شناسهٔ خبر: 25710472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی:

هیات رییسه مجلس الگوی خوبی برای گفتگوی ملی است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد هیات رییسه مجلس دهم الگوی خوبی برای گفتگوی ملی است زیرا همواره در بحث های جدی انجام می شود اما تاکنون ندای اختلاف شنیده نشده و فضای هیات رییسه صمیمی است.

صاحب‌خبر -

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره اینکه گرایش های سیاسی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هیچگاه موجب بروز اختلاف نشده است، گفت: همواره در هیات رییسه بحث های جدی انجام می شود اما تاکنون ندای اختلاف شنیده نشده است زیرا ضمن اینکه حرفهایمان را رُک و بدون رودربایستی می زنیم، با یکدیگر صمیمی هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیات رییسه به طور مستمر جلسات مختلفی برای بررسی مسائل کلان کشور دارد، اظهار کرد: به عبارتی باید اذعان کرد خوشبختانه همه فراکسیون ها در هیات رییسه نماینده دارند و بحث ها نیز تندوتیز است اما دعوا در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیات رییسه مجلس دهم الگوی خوبی برای گفتگوی ملی است، ادامه داد: این مهم در حالیست که بعضی افراد از طرفی می گویند باید کار کشور را پیش ببرید و از طرفی هم گفته می شود چرا با همدیگر دعوا نمی‌کنید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه هیات رییسه باید سیاسی باشد اما نباید سیاسی عمل کند، تصریح کرد: بنده به عنوان امانت دار نمایندگان قسم خوردم آیین نامه را رعایت کنم لذا حق ندارم بر اساس ذهینت و علاقه خودم در اعمال آیین نامه دست ببرم.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: باید اذعان کرد هیات رییسه شامل افراد متعددی است لذا نظر یک نفر نمی تواند مسیر امور را تغییر دهد و دوم اینکه آیین نامه داخلی مجلس معیار انجام وظایف است. به عنوان مثال در خصوص بررسی طرح ها سه قلو که در دستورکار صحن علنی قرار گرفت انتقادهایی وجود داشت در حالی که این اقدام با توجه به مواد 104 و 145 آیین نامه انجام شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شأن هیات رییسه اجرایی است و این مهم در حالیست که طبق قانون، صحن علنی و جمع نمایندگان بالاترین رکن مجلس هستند نه هیات رییسه.

وی با اشاره به اینکه هیات رییسه مسئول هماهنگی های امور اجرایی مجلس است، ادامه داد: در واقع طبق هیات رییسه در مجلس به معنای سخنگو است زیرا صحن علنی مکانی است که همه نمایندگان در آن اظهار نظر می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به برخی انتقادات نسبت به عملکرد هیات رییسه، تصریح کرد: باید یادآور شد امور صحن علنی بر اساس آیین نامه ای که توسط نمایندگان مصوب شده پیگیری می شود لذا اگر نمایندگان خواستار تغییر در رفتار هیات رییسه باشند، باید در آیین نامه تغییراتی را اعمال کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وظایف رییس، دبیران و سایر اعضای هیات رییسه در آیین نامه داخلی مجلس مشخص است از این رو اگر طرح، لایحه یا درخواستی به هیات رییسه اعلام می شود، بر اساس سازوکار مشخص شده بررسی می شود و هیات رییسه حق ندارد از این چارچوب خارج شود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: تاکنون چند نفر نسبت به عدم رعایت آیین نامه به هیات رییسه تذکر داده‌اند که متعاقبا پاسخ مناسب نیز ارائه شده است یا در مواردی که تذکر لازم بوده، اصلاح شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین نمایندگان باید توجه داشته باشند که بر اساس آیین نامه یکسری اختیارات به رییس جلسه برای پذیرش یا عدم پذیرش اخطار و تذکر یا رفع ابهام داده شده و سایر اعضاء در هیات رییسه به عنوان مشاور رییس جلسه هستند لذا در سوال از هر کدام از اعضای هیات رییسه باید به وظایف و اختیارت آنها توجه شود.

وی با اشاره به اینکه شاید در هیات رییسه کسری هایی وجود داشته باشد اما در نگاه کلی باید گفت که طبق چارچوب آیین نامه عمل می کنیم ، ادامه داد: خوشبختانه توزیع کار خوبی در بین اعضای هیات رییسه شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه ممکن است نظر رییس مجلس با سایر اعضای هیات رییسه متفاوت باشد اما همه نظارت در جلسات مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: شاید طرح برخی از موضوعات در صحن ابتدا مورد نظر رییس مجلس نبوده است؛ به عنوان مثال اعضای هیات رییسه پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک نمایندگان و هیات وزیران و شورای عالی قضائی را ارائه کردند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید اذعان کرد در بسیاری از موضوعات شأن افراد هیات رییسه با سایر نمایندگان تفاوتی ندارند. از طرفی باید ذکر کرد که ناظر مالی عالیه در عملکرد مجلس، هیات رییسه و مسئول تصویب بودجه مجلس، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات است و علاوه بر آن دیوان محاسبات هم نظارت دارد./

پایان پیام

نظر شما