شناسهٔ خبر: 25733368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشدید تنش های جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا

خبرگزاری صداوسیما

"ترامپ با کاربرد راهبرد سیاسی عجیب و غریب و اعمال زور در روند مذاکرات در جهان تلاش می کند به بخشی از اهداف که پیشتر ترسیم کرده بود دست یابد."

صاحب‌خبر -

تشدید تنش های جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ به نقل از خبرگزاری شین هوا ،مناسبات و توافقات دوسوی اقیانوسیه به شدت کاهش یافته آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است برای تصمیم گیری در باره پایان دادن یا تمدید مذاکرات برای معافیت دایم تعرفه الومینیوم و فولاد کشورهای اروپایی تا هفت روز دیگر مذاکره کنند.
کشورهای اروپایی براساس ضرب الاجل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 30 روز دیگر یعنی تا اول ژوئن فرصت دارند در این باره تصمیم گیری کنند.

رهبران کشورهای اروپایی که ضرب الاجل ترامپ را نوعی سلاح آماده شلیک توصیف می کنند معتقدند موضع سرسخت دولت ترامپ سبب اعمال فشار بسیار زیاد بر این اتحادیه شده است.


برخی از تحلیلگران اروپایی معتقدند; کشورهای اروپایی ناگزیر هستند در مقابل آمریکا اتحاد و موضعی واحد داشته و دست از رویاهای این کشور بردارند، اگرچه تاثیر اتحاد و انسجام کشورهای اروپایی با توجه به نگرانی و ناخشنودی واشنگتن اندکی نیاز به گذشت زمان دارد.
دونالد تاسک رئیس شورای اروپا در واکنش به تازه ترین تصمیمات رئیس جمهور آمریکا گفت« با داشتن دوستانی مثل آنها دیگر چه نیازی به دشمن است؟»
وی همچنین از مقامات اروپا خواست که از ترامپ باید ممنون باشید زیرا باید از وی تشکر کرد که اروپا را از همه توهمات نجات داده است.
تاسک در اجلاس اخیر بالکان اروپا- غرب با پیشنهاد 4 بندی معافیت نامحدود از آمریکا خاطر نشان کرد رئیس جمهور آمریکا کاری کرد که ما متوجه شدیم به کمک هیچ کس مگر دستهای خود ما اتکا نکنیم ، انچه که ما نیاز داریم وحدت سیاسی و عزم راسخ است.
سسیلیا مالمستروم کمیسیر امور تجاری اتحادیه اروپا گفت« پیشنهاد اتحادیه اروپا نشان می دهد این اتحادیه زیر فشار هیچگونه تهدیدی مذاکره نمی کند زیرا اروپائیان مشتاق به داشتن محورهای مثبت برای گفتگو هستند.»
دانیل گراس، رئیس مرکز مطالعات راهبردی اروپا ، از پژوهشکده های اروپایی در باره موانع برسر راه حل مناقشات و یا رسیدن به توافق هشدار داد.
وی افزود، آمریکا و اروپا باید در باره گاز مایع طبیعی منافع مشترک داشته باشند اما صادرات به اروپا بهر حال آغاز شده و هدف واقعی آمریکا این است که اروپا را وادار کند تا گاز مایع کمتری از روسیه بخرد.
این در حالی است که اتحادیه اروپا کار زیادی در این باره نمی تواند انجام دهد زیرا شرکت های خصوصی مجاز به تصمیم گیری هستند و گاز روسیه همچنان از گاز مایع طبیعی آمریکا ارزان تر است.
پنگیوتیس پتراکیس استاد اقتصاد دانشگاه آتن معتقد است ترامپ با کاربرد راهبرد سیاسی عجیب و غریب و اعمال زور در روند مذاکرات در جهان تلاش می کند به بخشی از اهداف که پیشتر ترسیم کرده بود دست یابد.
همچنین اچوئینگ پتراکیس، کنستانتینوس فیلیس مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه آتن معتقد است رئیس جمهور آمریکا با کاربرد منطق تجاری خود در اتخاذ تصمیمات مهم این کشور در باره موضوعات ابتدا تلاش می کند با اقدامی تند چارچوب اصلی مذاکرات را شکل دهد و سپس احزاب و دیگران را وادار به گفتگو کند.
فیلیس تصریح کرد، مشکل اصلی اینجاست که تاکتیک ترامپ برای متحدان و رقبای وی تفاوتی نمی کند. در نتیجه جدایی و اختلاف در اردوگاه غرب اکنون به یک تهدید حقیقی تبدیل شده است که اینجا باید از اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا تشکر کنیم.
براساس اظهارات پیترالتمایر وزیر اقتصاد آلمان دکترین « اول آمریکا» ی ترامپ سبب بروز این اختلافات و شکاف ها شده است.
وی افزود، در صورتی که آتش رو با آتش پاسخ دهیم در نهایت فقط با زمین سوخته روبرو خواهیم شد.
مقامات اروپا معتقدند آمریکا خواستار ان است که اروپا بطور داوطلبانه میزان صادرات فولاد را کاهش دهد این در حالی است که آمریکا با تهدید در باره تعرفه های فولاد از اروپا می خواهد دیگر خواسته های آمریکا یعنی کاهش تعرفه های بخش های خودروسازی اروپا را بپذیرد.
فابیو پارنتی استاد اقتصاد و جغرافیای سیاسی موسسه بین المللی لورنزو دا مدسینی ایتالیا معتقد است اروپا در مقایسه با آمریکا در جنگ تجاری آسیب پذیر تر است.

نظر شما