شناسهٔ خبر: 25745924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

مصوبات دولت، انحصار PSPها را پایان می بخشد

هیات دولت درباره ساماندهی پرداخت های الکترونیکی در جلسه روز چهارشنبه خود، تکالیف جدیدی را مصوب کرد.

صاحب‌خبر -

فناوران - هیات وزیران با توجه به ضرورت تدوین مقررات لازم در حوزه پرداخت های الکترونیکی، بانک مرکزی را موظف کرد چارچوب ها و ضوابط بانکی پرداخت خرد، کیف پول الکترونیکی و پرداخت های مبتنی بر انواع فناوری ها را با رعایت مفاد این تصویب نامه و قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از ابلاغ این مصوبه تدوین و ابلاغ کند.
همچنین بانک ها و شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت (psp) موظف شدند دسترسی به خدمات بانکی برای شرکت های خدمات فناوری مالی (فنم ها) را که دارای مجوز از صنف مربوط هستند، فراهم آورند.
بانک مرکزی نیز موظف شد در حوزه خدمات پرداخت الکترونیکی صرفا از منظر سیاست گذاری و اعمال استانداردهای بانکی پرداخت نسبت به تنظیم گری اقدام کند.
هیات وزیران همچنین به منظور گسترش نوآوری در حوزه فناوری های پرداخت الکترونیکی، بانک مرکزی را موظف کرد در حوزه های نوآورانه ای که در آن مقررات گذاری نشده است، نسبت به ایجاد «محیط کنترل نوآورانه» (sandbox) با زیرساخت های مورد نیاز بانکی – پرداختی اقدام کند.
دولت همچنین مقرر کرد محاسبه هزینه استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی مطابق با تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت پذیرد و اپراتورهای ارتباطی مجاز به محاسبه و دریافت هزینه استفاده از خدمات به ازای هر تراکنش خارج از تعرفه های مصوب کمیسیون یاد شده نیستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توییتی توضیح داد: با مصوبه دولت، بانک مرکزی موظف شد ظرف 3 ماه به انحصار شرکت های psp خاتمه دهد و فضای رقابتی و مساعدی را برای کسب و کارهای فین تک فراهم سازد.
 انتظار می رود با اجرایی شدن این مصوبه، شاهد رشد قابل توجهی در فناوری های مالی در کشور باشیم».براساس این گزارش، آذری جهرمی گفته بود طرح نوآفرین نیز مجددا در این جلسه به بحث گذاشته می شود اما این طرح در فهرست مصوبات جلسه چهارشنبه هیات دولت نبود.

نظر شما