شناسهٔ خبر: 25781119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفت و گو با پزشک داخلی؛

پیشگیری پیش از مبتلا به بیماری باید فرهنگ سازی شود/ ارتقاء سطح بهداشت حاشیه نشینان

کاشانی راد گفت: به نظر می رسد فرهنگ سازی «پیشگیری بهتر از درمان است»، کاری زمان بر و پرهزینه باشد اما نتیجه این امر این است که شاهد نسل هایی سالم تر، قوی تر و با کیفیت سلامت بهتری باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، دکتر نوید کاشانی راد، متخصص داخلی، در رابطه با کیفیت سلامت شهروندان قدسی در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار سرویس سلامت قدس خبر اظهار داشت: کیفیت سلامت به سه عامل سطح اقتصادی، فرهنگی و شرایط شغلی بستگی دارد.

تعریف شما از سلامتی چیست؟
اصولا سلامت یک بحث مطلق نیست. فرد می تواند کاملا سالم باشد اما یک دندان خراب داشته باشد. ما دو نوع سلامت داریم، یک سلامت روحی و روانی و یک سلامت جسمی است. فرد می تواند از لحاظ روحی کاملا سالم باشد ولی از لحاظ جسمی بیمار باشد و برعکس وقتی ما با یک فرد سالم روبه رو هستیم که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی به طور نسبی در یک تعادل سلامت باشد.

وظیفه ذاتی یک پزشک و وظایف بیمار و پزشک در مقابل یکدیگر چیست؟
مسلماً فرض بر این است که پیشگیری بهتر از درمان بوده پس کار یک پزشک کمک به پیشگیری از بیماری است. اما از آن جایی که پزشک در یگان عملیاتی خود مستقر است بیمار باید به پزشک مراجعه کند. این فرهنگ سازی باید انجام شود که اگر هنوز بیمار نیستیم سالانه یکبار جهت مطمئن شدن از عدم بیماری یا اینکه اگر شروع شده و هنوز علائم دار نیست کشف و رفع شود و به پزشک مراجعه کنند. بحث ما بحث پیشگیری از درمان است اما بحث اصلی فرهنگ سازیست حتی اگر فرد بداند که هیچ مشکلی نیست لااقل سالی یکبار چکاپ انجام دهد. این کار باعث ارتقاء سطح سلامت شهروندان می شود.

کیفیت سلامت شهروندان شهرقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟
کیفیت سلامت به سه عامل سطح اقتصادی، فرهنگی و شرایط شغلی بستگی دارد. در جوامع کارمندی بیماری کم تحرکی و در جوامع کارگری بیماری پرتحرکی وجود دارد. این دو جوامع بستگی به سطح زندگی ما دارد. مردم باید سطح زندگی خود را به حالت نرمال تنظیم کنند به طوری که نه بی تحرک و نه کم تحرک باشند تا بیماری بر آنها غلبه نکند و در کنار تمامی این موارد مسائل فرهنگی هم نقش مهمی دارد. تا بیماری فرد علائم دار نشود و یا پولی پیدا نکند به پزشک مراجعه نمی کنند و در زمانی که مراجعه می کنند، بیماری فرد وخیم شده است.

آیا حاشیه نشینی در شهر تاثیری بر شیوع بیماری دارد؟
حاشیه نشینی بستگی به این دارد که کیفیت زندگی حاشیه نشینان در چه سطحی باشد. ما سه نوع حاشیه نشین داریم، حاشیه نشینان گورخواب و کارتن خواب، حاشیه نشینان حلبی آباد و حاشیه نشینانی که در ساختمان هایی با امکانات کافی زندگی می کنند. هر چه کار به سمت افول برود بیماری های واگیر بیشتر می شوند و می تواند دیگران را هم درگیر کند و هر چقدر شرایط بهتر باشد مسلماً عکس این مسئله وجود دارد. باید به حاشیه نشیننان رسیدگی کرد. سطح بهداشتی و کیفیت زندگی حاشیه نشینان را ارتقاء داد تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.
کاشانی راد تصریح کرد: امیدوارم با فرهنگ سازی بحث پیشگیری از درمان و رعایت فرهنگ بهداشت در مدارس، مساجد و تمامی اماکنی که مردم تجمع می کنند، انجام شود. به نظر می رسد فرهنگ سازی «پیشگیری بهتر از درمان است»، کاری زمان بر و پرهزینه باشد اما نتیجه این امر این است که شاهد نسل هایی سالم تر، قوی تر و با کیفیت سلامت بهتری باشیم.
انتهای پیام/ ک

نظر شما