شناسهٔ خبر: 25717380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تن در گفتگو با شبستان:

اکران ۱۰ فیلم سینمایی با حضور بازیگران و کارگردان در نمایشگاه قرآن

خبرگزاری شبستان: مسئول کمیته هنری نمایگاه قرآن گفت: امسال کمیته هنری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن در چهار بخش هنرهای تجسمی، صنایع دستی، تئاتر و سینما در رشته‌های مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

علی تن مسئول کمیته هنری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم در گفتگو با خبرگزاری شبستان، در خصوص فعالیت‌های کمیته هنری گفت: امسال کمیته هنری در چهار بخش هنرهای تجسمی، صنایع دستی، تئاتر و سینما در رشته‌های مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: هنرهای تجسمی در بخش نمایشگاهی با تلفیق هنرهای سنتی توانسته 340 اثر را به معرض نمایش بگذارد، این هنرها شامل خوش نویسی، نقاشی خط، تصویرسازی، نکارگری، نقاشی، کاریکاتور، پوستر، گل و مرغ و تذهیب می باشد.

مسئول کمیته هنری نمایشگاه قرآن اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی نیز هنرهای منبت، معرق، مشبک، قطعیا و سوخته کاری را داریم، همچنین در حوزه کارگاهی هرشب یک کارگاه هنری برپا می‌شود که صنعتگران و هنرمندان به صىورت زنده أثاری را برای علاقمندان تولید می کنند.

تن یادآور شد: هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف میزبان مردم خواهند بود که ما هم سعی کردیم از هنرمندان درجه یک در این راستا استفاده کنیم، معیار انتخاب أثار نیز جدید و نو بودن اثر در کنار کیفیت بالا کار هنری است.

وی افزود: در بخش آثار ما از تمامی کشور از آثار هنرمندان درجه یک بهره برده‌ایم،  تمامی موضوع آثار هنری هم قرآنى و عترتی است، متاسفانه در سه دوره گذشته خیلی هنرمندان با ما همکاری نداشتن و نوعی بی‌اعتمادی وجود داشت اما خوشبختانه در طول سه دوره گذشته استقبال خود هنرمندان نیز بیشتر شده و ما شاهد درخواست خود هنرمندان برای ارسال آثارشان هستیم.

مسئول کمیته هنری نمایشگاه قرآن ابراز داشت: یک بخشی از أثار موجود در کمیته هنری از «جشنواره آیات» انتخاب شده است و بخشی هم یا توسط صاحب اثر ارسال یا به دید هنری کارشناسان انتخاب شده است، بعد از انتخاب آثار هم با هنرمند مربوط رایزنی انجام می‌شود و اثر هنری از درب منزل تحویل و در روز پایانی نمایشگاه مجدد درب منزل صاحب اثر تحویل داده می‌شود و بلافاصله بعد از و پایان کارگاه و نمایشگاه به صاحبان اثر و استادان کارگاهی هم لوح تقدیر و هدایای نیز اهداء می‌شود.

تن در خصوص سایر اقدامات هنری در این کمیته نیز گفت: ما در حوزه نمایش نیز تئاترهای مختلفی همچون تئاتر خیابانی، آئینی، ارده خوانی، نقالی، سیلور من و بت من را داریم که هر شب هفت اجراء را خواهیم داشت که مجموعا 105 اجرا در محوطه و سالن تا پایان نمایشگاه اجراء خواهد شد.

وی ادامه داد: دیگر اقدام هنری ما در حوزه سینما است که 250 فیلم کوتاه، مستند، داستانی و انیمیشن به صورت مستمر را نمایش می‌دهیم، همچنین 10 فیلم بلند که پخش فیلم سینمایی نی در أن است را خواهیم داشت که در این بخش سعی می‌شود از عوامل فیلم و کارگردان نیز دعوت به عمل بیاید، این فیلم‌ها نیز در ده شب به صورت مستمر پخش می‌گردد.

مسئول کمیته هنری نمایشگاه قرآن در مورد فروش آثار نیز تصریح کرد: ما هیچکدام از آثار را نخواهیم فروخت و صرفا در این نمایشگاه برای بازدید عموم است اما سعی می کنیم که متقاضیان را به هنرمند مربوطه وصل کنیم تا آثار خریداری شود.

تن در مورد دکور کمیته هنری نیز گفت: امسال با جلب مشارکت از اوقاف توانستیم دکوری را که در مسابقات قرأن استهاده شده بود را دیافت کنیم تا هزینه ما کاهش بیابد، همچنین در کارگاه ما از آستان قدس رضوی هم کمک گرفته شده است و آنها نیز حدود 150 اثر را به نمایشگاه آوردند و از طرفی 30 اثر هم از مرکز دانش پژوهان ایثارگر به دست ما رسیده است.

وی در پایان افزود: ما در این دوره از نمایشگاه قرآن دو ورکشاپ از سوی کمیته هنری، 10 ورکشاپ از سوی آستان قدس رضوی و 5 ورکشاپ هم از سوی مرکز دانش پژوهان ایثاگر را خواهیم داشت.

نظر شما