شناسهٔ خبر: 25717424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دامپزشکی، محروم از اعتبارات طرح تحول سلامت

صاحب‌خبر -
 

‏اصفهان‌ ـ خبرنگار اطلاعات: دامپزشکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها در جوامع انسانی نقش فوق‌العاده و موثری دارد اما این سازمان از اعتبارات طرح تحول سلامت محروم است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل پارسال از عرضه حدود۴۰۰ تن فرآورده خام دامی آلوده جلوگیری کرد افزود: اگر این میزان فرآورده آلوده وارد سفره‌های مردم می‌شد معلوم نبود چه فشاری به وزارات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد می‌شد؛ چه تعداد تخت بیمارستانی اشغال می‌شد و چقدر دولت باید یارانه برای درمان پرداخت می‌کرد.

شهرام موحدی، اقدامات حوزه دامپزشکی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در جوامع انسانی را مهم دانست و افزود: هیچ کس نمی‌تواند نقش بی بدیل دامپزشکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها در انسان‌ها را نادیده بگیرد اما یک ریال اعتبار از محل اعتبارات طرح تحول سلامت به دامپزشکی اختصاص داده نشده است.

او گفت: تا زمانی که حوزه دامپزشکی جدی گرفته نشود، علاوه بر اینکه مجبوریم تخت‌های بیمارستانی و شمار پزشکان درمانگر را افزایش دهیم، مجلس شورای اسلامی هم اعتبارات حوزه وزارت بهداشت را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه، کمبود خودرو عملیاتی – صحرایی را مهمترین مشکل اداره کل دامپزشکی استان اعلام کرد و افزود: مراکز پرورش آبزیان، مرغداری‌ها یا کندوهای عسل این استان در صعب‌العبورترین یا نقاط دور دست قرار دارند و ارائه خدمات به تولیدکنندگان با خودرو استیجاری امکانپذیر نیست و بیش از۵۰ درصد خودروهای دامپزشکی استان اصفهان فرسوده است.

*لزوم جمع آوری پرنده فروشی‌ها

موحدی بر تسریع جمع‌آوری پرنده فروشی‌های میدان امام علی(ع) شهر اصفهان برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تأکید کرد و گفت: ساماندهی اصناف بر عهده اتاق اصناف و شهرداری‌ها است و شهرداری اصفهان باید زمینی برای انتقال و استقرار این پرنده فروشی‌ها انتخاب کند.

او در ادامه به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: این بیماری، یک بیماری دامی نیست و ویروس آن از طریق گزش یا له کردن کنه آلوده به انسان یا بر اثر تماس مستقیم انسان با خون، ترشحات و بافت‌های دام‌های بیمار منتقل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۳۰۰۰ لیتر سم برای مبارزه با کنه ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خریداری شود، بهترین راه مبارزه با کنه ناقل این بیماری را اصلاح ساختار دامداری‌ها و خانه‌های روستایی اعلام کرد و گفت: تا زمانی که جایگاه دام مملو از خلل و فرج است، سمپاشی تاثیر زیادی برای مبارزه با کنه ناقل این بیماری ندارد.

موحدی بر ضد عفونی کردن دام‌ها توسط دامداران، اجتناب از له کردن کنه با دست غیر مسلح، خودداری از ذبح دام در خارج از کشتارگاه، استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار و همچنین انجام مرحله پیش سرد لاشه‌ها توصیه کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد از گوشت مصرفی استان پس از انجام مرحله پیش سرد، عرضه می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه کانون‌های تب برفکی در استان به صورت محدود وجود دارد افزود: این بیماری فوق‌العاده تحت کنترل است و معضلی به نام شیوع تب برفکی در استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کانون تب برفکی استان در شهرستان گلپایگان است گفت: بیشترین مراودات دامداران این شهرستان با شهرستان خمین استان مرکزی و دام شهر قم بوده و این مراودات باعث انتقال این بیماری می‌شود.

نظر شما