شناسهٔ خبر: 25724673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اردبیل| ورق‌هایی از خاطرات دو جانباز اردبیلی+فیلم

R41374/P1336/S6,49/CT16

در سالروز آزادسازی خرمشهر سری به دو تن از جانبازان اردبیلی صمد نظری و حسن عزیزی که در عملیات بیت المقدس حضور داشتند زدیم تا حال و هوای آن روزها را با خاطرات دو جانباز گرانقدر هشت سال دفاع مقدس ورق بزنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در ساعت 2 بعد از ظهر روز 3 خرداد 1361 پس از 34 روز نبرد بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و  عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید.

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار کردن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد.

بر همین اساس، با توجه به اینکه منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

 از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.
 
در چنین شرایطی بود که عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی جاده اهواز - خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز و آبادان از برد توپخانه دشمن در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات «بسم‌الله الرحمن الرحیم. بسم‌الله القاسم ‌الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب» از سوی فرماندهی مشترک آغاز شد.

شهید آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام‌هایی را به وسیله بی‌سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

این رزمندگان و بسیجیان بی هیچ رنگ و ریایی به همه  رنگ های دنیوی پشت پا زدند و فارغ از هرگونه سهم خواهی به دفاع از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی پرداختند و عاشقانه قدم در راه عاشقی نهادند و جان خویش را فدای معشوق کردند.

امروز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر است که به سراغ آقای صمد نظری و حسن عزیزی دو تن از جانبازانی که در عملیات بیت المقدس حضور داشتند رفته و گزارشی تهیه کردیم تا از حال و هوای ان موقع جویا باشیم.

صمد نظری جانباز اردبیلی اظهار داشت: سالروز آزادسازی خرمشهر فرصتی است برای ورق زدن دوباره تاریخ و یادآوری روزهای آتش و خون  و در کنار آن عشق و ایمان بسیجیان و رزمندگان سرفرازی که به امام خویش لبیک گفتند و از خاک وطن  جانانه دفاع کردند.

حسن عزیزی نیز در ادامه بیان کرد: اگرچه برای رزمندگان دوران دفاع مقدس پر از خاطرات تلخ و شیرین است اما برای نسل امروز که جنگ را ندیده و درک نکردند شاید قصه شیرین دلاورمردان شهر و کشورمان باشد کسانی که روزی در مقابل تمام دنیا ایستادند و مردانه از این آب و خاک دفاع کردند.

خاطرات مردان بزرگ و شهیدان زنده را ورق می زنیم تا نسل جدید بدانند که پدرانشان چگونه این خاک را در امنیت و آرامش برای ما به ارمغان گذاشتند.

یادمان باشد این اسوه‌های ایثار و مقاومت را فراموش نکنیم و در سیاه بازی‌های سیاست و روزمرگی آنها را به گوشه تاریخ نسپاریم؛ نه آنقدر تقدس بخشیم که نسل جدید آن را دست نیافتی بپندارند و نه آنقدر که از ارزش آنها بکاهیم اینان مردانی از جنس مردم بودند از کارگر و کارمند و کشاورز ولی دل سپرده به خط امام و ولایت و ایمانی که سر منشا آن دل سپردن به حق تعالی بود.

می‌دانم که رزمندگان و بسیجیان عزیز گاهی آلبوم خاطرات جنگ را ورق می‌زند و در خلوت تنهایی خویش به حس و حال آن روزها غبطه می خورند ولی ای کاش این بار نه در تنهایی بلکه با مردم ورق بزنند؛ با نسلی که آن دوران را ندیده اند و خاطراتشان خالی از روزهای جنگ است.

انتهای پیام/ ت

نظر شما