شناسهٔ خبر: 25695480 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت از 70 هزار خانواده زندانیان کشور

رئيس سازمان رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور گفت: ٧٠ هزار خانواده با تعداد ٢٢٢ هزار نفر تحت پوشش انجمن هاي حمايت مركز در سراسر كشور قرار دارند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ اصغر جهانگير امروز در بيستمين جشن حمایت از خانواده زندانیان کشور افزود: ١٣٨ هزار فرزند زنداني كه ٥٠ درصد آنان زير ٧ سال هستند، تحت اين حمايت قرار دارند.
معاون قوه قضاييه يكي از آسيب هاي افزايش جمعيت كيفري را متوجه خانواده هاي زندانيان دانست و اظهارداشت: بايد تلاش كرد حساب خانواده زنداني را از خود زنداني جدا كرد درغيراينصورت آسيب هاي زيادي اين خانواده را تهديد خواهد كرد.
وي از جمله آسيب ها را از حيث اقتصادي، نوع نگاه مردم و به انزوا كشاندن اين خانواده، مهاجرت ناخواسته، ترك خدمت و رها كردن كار اين افراد و در نهايت موجب ورود آنان به چرخه جرم برشمرد.
جهانگير گفت: سازمان زندان ها اين وظيفه را در دستور كار قرار داد تا حمايت از خانواده زندانيان در اين دوره ها افزايش يابد و مقام معظم رهبري دستوراتي براي كاهش آسيب ها داشتند.
وي درباره اقدامات انجمن حمايت به خانواده هاي زندانيان گفت: در سال گذشته ٢٦ هزار و ٥٠٠ همسران زنداني آموزش هايي ويژه در زمينه كاهش طلاق و جلوگيري از قرار گرفتن در معرض اعتياد ديده اند. درخصوص پديده هاي اخلاقي نسبت به توانمند سازي و اشتغال در خانه تمهيداتي فراهم شد.
جهانگير اضافه كرد: در كنار اينها ١٥ هزار فرزند زنداني مورد حمايت قرار گرفتند و بيش از سه هزار فرزندي كه به دليل زنداني بودن أوليا ترك تحصيل كرده بودند شناسايي شدند و به مدرسه بازگشتند و با تفاهم با وزارت آموزش و پرورش امكان تحصيل مجدد آنان فراهم شد.
به گفته رييس سازمان زندانها، ١٥٠ خانوار به صورت فوق العاده توسط انجمن حمايت با بيماري خاص يا والدين هر دو در زندان شناسايي شدند و به طور ويژه مورد حمايت قرار گرفتند.
وي افزود: در كشور ٢٢٤ انجمن در زمينه حمايت از خانواده زندانيان با ٨٠٠ نيرو فعاليت مي كنند تا از آلام زندانيان بكاهند. به خود زندانيان نيازمند در زندان هم كمك هايي مي شود.
جهانگير تصريح كرد: ٢٣٠٠ زنداني بصورت راي باز در كارگاه هاي بيرون از زندان كار مي كنند تا بخشي از مشكلات خانواده خود را حل كنند؛ با سازمان بهزيستي در حال انعقاد تفاهم نامه هستيم كه با آن هشت هزار خانواده تحت حمايت قرار مي گيرند.
رئيس سازمان زندانها گفت: با نظرسنجي انجام شده از زندانيان، ٧٣ درصد آنان، يكي از عوامل ورود به زندان را تنگدستي، ٥٣ درصدشان دوستان ناباب، ٤٣ درصد كم سوادي و ١٧ درصد رفتارهاي پرخطر عنوان كردند.
بر اساس این گزارش؛ بيستمين جشن گلريزان انجمن حمايت زندانيان مركز با حضور حجت الاسلام منتظري دادستان كل كشور، حجت الاسلام صادقي معاون فرهنگي قوه قضاييه، اصغر جهانگير رييس سازمان زندان ها و جمعي از خيرين در حال برگزاری است.

نظر شما