شناسهٔ خبر: 25748010 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پالایش روح بزرگترین دستاورد ماه رمضان

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /ماه رمضان ماهی سرشار از خیر و محبت و دوستی است، گواه آن هم میهمانی هایی است که برگزار می کنیم، در همه دورهمنشینی های سفره افطار، محبت و یاری رسانی به یکدیگر کاملاً مشهود است. نزدیک شدن دل ها، محبت، بخشش، انرژی مثبت دادن به یکدیگر و احساس خوبی که در نهایت به ما دست می دهد از مهم ترین خصوصیات این ماه مبارک است. آرامش روانی یکی از پیامدهای مهمی است که در ماه مبارک رمضان می توان آن را حس کرد؛ آرامشی که به عقیده روانشناس ها و جامعه شناسان دلایل زیادی برای آن وجود دارد.

    یک روانشناس در گفت و گو با «ایران» درباره نقش روزه بر روان انسان می گوید: بواسطه کارهای روزمره فعلی و پیشرفت تکنولوژی و درکنار آن درگیری و دغدغه های کار و زندگی بویژه در پایتخت و کلانشهرها نوع رفت و آمدها مانند قدیم نیست و تغییراتی رخ داده اما با آغاز ماه رمضان حتی شهرنشینان با دغدغه های فراوانی که دارند باز هم سنت ها را زنده نگه می دارند و حتماً برای افطاری دادن و افطاری رفتن در این ماه مبارک برنامه ریزی می کنند تا با کنار هم بودن، بیشتر از قبل دل ها به یکدیگر نزدیک شود.به گفته دکترافسانه نیکزاد، صبر و پایداری از دیگر محاسن روزه داری است، تحمل گرسنگی به لحاظ روانی، آموزش سازگاری با شرایط، صبر و استقامت است و در مقابل پرخاشگری ها به دلیل بعد مذهبی و احساس خوب بودن درونی انسان، به حداقل ممکن می رسد، طی بررسی های اخیر ثابت شده که هر چقدر تحمل ما نسبت به شرایط محیطی بیشتر شود در شرایط مختلف می توانیم آرامش خود را حفظ کنیم و مهم تر از آن سازگاری ما با محیط اطراف بیشتر می شود و ناراحتی ها و مشقت ها یا بلایای طبیعی را بهتر می توانیم تحمل کنیم؛ در واقع روزه داری سبب می شود در هر شرایطی تحمل بالایی داشته باشیم.
    او در ادامه با اشاره به اینکه روزه، ورزش روحی، روانی است می افزاید: روزه، تمرین استقامت در کنار مرور قدرت ایمان است، در ماه مبارک همه افراد روی رفتار خود نیز کنترل بیشتری دارند، مثلاً نوع صحبت کردن بهتر می شود، روزه دارها سعی می کنند دلی را نشکنند و برای سایرین ناراحتی ایجاد نکنند، وقتی روی گفتار خود دقت بیشتری می کنیم، در وهله نخست از جملاتی استفاده می کنیم تا سبب آرامش دیگران شویم و به نوعی ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنیم و انرژی مثبت بدهیم، در وهله بعدی آنچه بسیار اهمیت دارد، همدلی و همفکری با دیگران است و متقابلاً دیگران هم به ما همان انرژی و آرامش را می دهند، این تبادل انرژی خواه ناخواه روی روح و روان تاثیر می گذارد و احساس آرامش درونی به طور مستقیم تاثیر مثبت روی جسم می گذارد، بسیاری از مشکلات جسمانی ریشه در مشکلات روح و روان ما دارند وقتی روح خود را صیقل دهیم جسم هم کم کم از بیماری ها عاری می شود.
    این روانشناس بیان می کند: تزکیه نفس و آرامش روح بزرگترین هدیه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان است اما باید در همان ابتدای ماه رمضان با یک برنامه ریزی مشخص بدانیم که از خود و از این ماه چه انتظاراتی داریم و نوع ارتباط خود با پروردگار و چگونگی ارتباط الهی را باید در خود معین کنیم. تعیین هدف عالی و تمرکز روی هدف، ما را به نتیجه مورد نظر می رساند.
   
    قبل از طلوع خورشید، اوج دریافت انرژی الهی
     از آنجایی که هنگام صبح بهترین زمان انرژی گرفتن از کائنات و کل طبیعت است می توانیم به بالاترین میزان دریافت انرژی مثبت برسیم.
    دکتر نیکزاد پیشنهاد می دهد که دعاهای صبحگاهی در ماه رمضان به صورت دسته جمعی و با خلوص نیت بالا باشد، زیرا به بالاترین میزان ممکن، هدف در دسترس ما قرار می گیرد. اثرات همین دعاها و دریافت های انرژی بر نوع ارتباط و نگاه مثبت ما نسبت به اطرافیان در ماه رمضان کاملاً مشهود است. خودسازی هدفمند و خودشناسی به دلیل تفکر و تامل بیشتر به خود به جای دقت کردن در امور دیگران و آزاررسانی به اطرافیان، از رهاوردهای روزه است و در نهایت سبب تکامل افراد می شود.
    او در خاتمه توضیح می دهد: افرادی که به لحاظ شخصیتی سالم تر هستند، کسانی که از منظر سلامت روان در مقام بالاتری هستند، به نسبت سایرین راحت تر از این آزمون الهی عبور می کنند چون می توانند براحتی تنش های خود را کنترل کنند و بر رفتار و گفتار و حرکات خود مسلط هستند. در عین حال هم در طول روز در حال کنکاش درون خود هستند و در بیان احساسات خود، تامل بیشتری می کنند. به خاطر داشته باشیم که اگر خود را بهتر بشناسیم به همان نسبت درک بهتری نسبت به احساسات دیگران خواهیم داشت، درک متقابل بزرگترین دستاورد این ماه پربرکت است./روزنامه ایران

نظر شما