شناسهٔ خبر: 25699797 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سینما پای تلویزیون

امروزه بعد از گذشت نزدیک به 80 سال در همه جای دنیا و ازجمله در کشور ما تبلیغات تلویزیونی از تاثیر گذارترین انواع تبلیغات به‌حساب می آید. تاثیری که می تواند روی انواع کسب و کار تاثیری جدی داشته باشد. تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «پاهای بی قرار» از مرز 85 درصد گذشت و فیلمبرداری این مجموعه در اطراف تهران اوشان فشم ادامه دارد. فیلم سینمایی «ساعت شلوغی 1» امشب ( یکشنبه 6 خرداد) ساعت یک بامداد از شبکه پنج سیما برای علاقه مندان پخش می شود. مجموعه تلویزیونی «اغما» امروز در قالب برنامه «سی سریال» به نمایش در می آید. حذف و ایجاد محدودیت یکی از راه‌هایی است که محافل وابسته به قدرت برای کاهش دادن ضریب نفوذ رسانه‌هایی که اصطلاحا جریان اصلی نیستند به کار بسته می‌شود تا بتوانند از ضریب نفوذ و اثرگذاری آنها بکاهند. هفتمین برنامه ماه عسل، راوی قصه‌ای عجیب در روستای سیار احمدآباد در دوران جنگ شد. از همان دهه شصت که سینمای بعد از انقلاب شکل گرفت، بازی در آثار سینمایی را شروع کرد و در فیلم‌هایی مانند ریشه در خون، شب شکن، گردباد، یکبار برای همیشه و... دیده شد. عصر 31 اردیبهشت‌ماه بود که نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد و در این هم‌اندیشی جمع کثیری از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی، تعدادی از مسئولان کشور از جمله رئیس رسانه ملی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت به بیان نظرها و اندیشه‌های خود در راستای حمایت از کالای ایرانی پرداختند. تهیه کننده و مجری و مدیحه سرای برنامه های معارفی صداوسیما عصر امروز دوم خرداد بر اثر ایست قلبی درگذشت. رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت مجاهد خستگی ناپذیر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی، امام جمعه سابق ارومیه را تسلیت گفت. فیلم سینمایی «مجردها» به کارگردانی اصغر هاشمی، پنج‌شنبه 3 خرداد ماه ساعت یک بامداد از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. برنامه «عطر عاشقی» جمعه 4 خرداد ماه به بررسی نقش زنان در حکومت جهانی حضرت حجت ( عج) می پردازد. احسان علیخانی در برنامه شب گذشته برنامه ماه عسل میزبان زوج پزشک خیر بود. احسان علیخانی در سومین قسمت از برنامه ماه عسل با کاشف داروی سرطان به گفتگو نشست. احسان علیخانی شب گذشته در برنامه ماه عسل با دختری به گفتگو نشست که در آرزوی بازگشت پدر

صاحب‌خبر -

تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود، بدلیل ارتباط موثر با مخاطب و انتقال بهتر پیام تبلیغ، تاثیر بسزایی بر رفتار مشتریان می گذارد و با این اوصاف در اغلب کشورها سینما یکی از پروپاقرص ترین مشتری های تلویزیون است که اتفاقا بخش عمده ای از هزینه های این رسانه را تامین می‌کند.در کشور ما البته این رابطه معکوس است و در تعامل میان رسانه ملی و سینما سهم حمایت و کمک تلویزیون بیشتر از سینماست.

اساسا حالا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیاری‌از ظرفیت‌ها که در ادارات و ارگان‌ها و نهادهای مختلف بوجود آمده به واسطه سال‌ها تلاش چندین ساله مدیران و کارکنان آنجا به مزیت‌هایی محبوب و پرطرفدار برای عموم مردم بدل شده اند.

ظرفیت‌هایی که یک مصداقش ارائه خدمات در بستر رسانه‌هاست و از میان رسانه ها نیز شاید سهم هیچکدام به اندازه رسانه ملی نباشد. یعنی حالا صداوسیما با تمام تبلیغات مغرضانه به اندازه‌ای محبوبیت یافته که خیلی‌ها حاضرند برای حضورکوتاهی در این رسانه هزینه زیادی پرداخت کنند. هزینه‌ای که طبعا به دلیل کمیت زیاد مخاطبان رسانه ملی، موجب بازگشت چندبرابر آن هزینه به صاحبان آثارخواهد شد.

شاید دو سه سال پیش وقتی شبکه‌های فارسی زبان خارجی شروع به پهن‌کردن سفره‌های رنگارنگ برای سینماگران کردند معلوم شد ظرفیت تبلیغ از رسانه ملی تا چه اندازه محبوب و پرطرفدار است. وقتی اغلب کارگردان‌هایی که تبلیغ فیلمشان را به شبکه های ماهواره ای داده بودند دلیل این کارشان را نداشتن امکان پخش از رسانه ملی می‌دانستند.

این در حالی است که همه جای دنیا نحوه برخورد با فیلم (به این دلیل که هنر-صنعت محسوب می‌شود) دقیقا شبیه کالاهای تجاری است و این رویه صداوسیما کاری غیرمنطقی یا غیرعرفی نبوده است. با این همه همین ماجرا اما باعث شد تا رسانه ملی یکبار دیگر در قوانین مربوط به تبلیغ فیلم بازنگری کند و با نگاهی کاملا حمایتی و نه تجاری برای کمک به سینمای نحیف ایران وارد گود شود.

شاید به دنبال همین رویکرد صادقانه بود که از حدود یکسال پیش صداوسیما بستری جدی‌تر از قبل برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی فراهم کرد و با یک بسته تشویقی‌ موفق شد در این زمینه میدان را از شبکه‌های فارسی زبان خارجی گرفته و برنده این زمین شود.

بسته تشویقی‌ای که در آن مواردی ازجمله اختصاص تیزرهای رایگان به فیلم‌ها، ارائه تیزرهای پیش از پخش(پره-رول) ، برخورد کاملا متفاوت با فیلم در قیاس با محصولات تجاری و افزایش زمان تبلیغ تیزرها و همچنین پرهیز از اعمال تغییرات سلیقه‌ای وجود دارد.

صدا و سیما حتی به فیلمی هم که بعد از چند سال توقیف، با شرایط خاص مجوز اکران گرفته مجال داد تا ثابت کند هدفش کمک به کلیت سینماست و نه تنها مراقبت و حمایت از نوعی نگاه در این زمینه. این روزها سینما و تلویزیون ایران در حال تجربه کردن فضایی تازه است. فضایی که قرار است در آن سینما و تلویزیون با سنجه‌ای نو وارد گود شوند و با عیار صداقت بسنجند

کیوان امجدیان - شورای سردبیری

نظر شما