شناسهٔ خبر: 25757739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نمایشنامه‌ انگلیسی «ضعیف‌تر» پاسخی به «قوی‌تر» استریندبرگ است

فرخنده فاضل از نگارش و انتشار نمایشنامه‌اش به زبان انگلیسی با عنوان «ضعیف‌تر» در پاسخ به نمایشنامه «قوی‌تر» آگوست استریندبرگ خبر داد.

صاحب‌خبر -

فرخنده فاضل نویسنده و ناشر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به تازگی نمایشنامه «The Weeker» را از نوشته‌هایم توسط انتشارات نعمتی پاژ با همکاری انتشارات آهنگ قلم به چاپ رسیده که در واقع جوابیه‌ای به نمایشنامه «The Stranger» نوشته آگوست استریندبرگ است.

وی افزود: این نمایشنامه در دو پرده نوشته شده و موضوع اصلی‌اش هم زنان است. همان طور که اشاره کردم «The Weeker» یا «ضعیف‌تر» یک واکنش و پاسخ به نمایش «The Stranger» یا «قوی‌تر» استریندبرگ است که یک اثر ۱۰ صفحه‌ای و تک‌پرده است.

این نویسنده درباره چرایی نگارش این نمایشنامه به زبان انگلیسی گفت: با توجه به مطالعات و مدرکم در زمینه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی، استفاده از مدیوم زبان انگلیسی برای برقرار کردن ارتباط با اثر، برایم راحت‌تر بود. اگر می‌خواستم این نمایشنامه را به فارسی بنویسم، در واقع باید جوابیه ترجمه‌اش را می‌نوشتم. چون مترجم اثر، به طور خودآگاه یا ناخودآگاه سلیقه‌اش را در ترجمه دخیل می‌کند. بنابراین پس از خوانش اثر استریندبرگ، ارتباط مستقیم و بدون واسطه‌ای داشته و با همین ارتباط هم نسبت به آن واکنش نشان بدهم.

فاضل در ادامه گفت: در این کار، جامعه هدف من بچه‌های ادبیات نمایشی نبودند بلکه دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات انگلیسی مد نظرم بودند. حتی ممکن است نمایشنامه‌ای که نوشته‌ام، کلوزت دراما باشد یعنی قابلیت اجرایی شدن نداشته باشد. من این اثر را در ۴۲ صفحه نوشتم که به تازگی با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است.

این ناشر همچنین درباره کتاب های جدید انتشارات آهنگ قلم گفت: به تازگی «کتاب جامع کشتی» را در انتشارات آهنگ قلم به چاپ رسانده‌ایم که نویسندگانش اعظم ملانوروزی، امین رشیدلمیر و آقای حصارکوشکی هرسه دکترای تربیت‌بدنی دارند و در این کتاب به تمرینات ورزش کشتی و تغذیه لازم برای این ورزش پرداخته‌اند. این کتاب یک اثر تخصصی درباره ورزش کشتی است.

علاوه بر مجموعه شعر «در آغوش بادها» سروده فرزانه هژبر، «تفکر ناب در مدیریت دانش» هم دیگر کتاب تازه‌ای است که چاپ کرده‌ایم. این کتاب نوشته سامان موحد افخمی بوده و راجع به امور اقتصادی مدیریت و هتل‌داری است.

نظر شما