شناسهٔ خبر: 25697631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اذعان زاکربرگ به اشتباه فیسبوک

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مارک زاکربرگ مدیر عامل شبکه اجتماعی فیسبوک روز سه شنبه در حضور نمایندگان اروپا اذعان کرد مسئولان این شرکت برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از اطلاعات کاربران، همه تدابیر لازم را اتخاذ نکرده بودند.
بر اساس این گزارش، زاکربرگ که برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان اروپایی در پارلمان اروپا حضور یافته بود، اعلام کرد آماده است برای حفاظت هر چه بیشتر از داده‌های کاربران فیسبوک سرمایه گذاری‌های قابل توجهی انجام دهد. وی تصریح کرد ارتقای عملکرد فیسبوک می‌تواند تاثیر چشمگیری نیز بر سودآوری آن داشته باشد.
زاکربرگ اذعان کرد:" دیدگاه ما در مقایسه با مسئولیت خطیری که بر عهده داشتیم، به اندازه کافی گسترده نبود و این اشتباهی بود که فیسبوک مرتکب شد. "
شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا متهم شده است که بدون رضایت و حتی اطلاع کاربران فیسبوک اطلاعات نزدیک به هشتاد و هفت میلیون نفر از آن‌ها را جمع آوری کرده است. گفته می‌شود این شرکت انگلیسی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدلسازی‌های ریاضی تلاش کرده است بر مبارزات انتخاباتی آمریکا تاثیر بگذارد و به این طریق خود را مطرح کند. روشی که کمبریج آنالیتیکا در این ماجرا استفاده کرده، این است که با استفاده از اطلاعات و داده‌های شخصی کاربران نرم افزاری تهیه کرده و با کمک آن توانسته است در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا که به پیروزی دونالد ترامپ در برابر رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون منجر شد، بر انتخاب و آرای رای دهندگان تاثیر بگذارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، کمیته فدرال تجارت آمریکا نیز تحقیقاتی را درباره تخلفات احتمالی فیسبوک آغاز کرده و با این کار فشار‌ها بر مارک زاکربرگ رئیس شرکت فیسبوک را تشدید کرده است. هدف از این تحقیقات این است که مشخص شود آیا فیسبوک به تعهدات خود مبنی بر حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران عمل کرده است یا خیر. این شرکت متعهد شده است پیش از جمع آوری اطلاعات و داده‌های کاربران و مصرف کنندگان و یا انتقال این اطلاعات به دیگر شرکتها، رضایت آن‌ها را جلب کند.
گفته می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال دو هزار و شانزده آمریکا ماموران اطلاعاتی روسیه بخشی از فضا‌های تبلیغاتی فیسبوک را خریده بودند تا از آن برای ایجاد برخی حساب‌های جعلی و تشدید تنش‌های سیاسی در آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به پیروزی دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون منجر شد، استفاده کنند.
مارک زاکربرگ قول داده است مسئولان فیسبوک با گروه‌های تحقیقاتی دستگاه قضایی و پلیس فدرال آمریکا همکاری کنند تا واقعیات درباره نقش فیسبوک در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا روشن شود.
زاکربرگ در حالی برای توضیح عملکرد فیسبوک به پارلمان اروپا رفت که قرار است سه روز دیگر قوانین و مقررات جدید اتحادیه اروپا در رابطه با حفاظت از داده‌های کابران عملیاتی شود.

نظر شما