شناسهٔ خبر: 25706061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موردی از مسمومیت قارچی در سیستان وبلوچستان گزارش نشده است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر ابتلای مردم سیستان و بلوچستان به مسمومیت قارچی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ فریبرز راشدی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان گفت: با توجه به مسمومیت شماری از هموطنان عزیز در استان‌های مختلف در اثر مصرف قارچ، مردم سیستان و بلوچستان باید نکات بهداشتی لازم در این رابطه را رعایت کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: بر خلاف باور عمومی تشخیص قارچ‌های خوراکی از انواع سمی آن توسط مردم عادی امکان پذیر نیست.

فرزانه فرجیان افزود: تشخیص قارچ‌های خوراکی از انواع سمی بر مبنای مشخصات ظاهری آن‌ها نظیر شکل، رنگ، بو و مزه کار مشکلی است که فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها در مقابل حرارت مقاوم هستند و در فرآیند پخت و پز قارچ به طور کامل از بین نمی‌روند و راهکار‌های تشخیصی ارائه شده توسط افراد عادی برای تمایز قارچ‌های سمی از نمونه خوراکی معتبر و قابل اعتنا نیست.

وی به مردم سیستان و بلوچستان توصیه کرد؛ از مصرف قارچ‌های خودرو به ویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده می‌رویند و یا به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری و فقط از قارچ‌های بسته بندی دارای مجوز‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مصرف قارچ‌های خودرو توسط پرندگان و سایر حیوانات اهلی و وحشی نشانه غیرسمی بودن آن برای انسان نیست.

فرجیان گفت: شهروندان در صورت مصرف قارچ و بروز علایم و نشانه‌های گوارشی از قبیل: تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کنند و بیمار را هرچه سریعتر به بیمارستان یا مراکز درمانی انتقال دهند.

وی ادامه داد: بهتر است در صورت امکان نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار، را برای بررسی و شناسایی کادر پزشکی بیمارستان به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/ع

 مسمومیت قارچی در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است

برچسب‌ها:

نظر شما