شناسهٔ خبر: 25726835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

ایجاد باغ گل محمدی در بهشهر از روستای جیربند با همت و تلاش دندانپزشک بهشهری آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چند سالی است کشت گل محمدی در اراضی کوهستانی مازندران مورد توجه باغداران قرار گرفت و تلاش بر آن است با توسعه باغات گل محمدی در اراضی کوهستانی فرصت‌های شغلی جدید برای افراد جویای کار ایجاد شود.

گل محمدی در فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد تا جایی که در جشن‌ها و عزای ایرانیان کاربرد دارد و هر ساله، خانه کعبه با گلاب ناب و معطر ایران شستشو داده می‌شود.

ایجاد باغ گل محمدی از روستای جیربند که یکی از روستا‌های عشرستاق بخش یانه سر شهرستان بهشهر است با همت و تلاش دکتر احمد احمدی دندانپزشک بهشهری از سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

باغی پولساز در دل کوهستان روستا‌های بخش یانه سر بهشهر

باغ گل محمدی روستای جیربند باغی بسیار زیباست که در فصول مختلف محصولات دیگری مانند گیاه دارویی گل گاوزبان، گلابی، به، آلوچه و فندق به صورت کاملا ارگانیک تولید می‌شود و برداشت گل محمدی یا گلِ گلاب تقریبا از ۱۵ اردیبهشت آغاز و تا ۱۵ خرداد به مدت یک ماه ادامه دارد.

گلاب، گل محمدی تر، گل محمدی خشک، غنچه خشک شده، نهال گل محمدی به فروش می‌رسد و ازفرآورده‌های این گیاه در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

کشب روزی با بها دادن به کشت گل محمدی

احمد احمدی مالک باغ گل محمدی روستای جیربند بخش یانه سر بهشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: گیاه گل محمدی بومی روستای جیربند از گذشته‌های دور در حیاط خانه‌ها کشت می‌شد که در سال ۱۳۹۰ با یکپارچه سازی و پلکانی کردن یک هکتار از اراضی شیبدار باغ گل محمدی احیا شد.

وی افزود: ۳ هکتار از زمین‌های روستای جیربند به کشت گل محمدی اختصاص دارد و ۱.۵ هکتار باغ گل محمدی دارای ۹ هزار بوته است و در اسفند سال گذشته ۷ هزار نهال قلمه زده شد.

احمدی گفت: به طور میانگین برای ۶ نفر اشتغال ثابت ایجاد شد که در طول سال به باغ گل و باغ گردو و محصولات دیگر رسیدگی می‌کنند.

این کارآفرین بهشهری گفت: کشت گل محمدی گامی در جهت تحقق اشتغال روستایی است و علاوه بر آن می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگر و توریسم باشد.

احمدی با بیان اینکه تابه امروز گروه‌های گردشگری متعددی از این باغ دیدن کردند، افزود: باغات گل محمدی می‌تواند موجب ایجاد جاذبه‌های گردشگری و توریستی باشند و شکوفایی بخش گردشگری موجب رشد و رونق اقتصادی وزیبایی سیمای شهر می‌شود و این منطقه را به مرکز تولید، اشتغال و کانون‌های گردشگری تبدیل می‌کند.

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

فرآوری گل محمدی به روش سنتی

کشاورزان پس از برداشت گل محمدی، گل‌ها را به منطل می‌برند و در حیاط خانه در یک دیگ مسی کار گلاب گیری را آغاز می‌کنند.

یکی از بانوان روستایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: علاوه بر گلابگیری گلبرگ‌ها را به صورت خشک، غنچه‌های خشک و مربای گل محمدی درست می‌کنیم.

وی افزود: بسیاری از مسافرانی که برای تفریح به این روستا می‌آیند از محصولات گل محمدی ما استقبال می‌کنند.

آبیاری قطره‌ای و تولید بدون دخالت سم از مزیت این باغ

احمدی مالک باغ گل محمدی روستای جیربند بخش یانه سر بهشهر آبیاری قطره‌ای و تولید بدون دخالت سم را از ویژگی‌های این باغ برشمرد و گفت: کشت گیاهان دارویی و باغات گل زمانی صرفه اقتصادی دارد که به تولید انبوه برسد و ایجاد صنایع تبدیلی در شرق مازندران ضرورت توسعه اقتصادی این منطقه است.

این کارآفرین حوزه بهداشت و کشاورزی اشتغال، توسعه اقتصاد روستا، جذب گردشگر و توریسم روستایی، تولید محصولات سالم را مهمترین اهداف ایجاد باغ گل محمدی برشمرد.

باید تلاش این دندانپزشک بهشهری را ستود که برای ایجاد اشتغال که مهمترین دغدغه‌ی جوانان این منطقه است تلاش می‌کند به راستی چنین کارآفرینانی چقدر حمایت می‌شوند؟

با توجه به اینکه کشت گل محمدی یکی از برنامه‌های توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار است و بعضی از روستا‌های مازندران راه دسترسی مناسبی ندارند یا در تامین امکانات اولیه مشکل دارند باید حمایت ویژه‌ای صورت گیرد تا بتوان این کارآفرینان را با انگیزه بیشتر به سمت توسعه و تولید بالا سوق داد و با ایجاد صنایع تبدیلی، بازار فروش مطمئن و خرید تضمینی ضریبِ اطمینان کارآفرینان و تولیدکنندگان را ارتقا دهیم.

بی شک حمایت و توسعه کشت گل محمدی و تولید فرآورده‌های آن خودکفایی و توسعه بخش کشاورزی را در پی دارد و عامل مهمی در توسعه مازندران است.

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

وضعیت کشت گل محمدی در باغ‌های مازندران

محمدتقی شکوهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،، گفت: کاشت گل محمدی در ۳۰۰ هکتار از باغ‌های مازندران در فرایند سه ساله صورت می‌گیرد.

وی افزود: مازندران دارای ۹۵ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که سالانه ۶۲ تن محصول با عملکرد یک تن در هکتار از این سطوح برداشت می‌شود.

شکوهی با بیان اینکه برای احداث ۹۵ هکتار باغ گل محمدی در مازندران، ۱۸۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای خرید نهال یارانه‌ای پرداخت شد، گفت: تعداد نهال مورد استفاده در هر هکتار ۲ هزار اصله است که میزان تولید در امسال ۱۶۵ تن گل‌تر بود که پیش بینی می‌شود از این مقدار ۶۶۰ هزار لیتر گلاب استحصال شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: احداث باغات گل محمدی سبب توسعه اکوتوریسم و توریسم روستایی، تولید پایدار و سالم محصول غذایی، ایجاد پوشش گیاهی در مناطق شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک، اشتغالزایی و توسعه اقتصاد منطقه می‌شود.

کشت گل محمدی گامی در تحقق اشتغال روستایی

گزارش از سپیده پوریانی

انتهای پیام/آ

نظر شما