شناسهٔ خبر: 25697617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

ادامه درگیری های شدید در بیروت

دیروز با وجود آتش بس، شبه نظامیان امل به اردوگاه های فلسطینی ها حمله کرده و چریک های فلسطینی را به عقب راندند.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 2 خرداد  1364

چکیده:

  • مجلس کلیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین را تصویب کرد.

 

  • جنگنده های ایران تاسیسات  برق دوکان عراق را بمباران کردند.

 

  • هیئت دولت اختیارات کمیسیون پشتیبانی صنعتی مهندسی جنگ را تصویب کرد.

 

  • هیئت اتحادیه عرب برای بحث پیرامون جنگ عراق و ایران به مسکو می رود.

 

  • آیت الله منتظری از علمای لبنان خواست برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای این کشور اقدام کنند.

 

  • انفجار مهیب بیروت نبردهای 5 روزه لبنان را وارد مرحله تازه ای کرد.

 

تصویب کلیات تاسیس وزارت صنایع سنگین

مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خود به لایحه ابقای وزارت صنایع سنگین رای مثبت داد. در نشست علنی امروز مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین پیرامون کلیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین به سخنان مخالفین این لایحه پاسخ داد. وی در این نشست گفت: 6 کمیسیون مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را با ابقای وزارت صنایع سنگین و ادامه کار این وزارخانه اعلام کرده اند. وی تاکید کرد نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی که می خواهد قدرت و اقتدار و استحکام داشته باشد طبیعتا به خودکفایی نیاز دارد و  بالطبع این خودکفایی در زمینه صنعت نیاز مهم و موثر است.(1)

 

بمباران تاسیسات دوکان عراق

خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاسیسات برق دوکان عراق را سحرگاه امروز به تلافی حملات هوایی روز گذشته دشمن به تاسیسات اقتصادی کشورمان بمباران کردند.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای در این زمینه اعلام کرد. خلبانان جان برکف و افتخارآفرین نیروی هوایی ضمن وارد ساختن خسارات سنگین به این کارخانه، سالم به پایگاه های خود مراجعت کردند. این نیروگاه برق از سد دوکان که در 40 کیلومتری مرز ایران و عراق در شمال شرقی کرکوک در شمال عراق قرار دارد تامین می شود.(2)

 

تشکیل کمیسیون ویژه پشتیبانی صنعتی – مهندسی جنگ

هیئت دولت عصر دیروز تشکیل جلسه داد و رویدادهای اجرایی کشور و منطقه را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه آقای دکتر فیروزآبادی معاون نخست وزیر و دبیر کمیسیون ویژه پشتیبانی صنعتی- مهندسی جنگ حضور یافت و شرح وظایف این کمیسیون مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

بر اساس مصوبه هیئت دولت وظایف این کمیسیون عبارتند از بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد نحوه استفاده از امکانات وزارتخانه ها و سازمان های دولتی در عملیات جنگی و اجرای طرح های مصوب شورای عالی دفاع که این تقاضای وزارت خانه های سپاه و دفاع است. همچنین مقرر شد به منظور تصریح در رسیدگی به نیازمندی های جنگ و انجام امور محوله در هر یک از وزارتخانه ها یا سازمان های ذیربط قسمتی به نام ستاد امور جنگ زیر نظر وزیر یا بالاترین مقام مسئول تشکیل شود.(3)

 

ادامه فعالیت های کمیته 7 نفره اعراب برای توقف جنگ

خبرگزاری فرانسه از کویت گزارش داد شیخ صباح الحمد الجابر معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که دوشنبه هفته آینده در چارچوب فعالیت های کمیته هفت نفره عرب در مورد جنگ ایران و عراق راهی مسکو خواهد شد.

وی گفت: اعضای کمیته در دیدار با میخائیل گورباچوف دبیرکل حزب کمونیست و آندرگرومیکو وزیر خارجه شوروی از شوروی ها دعوت خواهند کرد که تلاش های خود را برای کمک به پایان دادن به جنگ ایران و عراق به کار ببرند. کمیته هفت نفره قبلا در این رابطه از لندن، پاریس، پکن و رم نیز دیدن کرده است.(4)

 

درخواست آیت الله منتظری از علمای لبنان برای توقف درگیری ها

آیت الله منتظری با صدور اطلاعیه ای از علمای مذهبی لبنان خواست برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای این کشور اقدام کنند.

در بخشی از اطلاعیه آیت الله منتظری آمده است: درگیری های اخیر بین طوایف مسلمین در لبنان مظلوم موجب نگرانی و تاثر شد. عواقب این گونه برخوردها و خونریزی ها قطعا به ضرر اسلام و پیشرفت نهضت اسلامی در آن کشور می باشد و آنچه بیش از هر کس نفع می برد اسرائیل غاصب و  قدرت های استعماری اشغالگر خواهند بود.(5)

 

ادامه درگیری های شدید در بیروت

دیروز باوجود آتش بس، شبه نظامیان امل به اردوگاه های فلسطینی ها حمله کرده و چریک های فلسطینی را به عقب راندند. رهبران امل اعلام کردند در این درگیری ها  اردوگاه های صبرا و شتیلا را تصرف کرده و گروهی از چریک های فلسطینی را به اسارت گرفته اند. براساس گزارش ها در نبردهای خونین 5 روز گذشته 955 نفر کشته و مجروح شده اند از سوی دیگر همزمان با شعله ور شدن این درگیری ها بر اثر انفجاری در شرق بیروت حداقل 60 نفر کشته و 190 نفر مجروح شدند این بمب در بخش مسیحی نشین بیروت منفجر شد و 200 کیلو وزن داشت بسیاری از مجروحان و کشته شدگان از کودکان دبستانی بودند.(6)

منابع:

1. اطلاعات، 2 خرداد 64، ص 23
2. کیهان، 2 خرداد 64، ص 3
3. اطلاعات، 2 خرداد 64، ص 2
4. اطلاعات، 2 خرداد 64، ص 24
5. اطلاعات، 2 خرداد 64، ص 3
6. کیهان، 2 خرداد 64، ص 20

انتهای متن/

نظر شما