شناسهٔ خبر: 25740626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

حاجی دلیگانی:

تاریخ نشان می دهد اروپا نیز مانند آمریکا قابل اعتماد نیست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اروپایی ها در گذشته اقداماتی انجام دادند که ثابت کرد با طناب آنها نمی توان وارد چاه شد.

صاحب‌خبر -

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص بدعهدی های طرف اروپایی نسبت به ملت ایران گفت: در طول 40 برقراری نظام جمهوری اسلامی، اروپا نشان داد، به هیچ وجه قابل اعتماد نیست؛ لذا در گذشته اقداماتی انجام دادند که ثابت کرد با طناب آنها نمی توان وارد چاه شد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر برای ادامه برجام فرصتی برای مذاکره با اروپایی ها پیش آمد، باید تضمینی اتخاذ شود که بتوان ، هنگام بدعهدی، آن را به سود کشور استفاده کرد؛ بطور مثال کسی که قصد دریافت وامی داشته باشد، باید تضمینی به بانک ارائه کند که هنگام پرداخت نشدن قسط وام توسط متقاضی، بانک بتواند توسط ضامن و تضمینی که به بانک ارائه شده است، پول خود را بدست بیاورد. بنابراین گرفتن تضمین از اروپایی ها باید به همین شکل باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشاهده می شود پیمان ها و قراردادهایی که با طرف اروپایی در طی سال های اخیر امضا شده، بصورت یک طرفه از جانب آنها رها شده است، نمونه بارز این مسئله قرارداد شرکت توتال با وزارت نفت است که از سال 1379 در دور مرحله برای اجرای فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی منعقد شد و به دلایلی شرکت اروپایی توتال یک  طرف پروژه ها رها کرده و به کشور ما خسارت زده است .

وی تصریح کرد: طبق گفته  وزیر نفت، خساراتی از عدم افتتاح این طرح به کشور می رسد، سالی 5 میلیارد دلار است که در مجموع این سال ها نزدیک 80 میلیارد دلار به کشور هزینه و خسارت وارد کرده اند. هم اکنون نیز شرکت توتال پروژه را  رها کرده و رفته است و هیچ تضمینی هم برای دریافت خسارت از شرکت توتال وجود ندارد.

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: در قراراداد های بزرگ تر نیز اروپایی ها به همین شکل برخورد می کنند. طبق گزارشات رسیده، معاملاتی که اروپا با آمریکا دارد، نزدیک 350 میلیارد دلار است ، این درحالی است که معاملات ایران با 3 کشور مطرح اروپایی نزدیک 8 میلیارد دلار است، پس هیچ کشوری 350 میلیارد دلار را فدای 8 میلیارد دلار نخواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد:  توصیه ای که هم  تیم مذاکره باید سرلوحه کار خود قرار دهد، از بالا به مذاکرات نگاه کنند و خود را دست پایین نگیرند ، چراکه طرف غربی، زمانی که از شما انفعال  و عقب نشینی ببیند، گستاخ تر شده و بدنبال نابود کردن تمام ظرفیت های شما قدم برمی دارد؛ لذاباید با داشتن قدرت و از دست بالا به مذاکره بروند و تضمینی با داشتن قابلیت اجرایی از طرف اروپایی گرفته شود./

پایان پیام

نظر شما