته برای این نهاد به ارث گذاشته شده بود اشاره و تاکید کرد: واگذاری اجرای کارهای فرهنگی و هنری به هنرمندان و دعوت از آنها برای تعامل، همکاری و همفکری با این نهاد در زمینه های مختلف باعث بازسازی اعتماد از دست رفته هنرمندان به این نهاد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کامیاران با اشاره به اینکه 80 میلیون بدهی این نهاد با کمک مدیر کل ارشاد اسلامی کردستان در هفته گذشته تسویه شد، گفت: تمام اقداماتی که انجام شده نتیجه برنامه ریز درست است.
وی با بیان اهمیت اقتصاد هنر و معیشت هنرمندان برای توسعه در این حوزه افزود: این مساله از مهمترین اهداف برای ایجاد توسعه پایدار در حوزه فرهنگ و هنر است که مورد توجه ویژه است.
حسین پناهی اضافه کرد: تلاش برای واگذاری برنامه ها مختلف فرهنگی و هنری به هنرمندان برای اجرا، بیمه کردن 20 هنرمند و آمادگی برای بیمه کردن سایر هنرمندان شهرستان و شناسایی هنرمندان قدیمی بالای 60 سال و از کارافتاده برای پرداخت مستمری (تاکنون 4 هنرمند از این ظرفیت بهره مند شدند) از دیگر اقدامات این نهاد فرهنگی در سال گذشته است.
وی در خصوص دیگر اقدامات این نهاد طی 16 ماه گذشته یادآور شد: حمایت از حوزه کتاب، اعزام 70 هنرمند به نمایشگاه های مختلف کشوری، برگزاری پنج کنسرت موسیقی، برگزاری 2 جشنواره هنری، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی، هنری و قرآنی و همکاری با ادارات بخشی از این فعالیت ها است.
حسین پناهی توسعه نشاط اجتماعی و بهره مندی اقشار جامعه از برنامه های فرهنگی و هنر را هدف این اداره دانست و افزود: با استفاده از پتانسیل بالای شهرستان در حوزه هنر و کمک گرفتن از استان، برگزاری برنامه های ملی و مذهبی در طول سال پیش بینی کرده است.
وی با اشاره به باز گرداندن امتیاز معاونت فرهنگ، پژوهش و تحقیقات ستاد احیای امر به معروف به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، یادآور شد: از آنجا که این معاونت متعلق به فرهنگ و ارشاد اسلامی است در گذشته بدلیل کم کاری به کمیته امداد شهرستان واگذار شده بود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران بقای زیبایی در تمام عرصه ها را نیازمند تداوم هنر در زندگی دانست و افزود: رسالت هنر، حضور در متن زندگی انسان ها است.
شهرستان کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
/9102/7349

نظر شما