شناسهٔ خبر: 25754662 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فرماندار تهران خبر داد:

تردد شبانه پنج هزار کامیون حمل نخاله در تهران/بیش از ۶۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی اعمال قانون شدند

خبرگزاری شبستان: فرماندار تهران از تردد شبانه پنج هزار کامیون نخاله در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: همچنین شش هزار اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد که سه هزار واحد از آنها بالای ۱۰ سال سن دارند.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، عیسی فرهادی، فرماندار تهران امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: شبانه پنج هزار کامیون حمل نخاله در تهران تردد می کنند و تردد آنها در مجموع به 50 هزار بار می رسد که بیشتر هم در شمال تهران صورت می گیرد و با توجه به اینکه آنجا فاقد دوربین می باشد مشکلات ترافیکی زیادی به بار می آید لذا این امر می طلبد شهرداری برای نصب دوربین در این محدوده ها اقدام کند.

 

وی با بیان اینکه شش هزار اتوبوس فرسوده وجود دارد، بیان کرد: سه هزار واحد از این اتوبوس ها بالای 10 سال سن دارند و همچنین 120 هزار کامیون فرسوده با سن بالا وجود دارد که باید ساماندهی شوند.

 

همچنین در جلسه امروز، سرهنگ حسن عابدی، جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با اشاره به طرح LEZ گفت: یکی از مشکلات اجرای این طرح این بود که پلیس راهور آمادگی لازم برای اجرای این طرح را نداشت و تبعات اجتماعی اجرای طرح LEZ متوجه پلیس راهور هم می شد.

 

وی با بیان اینکه بخش زیادی از خودروهای عبوری از رینگ آزادگان خودروهای سنگین هستند که در این طرح دیده نشده اند، تصریح کرد: آزادگان کمربندی تهران محسوب می شود و در این رینگ خودروهای فرسوده تردد زیادی دارند و لذا بیشتر بار آلودگی شهر تهران هم مربوط به همین کمربندی می شود، بنابراین تهران نیازمند یک کمربندی می باشد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته با دو میلیون و 800 هزار خودرویی که فاقد معاینه فنی بودند برخورد شد، افزود: همچنین هفت هزار خودرو نیز به تعمیرگاه ها اعزام شدند و همچنین برای 63 هزار خودروی فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون شد.

 

سرهنگ عابدی با بیان اینکه معاینه فنی موجب کاهش وسایل نقلیه دودزا می شود، تصریح کرد: سال گذشته برخوردهای خوبی توسط پلیس با خودروهای دودزا و فرسوده صورت گرفت.

 

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بزرگراه آزادگان از پل شهید کاظمی تا شهید سعیدی بیشترین نقطه آلودگی هوا در تهران محسوب می شود، خاطرنشان کرد: رینگ اطراف تهران آزاد است و نیاز به کمربندی برای خودروهای عبوری از تهران است تا وارد پایتخت نشوند.

 

وی با بیان اینکه موتورسیکلت ها نقش بسیار مهمی در آلودگی هوای پایتخت دارند، اظهار کرد: پلیس راهور ضمن اینکه با موتورسیکلت ها برخورد می کند برخورد با وسایل نقلیه دودزا را هم در دستور کار خود دارد.

 

همچنین، احمد تواهن، معاون امور استانداری تهران نیز امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به عدم ارایه برنامه های لازم برای شناسایی و مهار اثرات سوء ناشی از گرد و غبار از سوی دستگاه ها بیان کرد: آلودگی محیط زیست همه را متوجه می شود و برای اجرای مصوبات در این کارگروه دستگاه ها نیاز به ابلاغ ندارند. تا دو هفته آینده همه دستگاه ها فرصت دارد گزارش خود را در خصوص برنامه های مقطعی شناسایی در مهار گرد و غبار ارایه دهند.

 

وی با بیان اینکه عدم همکاری دستگاه ها در موضوع کنترل و دفع اثرات ناشی از آلودگی صوتی شریک شدن در توسعه این آثار مخرب است، افزود: مسایل آلودگی هوا نسل ها را تهدید سراسری می کند و همه باید در این بخش جدی و همکاری های لازم را داشته باشند.

 

همچنین در ادامه این جلسه، شهیدزاده، قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر گفت: این طرح به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شد. در این طرح شماره پلاک مهم نیست بلکه اگزوز خودرو است که باعث آلودگی هوا می شود، این در حالی است که ممانعت از ورود خودروها به محدوده های پیش بینی شده بر اساس پلاک خودروها است.

 

وی با بیان اینکه اجرای به یکباره طرح LEZ قطعا غیرممکن بود، تصریح کرد: این طرح دارای مشکلاتی است که باید گام به گام حل شود ولی اینگونه نشد، اولین گام این بود که با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد شود و از طریق دوربین های کنترل به سامانه سیمفا استعلام شوند اما این در حالی است که فقط به 10 درصد استعلام ها پاسخ داده می شود و برای رفع این مشکل باید اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

وی با بیان اینکه تعداد استعلام هایی که در روز گرفته می شود یک میلیون است، اظهار کرد: ولی فقط به 150 هزار استعلام پاسخ داده می شود و آن هم به دلیل محدودیت سرورهای موجود می باشد بنابراین ما هنوز در گام اول مشکل قرار داریم.

 

شهیدزاده در ادامه اظهار کرد: بسیاری از اتوبوس های ما فرسوده هستند در صورتی که طرح LEZ اجرا شود باید بسیاری از این اتوبوس ها از چرخه خارج و حذف شوند.

 

متولی، معاون فنی و اجرایی سازمان حمل و نقل کشور نیز در این جلسه گفت: تا به امروز استعلام 60 میلیون و 800 هزار خودرو به شهرداری ارسال شده است.

 

صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با اشاره به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: برنامه اجرایی این طرح مشخص شده و ستادی برای اجرای آن فعال شده است و تامین منابع آن در حال هماهنگی است.

 

صادقی در ادامه افزود: در موضوع عقد قرارداد با شرکت های تامین کننده قطعات خودروها و کارخانه های تولید خودروهای تجاری در کشور است.

 

 

 

 

نظر شما