شناسهٔ خبر: 25707094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۶ هزار فرد مبتلا به فشار خون بالا در سیستان وبلوچستان شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حدود ۱۶ هزار فرد مبتلا به پرفشاری خون در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان شناسایی شدند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ دکتر سیدمحمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: کاهش هزینه‌های سرسام آور و کمرشکن درمان برای اقشار مختلف مردم، توسعه زیر ساخت‌های بهداشتی، درمانی و ارتقای کیفیت خدمات با هدف دسترسی همگانی و بهبود شاخص‌های عدالت در سلامت از مهمترین اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت است که با استاندارد سازی و بازبینی پوشش بیمه‌ای و استقرار نظام ارجاع ادامه پیدا خواهد کرد.

هاشمی افزود: پر فشاری خون یکی از بیماری‌های خطرناک مزمن غیر واگیر بحساب می‌آید و فعالیت‌های آموزشی و بیماریابی مرتبط با آن در قالب برنامه‌های مدون طرح تحول نظام سلامت در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در خانه‌های بهداشت روستایی، پایگاه‌های سلامت شهری و مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی (درمانگاه ها) انجام می‌شود، شناسایی و غربالگری بیماران مبتلا به پرفشاری خون و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح خطر سنجی بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون حدود ۱۶ هزار نفر از مردم مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که به این بیماری خاموش و بدون علامت مبتلا بودند شناسایی و تحت پوشش مراقبت‌های رایگان این طرح قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: میزان ابتلا به فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال در کشور حدود ۲۷ درصد و در سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد است به همین دلیل برای پیشگیری و کاهش بار این بیماری باید راهبرد‌های موثر و قابل قبولی بکار گرفته شود.

دکتر هاشمی شهری اظهار داشت: از فشار خون بالا به دلیل فقدان علامت مشخص و در عین حال تاثیر در ابتلاء به انواع سکته‌های قلبی و مغزی به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

وی افزود: پرفشاری خون به ندرت در قربانیان خود علائم بالینی ایجاد می‌کند و معمولا با نشانه‌های مربوط به سنجش فشار خون توسط کادر بهداشت و درمان شناسایی می‌شود و به همین دلیل لازم است افراد بالای ۳۰ سال حداقل سالی یکبار نسبت به کنترل فشارخون خود در یکی از واحد‌های ارائه خدمات سلامت اقدام کنند.

انتهای پیام/ع

اجرای طرح تحول نظام سلامت  دراستان

نظر شما