شناسهٔ خبر: 25702280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تنش دوباره در صحن مجلس/ ارجاع لایحه به کمیسیون

لاریجانی: رهبری درباره لایحه نظری نداشتند/ تقاضای نمایندگان برای ارجاع لایحه به کمیسیون/ نادر قاضی‌پور هم این لایحه را «ترکمنچای دوم» خواند که به‌گفته او «درصورت تصویب ننگی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود»

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  همچنین نادر قاضی‌پور هم این لایحه را «ترکمنچای دوم» خواند که به‌گفته او «درصورت تصویب ننگی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود». البته در این میان اخطار یکی از نمایندگان مستقل مجلس هم نشان می‌داد که گویا مخالفان دولت قدری هم موضوع را غیرواقعی مطرح می‌کنند. مهرداد لاهوتی پس از سخنان قاضی‌پور گفت: در جلسه غیرعلنی پارلمان همین موضوع مطرح شد و آقایانی که نگران FATF هستند، نگرانی‌شان برطرف شد، این لایحه ربطی به FATF ندارد.

تقاضای نمایندگان برای ارجاع لایحه به کمیسیون
هر چند تعداد نمایندگانی که چون لاهوتی معتقد به این بودند که لایحه منع تأمین مالی تروریسم ربطی به FATF ندارد، زیاد بود اما از میان همان‌ها هم ، برخی تأکید داشتند لایحه باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی برگردد. از جمله خود لاهوتی. هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم دیگر نماینده‌ای از طیف مستقلین مجلس بود که تأکید کرد: «لایحه مذکور ابهاماتی دارد که با ارجاع به کمیسیون می‌توان ایرادات آن را برطرف کرد.» همچنین عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه هم در توضیحاتی در موافقت با ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی خواستار تشکیل گروهی از سه فراکسیون سیاسی مجلس برای بررسی لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم شد.

لاریجانی: رهبری درباره لایحه نظری نداشتند
در بخشی از جلسه دیروز هم موضوع نظر رهبری درباره لایحه یاد شده مطرح شد؛ جایی که علی لاریجانی پاسخ تذکر علیرضا رحیمی را می‌داد. رحیمی در تذکری از هیأت رئیسه مجلس انتقاد کرد و گفت: نظارت رئیس بر جلسات مجلس ضروری است اما در جلسه یکشنبه که به صورت غیرعلنی برگزار شد و بسیاری از مقام‌های عالی رتبه حضور داشتند ظرف ۲۴ ساعت گزارش جلسه از سوی برخی همکاران به‌گونه‌ای منتقل شد که شورای عالی امنیت ملی تکذیبیه داد. رحیمی همچنین در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: اکنون آقای کریمی قدوسی بخشی از تحریرالوسیله حضرت امام(ره) را چاپ و منتشر کرده و آقای قوامی اشاره به فتوای حضرت امام می‌کند در حالی که تحریرالوسیله حضرت امام زمانی منتشر شد که قانون اساسی و جمهوری اسلامی نبود. وی با تأکید بر اینکه قانون اساسی و چشم‌انداز مؤخر بر تحریرالوسیله است، گفت: اگر آقایان واقعاً اعتقاد به بیانات رهبری دارند و اینکه تصمیم گیر اصلی در نظام رهبری جمهوری اسلامی است باید بدانند که در آخرین بند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور گفته شده که کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری دارای تعاملات سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است. وی با بیان اینکه در حال حاضر به صورت درگوشی در خصوص لایحه مذکور گفته می‌شود که استعماری است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از جانبداری خارج شده و در گزارش خود اعمال می‌کند که استعماری است، تصریح کرد: در زمانی که پالرمو در مجلس مصوب می‌شد بنده تذکر دادم که از رهبری مایه نگذارید و در این راستا اگر مکتوبی از سوی رهبری وجود دارد در صحن ارائه دهند. لاریجانی در پاسخ به این سخنان گفت: رهبر معظم انقلاب در این رابطه نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند، این را نیز قبلاً گفته‌ام. در نهایت هم علی لاریجانی ارجاع دو هفته‌ای این لایحه به کمیسیون را به رأی مجلس گذاشت که نمایندگان با  138 رأی موافق، 93 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 نفر آن را تأیید کردند./ 

نظر شما