شناسهٔ خبر: 25709715 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون محیط زیست استان:

ادامه تخریب زیستگاه های یزد، نگران کننده است

یزد- ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه تخریب زیستگاه های استان همچنان ادامه دارد گفت: ادامه روند کنونی، آینده ای نگران کننده برای تنوع زیستی استان رقم می زند.

صاحب‌خبر -

'حسن اکبری' روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت از این گنجینه های زیستی ارزشمند، نیازمند حمایت مسوولان است.
وی وجود معادن، ساخت جاده های متعدد و تغییر کاربری در زیستگاه های بکر را معضلات جدی در احیای تنوع زیستی استان دانست و اظهار کرد: اگر خواستار حفاطت از گنجینه ژنی ارزشمند استان هستیم باید تمام طرح های توسعه استان و برنامه ریزی برای رونق اقتصاد و اشتغال، همواره بعنوان حساسیت محیط زیست در اولویت اساسی باشد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: این حساسیت باید از طرف تمام دستگاههای متولی یا تصمیم ساز توسعه در استان باشد که البته تاکنون توفیقی حاصل نشده است.
وی ادامه داد: با نگاه توسعه ای صرف، فقط تماشاگر نابودی تدریجی طبیعت استان خواهیم بود.
اکبری اضافه کرد: از نظر حفاظت های فیزیکی و کنترل شکار غیر مجاز، موقعیت خوبی در استان بدست آمده و الگوی مناسبی برای این موضوع نهادینه شده اما هنوز تخریب زیستگاه های استان به بهانه های مختلف مخصوصا معدن کاری و جاده سازی، مهم ترین عامل تهدید است.
وی در ادامه به تنوع زیستی استان اشاره کرد و گفت: استان یزد به دلیل برخورداری از تنوع اکوسیستمی دارای ذخایر ارزشمندی از نظر تنوع زیستی است هر چند هنوز شناسایی این ذخایر ارزشمند، کامل نشده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد افزود: بخش زیادی از تنوع زیستی استان از شاخه 'بی مهرگان' است که ناشناخته مانده اما معمولا 50 درصد از تنوع زیستی هر منطقه به حشرات تعلق دارد و گرچه حشرات به عنوان آفات کشاورزی مورد توجه بوده و خسارت هایی را وارد می کنند اما در پایداری و تکامل اکوسیستم های طبیعی نقش مهمی دارند.
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد تصریح کرد: در این استان تاکنون 47 گونه خزنده شناسایی شده که از این تعداد، 32 گونه مارمولک و 15 گونه را مارها تشکیل می دهند و در میان خزندگان استان گونه های دارای ارزش حفاظتی ویژه همچون بزمجه بیابانی و سوسمار خاردم ایرانی وجود دارند که پراکنش و یا جمعیت آن ها در کشور محدود شده است.
وی افزود: فقط سه گونه از این 47 گونه سمی بوده و بقیه خزندگان استان غالبا خطری برای انسان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات بدست آمده حاکی از این است یزد از نظر تعداد، نوع گونه ها و وضعیت پراکنش گونه های مهره دار برجسته در کشور، بی نظیر است.
اکبری با بیان اینکه در استان یزد حدود 200 گونه پرنده شناسایی شده که حدود 38 درصد کل پرندگان کشور را شامل می شود گفت: همچنین واقع شدن در مرکز جغرافیایی کشور، موجب شده گونه های بومی همچون هوبره، بالابان، زاغ بور، شاهین و انواعی از باقرقره ها به صورت بومی در این استان زادآوری نموده و جایگاه حفاظتی استان را به لحاظ حفاظت از گنجینه ژنی بومی کشور ارتقا بخشد.

*** وضعیت جمعیت یوزپلنگ آسیایی یزد خوب نیست
معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: در راس هرم تنوع زیستی استان، یوزپلنگ آسیایی قرار دارد که متاسفانه وضعیت جمعیت ان خوب نیست اما در مورد سایر گونه های برجسته هرچند کاهش جمعیت رخ داده اما هنوز فرصت برای احیای جمعیت حیات وحش و بهره برداری پایه دار از آنها وجود دارد.
در استان یزد حدود 60 گونه پستاندار در هشت راسته شناسایی شده که این حدود 30 درصد کل گونه های پستانداران وحشی کشور را تشکیل می دهد.
البته از نظر تعداد راسته ها 80 درصد راسته های پستانداران کشور در استان یزد شناسایی شده است.
با توجه به وضعیت نامناسب تنوع زیستی، مجمع عمومی سازمان ملل روز 22 مه (اول خرداد ) را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی (IDB) انتخاب کرد و هر سال شعاری برای آن در نظر می گیرد.
شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی نیز 'گرامیداشت 25 سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی' انتخاب شده است.
2088/ 6197

نظر شما