شناسهٔ خبر: 25756092 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اجرای طرح جایگزینی خودروهای سنگین به جای خودروهای فرسوده

خبرگزاری شبستان:مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران از اجرای طرح جایگزینی خودروهای کامیون و تجاری به جای خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: استارت این طرح سه هفته گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت خورده است.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، کیومرث کلانتری، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران امروز در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به سه دستور کار این جلسه گفت: مهمترین دستور کار، اقدامات دستگاه های اجرایی مرتبط با کنترل کانون های گرد و غبار در اطراف شهر تهران و محدوده های جنوب و غرب استان تهران بود که مقرر شد گزارش تکمیلی این اقدامات در جلسه آینده توسط دستگاه های مربوطه به صورت مشروح و کوتاه مدت تقدیم کارگروه شود.

 

وی بیان کرد: مصوبات سال 95 هیئت وزیران در سال جاری چه در سطح عمومی و چه در سطح استانی مطرح شد که مقرر شد گزارش های آنها نیز ارایه شود.

 

کلانتری تصریح کرد: بین پلیس، شهرداری و دستگاه های مربوطه در خصوص ورود خودروهای محدوده طرح کاهش آلودگی هوا هماهنگی خوبی وجود داشته است لذا هم موضوع معاینه فنی و آلودگی خودروهای فرسوده و هم بحث سن فرسودگی خودروها در جلسه کارگروه فنی استانداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: همچنین در این جلسه موضوع مهم طرح جایگزینی خودروهای سنگین و تجاری مطرح شد و مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت با توجه به سهم عمده ای که کامیون ها در ایجاد آلودگی هوای کلانشهر تهران به ویژه در شش ماهه دوم سال خواهند داشت سهم استان تهران را متناسب با اثرگذاری این کامیون ها بر کلانشهر تهران لحاظ کنند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: این طرح بسیار خوبی است، استارت آن سه هفته گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت خورده شده است و اکنون در حال رفع مشکلات ثبت نام در سایت و همچنین اختصاص منابع مالی و از رده خارج کردن کامیون های فرسوده با سن بالا هستیم و همچنین جایگزینی اینها به جای خودروهای نو که باعث کاهش آلایندگی این خودروها خواهد شد.

 

کلانتری با بیان اینکه مصوبات کارگروه استمرار خواهد داشت، افزود: هر جلسه هم دستگاه های مختلف گزارش اقداماتی که بر اساس مصوبات سال گذشته برایشان مشخص شده ارایه خواهند کرد. در جلسه امروز می بایست اداره کل استاندارد گزارشی از استانداردسازی و کنترل آلایندگی موتورها ارایه می کرد که بنا به دلایلی به دلیل عدم حضور مدیر کل این سازمان این موضوع به جلسه آتی موکول شد.

 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: جایگزینی تاکسی ها، حذف خودروهای فرسوده و مسایل مربوط به محدوده های کاهش آلودگی هوا جزو مصوبات سال 97 است که اتفاق جدیدی رخ نداده است، اگرچه در مصوبه 95 هم در پیرو مصوبات سال 93 به این مصوبات اشاره شده است ولی این مصوباتی که امروز مطرح شده به ویژه بحث جایگزینی تاکسی ها، خودروهای فرسوده و محدوده کاهش آلودگی هوا همه اینها بحث هایی بود که در شش ماهه دوم سال 96 تصویب شده بود یا بحث کنترل بخارات بنزین موضوعی بود که سال گذشته مصوب شده بود که گزارش آن امروز توسط مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ارایه شد.

 

کلانتری ادامه داد: لذا ما مطمئن هستیم که دستگاه های مربوطه تلاش خود را برای اجرایی کردن مصوبات می کنند، حالا بعضی از مصوبات زمان بر است و برخی هم منابع مالی نیاز دارند ولی عزم استان و رییس کارگروه استانی بر این است که همه مصوبات کارگروه وظایف خود را در راستای کاهش آلودگی هوا به نحو احسن انجام دهند و نتایج آن را به مردم اعلام کنند.

 

وی اظهار کرد: اگر مصوباتی هم قابلیت اجرایی نداشته باشند بایستی با ارایه کار کارشناسی فنی بتوانیم مجدد موضوع را بررسی کنیم، شاید مقدمات اجرایی اش فراهم نشود ولی این عزم در استان وجود دارد و وظایف خود را هم جهت کاهش آلودگی هوا انجام خواهیم داد.

 

کلانتری با اشاره به عدم وجود تست آلایندگی خودروهای دیزلی اظهار کرد: بایستی استانداردهای جدیدی در این زمینه تدوین شود. سازمان حفاظت محیط زیست سرگرم تدوین این استانداردهای جدید برای خودروهای دیزلی است ولی در حال حاضر هم مراکز ما مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم و فعال هم هستند ولی بر اساس مصوبه امروز، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به تبیین استانداردهای جدید برای خودروهای دیزلی است.

 

وی با بیان اینکه تعطیلی دو هفته ای مدارس ملی است، اظهار کرد: این پیشنهاد از سوی دولت به مجلس ارسال شده و در کمیسیون آموزشی مجلس و اشکالاتی بر آن وارد کرده اند و مجددا به وزارت آموزش و پرورش برگشته لذا قرار شد وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست با دیدگاه کاهش آلودگی هوا طرح را لحاظ و مجددا به کمیسیون آموزش مجلس برگرداند و بعد از تصویب در صحن مجلس مطرح شود چون شروع و اتمام برنامه های آموزشی کشور نیازمند قانون است لذا این دو نهاد اعتقادشان بر این است که ما نمی خواهیم نظام آموزشی کل کشور را با این شرایط اقلیمی و جغرافیایی با یک نسخه بپیچیم، حتما بایستی یک تجدیدنظری در گرمسیری، سردسیری و یا شرق و غرب کشور به وجود بیاورند به ویژه در کلانشهرها که در آن پیک آلودگی هوا در آذر و دی ماه مواجه ایم بایستی همین اتفاق خوب رخ دهد.

 

 

 

 

نظر شما