شناسهٔ خبر: 25718838 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی دولت:

تنها 44‌درصد ارز گرفتند

صاحب‌خبر -

شهروند| 100‌هزار و 198 قلم کالا به ارزش 14‌میلیارد و 334‌میلیون دلار از ابتدای فروردین تا 29 اردیبهشت ثبت و سفارش شده‌اند. آنگونه که محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید ۱۳‌میلیارد و ۲۹۸‌میلیون دلار به ثبت سفارش‌های این دو ماهه ارز تخصیص داده شده است. یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که نزدیک به 93‌درصد (92.77درصد) از کالاهایی که تاکنون ثبت و سفارش شده‌اند، مشمول تخصیص ارز شده‌اند. سخنگوی دولت البته این نکته را هم اضافه کرده است: از ۱۳‌میلیارد و ۲۹۸‌میلیون دلار تخصیصی بالغ بر ۶‌میلیارد و ۴۰۴‌میلیون دلار برای واردات کالا ارز پرداخت شده است؛ به عبارتی می‌توان ادعا کرد که تاکنون تنها 48‌درصد از کالاهایی که مشمول تخصیص ارز شده‌اند و 44‌درصد متقاضیان موفق به دریافت ارز بوده‌اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از گفته‌های خود به تشریح جزییات پرداخت ارز به ثبت سفارش در دو ماه اول ‌سال پرداخت و تسنیم و فارس گفت: تاکنون 28‌هزار‌ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اعتبار اختصاص یافته است.
نوبخت به میزان واردات و صادرات در دو ماهه اول ‌سال پرداخت و افزود: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه‌ سال ‌جاری بیش از ۶‌میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده و نیز سهم صادرات ۷‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون دلار بوده است، بنابراین تراز تجاری کشور ۱.۵‌میلیارد دلار مثبت است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مقایسه میزان واردات و صادرات به نسبت دو ماهه اول‌ سال ۹۶ پرداخت و عنوان کرد: در مدت مشابه ‌سال ۹۶، ۶‌میلیارد و ۱۰۵‌میلیون دلار سهم واردات بوده که ۱.۷‌درصد در ‌سال ‌جاری کاهش دارد. همچنین به لحاظ ارزش دلاری، ۳‌درصد تقلیل یافته است. در دو ماهه‌ سال ۹۶ بالغ بر ۵‌ میلیارد و ۸۴‌میلیون دلار صادرات داشتیم که امسال به ۷‌میلیارد و ۴‌میلیون دلار افزایش یافته است.
تخصیص 13‌هزار‌ میلیارد تومان به طرح‌های ملی
سخنگوی دولت در مورد تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در دو ماهه امسال بیان داشت: همه ساله تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی با تأخیر روبه‌رو است و معمولا نیمه دوم‌ سال این کار انجام می‌شود، امسال یک گام به جلو هستیم و در حال حاضر طرح‌ها اولویت‌بندی شده و بر این اساس به آنها اعتبار تخصیص یافته است.
به گفته او، در این مدت ۱۳‌هزار ‌میلیارد و ۶۳۹‌میلیون تومان به طرح‌های عمرانی ملی از کل ۱۷‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان طرح‌های موجود که ۷۷‌درصد آنها را پوشش می‌دهد، اعتبار به صورت اوراق و نقدی تخصیص دادیم.نوبخت همچنین یکی از مشکلات را مربوط به اوراق دانست و گفت: این اوراق برای پیمانکاران جذابیت دارد، ضمن این‌که در بورس هم می‌توانیم آن را بفروشیم. نرخ اوراق برای طرح‌های عمرانی ۱۹‌درصد است.
۲۸‌هزار ‌میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اعتبار اختصاص یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: ۹۶۰۰‌میلیارد تومان به طرح‌های استانی و نیز برای طرح‌های توازن ۱۰‌درصد یعنی ۱۲۰۰‌میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم که درمجموع ۲۸‌هزار ‌میلیارد و ۱۸۰‌میلیون تومان یعنی ۴۷‌درصد از کل اعتبار را تخصیص دادیم. او البته امیدوار است که ظرف هفته‌های آینده پرداخت اعتبار از طرف خزانه شروع شود.

نظر شما