شناسهٔ خبر: 25717961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دمشق: هیچ‌کس حق اظهارنظر درباره حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در سوریه را ندارد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد، اینکه نیروهای ایران و حزب الله در سوریه باقی بمانند یا خیر، مسئله‌ای است که فقط در حیطه اختیارات دولت سوریه است.

«فیصل مقداد» در خصوص حضور نیروهای ایران و حزب الله لبنان در سوریه تأکید کرد که خروج یا باقی ماندن نیروهای ایران یا حزب الله در سوریه یک مسئله غیر قابل گفت‌وگو است زیرا این مسئله فقط مربوط به دولت سوریه است. وی با بیان این مطلب افزود: دولت جمهوری عربی سوریه از نیروهای همپیمان و دوست خود خواست که در جنگ علیه تروریسم به آن کمک کنند که نیروهای ایران و روسیه و برادران حزب الله لبنان از جمله این نیروها بودند و همه این طرفها به جنگ با تروریسم اهتمام داشتند، حاکمیت خاک جمهوری عربی سوریه را نقض نکردند و با هماهنگی کامل با دولت سوریه در جنگ با تروریسم فعالیت کردند. معاون وزیر خارجه سوریه با تأکید بر اینکه مسئولان سوریه به هیچ کس اجازه نخواهند داد که مسئله خروج نیروهای ایران و حزب الله از این کشور را مطرح کند، درباره درخواست روسیه برای خروج همه نیروهای خارجی از سوریه همزمان با آغاز روند سیاسی گفت: من فکر نمی کنم که دوستان روس هرگز منظورشان نیروها یا ارتشهایی باشد که به صورت قانونی و با موافقت دولت جمهوری عربی سوریه وارد سوریه شده باشند و این مسئله منحصر به جمهوری عربی سوریه است. مقداد ادامه داد: نیروهایی که بدون اطلاع دولت سوریه وارد سوریه شده اند، نیروهای اشغالگر هستند و این نیروها مستقیما در سوریه از تروریسم حمایت می‌کنند.وی تصریح کرد که هدف از اظهارات مقامات واشنگتن در خصوص خارج کردن نیروهای خود از سوریه و جایگزین کردن نیروهای عربی این است که این نیروها را وادار به درگیری با دمشق کند که این یک مسئله بسیار خطرناک است. معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد، اظهار داشت که هدف اصلی این کشور باج خواهی از کشورهای عربی است تا آنان را مجبور کنند که مبالغ مالی بیشتری به خزانه داری آمریکا واریز کنند و از طرف دیگر کشورهای عربی بار مداخله مستقیم در جنگی را به دوش بکشند که به نظر من علیه حکومت سوریه خواهد بود.وی در ادامه افزود: برای ما عربها، اختلاف و مداخله در اوضاع داخلی خود به سود اسرائیل و کشورهای غربی کافی است و فکر نمی کنم برخی کشورهای عربی که شایعه کرده بودند به سوریه نیرو اعزام خواهند کرد بتوانند حتی یک نظامی اعزام کنند زیرا در درگیریهای یمن و سایر مناطق دخیل هستند.

در چنین شرایطی حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای پاکسازی کامل جنوب دمشق را به دولت و ملت سوریه تبریک گفت. حزب الله پاکسازی کامل «الحجر الاسود» و اردوگاه یرموک در جنوب دمشق را به دولت و ملت سوریه تبریک گفت. در بیانیه حزب‌الله، شجاعت نظامیان سوری و متحدان آنها که موفق به ثبت پیروزی جدید شدند، ستوده شده است. حزب‌الله افزود، پاکسازی جنوب دمشق پیروزی جدید محور مقاومت در راستای آزادسازی کامل خاک سوریه است.

در رویدادی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تصمیم نخست وزیر این رژیم برای انتقال محل نشست‌های کابینه‌ امنیتی‌اش به مخفیگاهی در زیر زمین خبر دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترس درز اطلاعات و جاسوسی به ویژه در پی بروز تنش‌ها در مرزهای شمال فلسطین اشغالی با سوریه تصمیم گرفت، جلسات کابینه به ویژه کابینه امنیتی را در مرکز ملی مدیریت فجایع و بحران‌ها که مخفیگاهی زیر زمین در قدس اشغالی است، منتقل کند. خبر دیگر اینکه گروه تروریستی داعش یک عملیات انتحاری در مقر نظامی شهر تدمر سوریه انجام داد که در پی آن ۲۶ نفر کشته شدند‌.

نظر شما