شناسهٔ خبر: 25701475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

صنعت فولاد، تشنه مواد اولیه

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام آهن اسفنجی نیز از ابتدای سال 1397 در بورس کالا توسط برخی از تولیدکنندگان این ماده اولیه صنعت فولاد عرضه شد و مورد استقبال کم‌نظیر متقاضیان قرار گرفت؛ به‌طوری که در مقابل 30 هزار تن عرضه، 113 هزار تن تقاضا وجود داشت. این موضوع نشان می‌دهد که صنعت فولاد کشور نیاز مبرمی به مواد اولیه جهت تکمیل زنجیره دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فولادنیوز، خواسته اهالی صنعت فولاد کشور در سال‌های گذشته این بوده که تمامی زنجیره این صنعت در بورس کالا عرضه شوند. به‌نظر می‌رسد که تقریبا بخش عمده صنایع پایین‌دستی یعنی محصولات نهایی فولادی مانند محصولات تخت و طویل و فولاد میانی مانند بلوم، بیلت و تختال در بورس کالا عرضه می‌شوند. این در حالی است که بخش بالادستی یعنی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی هنوز به بورس کالا راه پیدا نکرده بود. از ابتدای سال جاری مسیر پذیرش محصولات بالادستی صنعت فولاد نیز تسهیل شد و آهن اسفنجی توسط برخی از شرکت‌های تولیدکننده در بورس کالا عرضه شد. ضمن اینکه برخی دیگر از شرکت‌ها نیز برای عرضه آهن اسفنجی اعلام آمادگی کردند و درخواست آن‌ها نیز برای عرضه این ماده اولیه صنعت فولاد در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.

آهن اسفنجی به این دلیل در صنعت فولاد کشور اهمیت دارد که تقریبا 80 درصد صنعت فولاد به آن وابسته است. چراکه کشور ما از معدود کشورهایی است که با استفاده از مزیت گاز، به تولید فولاد می‌پردازد و آهن اسفنجی نیز بخش جدایی‌‌ناپذیر از این زنجیره محسوب می‌شود. با این حال با وجود ظرفیت 33 میلیون تنی فولاد در کشور، تنها اندکی بیش از 21 میلیون تن فولاد در سال 1396 در کشور تولید شد که این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت‌های خالی فراوانی در صنعت وجود دارد. از این رو، تولید آهن اسفنجی به‌عنوان یک ماده اولیه حیاتی برای صنعت فولاد کشور بسیار ضروری است.

                                              

نمودار 1 نشان می‌دهد که در 2 ماه ابتدای سال 1397، بالغ بر 30 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 113 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز 25 هزار تن از آهن اسفنجی عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. دو شرکت فولاد سیرجان ایرانیان متعلق به هلدینگ میدکو و شرکت جهان فولاد سیرجان عرضه‌کننده آهن اسفنجی در بورس کالا بودند که هر یک به‌میزان 15 هزار تن در بورس کالا عرضه کردند و در این میان فولاد سیرجان ایرانیان در یک نوبت نتوانست عرضه 5 هزار تنی خود را به فروش برساند.

تقاضای بسیار بالا در مورد آهن اسفنجی نشان می‌دهد که صنعت فولاد کشور تشنه مواد اولیه برای پرکردن ظرفیت‌های خالی خود است و در صورتی که مواد اولیه به‌میزان کافی در کشور تولید شود و در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار گیرد، این صنایع حتی حاضر به رقابت برای خرید مواد اولیه نیز هستند.

 

 

 

نظر شما