شناسهٔ خبر: 25770955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"قلندر" و "زلفیله" سقز را باید از نو نوشت

نمایندگی کردستان

روستاهای "قلندر" و "زُلفیله" سقز را باید از نو نوشت؛ این دو روستا با داشتن اماکن تاریخی به قدمت تاریخ و نزدیکی به سد شهید کاظمی با داشتن ظرفیت‌های قایقرانی، مجموعه‌ای بکر است که از دید گردشگران و سرمایه‌گذاران مغفول مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برای اولین بار یک سرمایه‌گذار در 30 کیلومتری سقز در روستای زلفیله که نزدیک دو مجموعه بکر دیدنی و تاریخی است، برای ساخت مجتمع گردشگری روستایی اقدام کرده است.

سرمایه‌گذار مجتمع روستای زلفیله اظهار کرد: این مجموعه شامل مواردی از جمله قایقرانی، سفره‌خانه سنتی و اسب دوانی است.

وی افزود: 14 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ساخت این مجتمع  پیش‌بینی شده است که در صورت پرداخت، فرآیند ساخت مراحل این مجموعه تسریع می‌شود.

حمید گلالی پور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سقز هم اظهار کرد: این طرح به طور مستقیم برای 20 نفر اشتغالزائی خواهد کرد.

وی افزود: این مجتمع برای دریافت 10 میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به بانک عامل معرفی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سقز بیان کرد: شش نفر سرمایه گذار دیگر نیز برای راه‌اندازی مجتمع‌های گردشگری روستایی در شهرستان سقز، طرح ارائه کرده‌اند.

وی گفت: برای ادامه مرمت عمارت فیض‌الله بیگی و اجرای سنگ فرش مسیر بین این اثر و حمام تاریخی قلندر در سال جاری پنج میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: روستای قلندر این شهرستان به واسطه وجود بناهای تاریخی و آثار طبیعی گردشگری، ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری از جمله بوم گردی و رونق اقتصادی روستاست.

گلالی پور گفت: در این روستا، عمارت تاریخی فاتح فیض‌الله بیگی مربوط به دوران قاجار که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، نیز وجود دارد که قرار گرفتن این دو اثر در نزدیکی سد شهید کاظمی، فرصتی مناسب برای استفاده گردشگران و رونق اشتغال و کسب و کار مردم روستا است.

وی افزود: مراحل مرمت عمارت فیض‌الله بیگی در سه دوره آغاز شده و تاکنون دو میلیارد و 450 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

محمد پروین، کارشناس میراث فرهنگی شهرستان سقز هم در خصوص حمام قلندر گفت: این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده و در سه نوبت کار مرمت آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه سند تاریخی برای این اثر جهت بررسی قدمت آن، در دسترس نیست، افزود: بر اساس نظر کارشناسی این اثر مربوط به دوره ایلخانی است.

کارشناس میراث فرهنگی شهرستان سقز با اشاره به اینکه برای مرمت این اثر تا کنون یک میلیارد و 500 ملیون ریال هزینه شده است اظهار کرد: این حمام با دیگر حمام های تاریخی تفاوتی ندارد، دیوارهای این حمام از سنگ لاشه درست شده و دارای گنبد آجری، پوشش دیواری آهک بُری بدون نقش و نگار، حمام دارای نور گیر و گرم خانه آن در بیرون از حمام تعبیه شده، پوشش دیوار و کف تا 60 سانتی متر از جنس سنگ خاراست.

وی با اظهار اینکه، این اثر تاریخی در تملک خانواده فیض‌الله بیگی است، عنوان کرد: میراث فرهنگی در تلاش است این اثر را تملک کند.

روستای قلندر واقع در شهرستان سقز قرار گرفته است که این روستا دارای دو اثر تاریخی مهم است؛ حمام قلندر که نام و وجه تسمیه آن از بناهای عمومی متعلق به آن روستاست و تاریخ ساخت آن متعلق به اواخر دوره حکومت قاجاریه در ایران و توسط خاندان فیض الله بیگی از طوریف مشهور منطقه احداث شده است.

از ویژگی های بارز احداث بنای حمام قلندر هم تراز بودن کف بنا با معابر و زمین‌های اطراف است که در نوع خود با توجه به شرایط اقلیمی و مقایسه با غالب حمام‌های هم دوره ساخت و احداث آنها در زیر زمین قابل بررسی و تامل است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما