شناسهٔ خبر: 25774456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

توصیه عجیب موتلفه به الگوگیری ازکره‌شمالی در برخورد با آمریکا

خبر آنلاین : حبیبی به بازی آمریکا با کره شمالی اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها امروز خود را مجبور به نشستن سر میز مذاکره‌ای می‌بینند که طرف مقابل دست روی ماشه هسته‌ای همه اهداف را در آمریکا نشانه گرفته است. اگر بخواهند زور بگویند قطعاً زور هم خواهد دید و شنید.

صاحب‌خبر -

حبیبی در پایان نشست دبیران حزب اظهار کرد: این قانون یکبار در سال ۹۴ در مجلس به تصویب رسیده بود و آئین‌نامه اجرایی آن هم در سال ۹۶ به تصویب هیئت وزیران رسید. حالا چه اتفاقی افتاده که دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

وی افزود: مجلس و دولت باید بدانند حرف اول و آخر استکبار جهانی و به زبان FATF این است که حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و گروه‌های فلسطینی، حشد‌الشعبی عراق و... تروریست هستند و نباید به آنها کمک مالی شود و این ممنوعیت را به صورت خود تحریمی از طریق این قوانین دنبال می‌کند لذا ما معتقدیم باید از دستور کار مجلس خارج شود، چرا که با بند آخر اصل سوم و اصل ۱۵۶، ۱۵۳ و ۱۵۴ قانون اساسی مغایرت دارد. اعتراض نمایندگان در هفته گذشته به این لایحه را بر حق می‌دانیم و مجلس نباید لوایح استعماری مربوط به FATF را به تصویب برساند.

اهم اظهارات دبیرکل موتلفه به شرح زیر است:

* آنچه که مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام مطرح فرمودند جمع‌بندی تجربیات درس‌آموز برجامی بود. ما نباید راهی را برویم که آمریکا یک بار از بیرون و یک بار از درون ما را تحریم کند. تعامل با غرب به ویژه آمریکا به دلیل خباثت و شرارت و بدعهدی آنان ممکن نیست. برجام نشان داد ما هر چقدر انعطاف به خرج بدهیم دشمن پرروتر و جسورتر می‌شود. موضوع موشک و قدرت هسته‌ای بهانه است.

* گره زدن مشکلات کشور به برجام اشتباه بود. رئیس‌جمهور نباید برجام را وارد رقابت‌های سیاسی می‌کرد. نباید منافع و مصالح ملی را بازیچه رقابت‌ها قرار داد زیرا کشور آسیب می‌بیند. دولت باید شروط ۷ گانه رهبری را در گفتگو با طرف اروپایی مطرح کند و اگر پذیرفتند تضمین بگیرد و پس از اخذ تضمین راستی‌آزمایی کند. اگر آنها رضایت به این مسیر ندادند بداند اروپا دنبال وقت‌کشی است.این حق ایران است که با نقض برجام بدنبال راه‌اندازی موارد تعطیل شده هسته‌ای خود برود، برجام با خروج آمریکا موجود ناقصی است. دولت باید اول به فکر تعلیق تعهدات ایران در برجام برود و اگر شرارت دشمن ادامه پیدا کرد سریعاً از ان پی تی خارج شود.

*بازی آمریکا با کره شمالی را مشاهده کردیم. آمریکایی‌ها امروز خود را مجبور به نشستن سر میز مذاکره‌ای می‌بینند که طرف مقابل دست روی ماشه هسته‌ای همه اهداف را در آمریکا نشانه گرفته است. اگر بخواهند زور بگویند قطعاً زور هم خواهد دید و شنید. امروز آمریکا میلیاردها دلار از کره جنوبی به دلیل حضور نیروهای خود در خاور دور باج می‌گیرد. وقتی دو کره مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند دلیلی بر این باج‌خواهی نیست. دو کره با هم گفتگو کردند و حرفی هم از مسایل هسته‌ای به میان نیاوردند.

* اگر به رهنمودهای رهبری در دیدار کارگزاران توجه شود و آن را عملیاتی کنند ما از این گردنه عبور می‌کنیم. اکنون وضعیتی در کشور پدید آمده که همه جناحها و گروههای متحد در کنار هم می‌خواهند به دولت کمک کنند و از این مخمصه خلاص شوند. دولت هم باید در این مورد همت کند تا از شر توطئه‌های آمریکا رها شود. دولت می‌تواند روی روابط و تعامل سازنده با روسیه و چین حساب باز کند. دولت باید بداند از اروپا آبی برای برجام گرم نخواهد شد. روسیه و چین حتی قبل از برجام هم تمایلی به همراهی با آمریکا نداشتند و این چیزی است که جان کری در گزارش خود به کنگره در مورد برجام به آن اعتراف کرده بود.

 

نظر شما