شناسهٔ خبر: 25694051 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

اعطای وام بافت‌ فرسوده‌ی ۵۰ میلیون تومانی با سود 9 درصد

معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای سازنده‌ها با نرخ سود ۹ تا ۱۱ درصد خبرداد و گفت: بانک مرکزی به زودی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات را معرفی و آن را ابلاغ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه، هوشنگ عشایری ادامه داد: برای سازنده‌ها و برای هر واحد مسکونی مقرر شد 50 میلیون تومان در اختیار سازنده‌ها قرار گیرد و آنها به عنوان 2 سال دوره مشارکت مدنی و هر واحدی که ساخته می‌شود، چه اراضی دولت و چه اراضی مردم با نرخ سود 9 تا 11 درصد بازپرداخت را انجام دهد.

وی با بیان اینکه سازنده‌ها در این روش چه در اراضی دولتی و چه در اراضی مردم باید واحدهای مسکونی را ظرف 2 سال تحویل دهند، خاطرنشان کرد: روش دیگری تشویقی که در این مصوبه آمده است، تخفیف‌های دیده شده در بخش انشعابات، نظام مهندسی، مالیات و بیمه بود که با این حساب 20 تا 25 درصد در هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

وی گفت: قرار شده است برای بخش انشعابات دستورالعملی با همکاری وزارت نفت و نیرو تدوین شود تا انشعابات از 30 و تا 40 و 50 درصد تخفیف داده شود.

وی با تاکید بر اینکه در این روش‌ها دیگر جایی برای سوداگری باقی نخواهد ماند، گفت: در دولت گذشته در مسکن مهر و در دولت یازدهم در بازسازی بافت فرسوده اشتباهاتی صورت گرفت که همانا دادن یارانه مستقیم به پروژه‌ها بود.

وی افزود: در مسکن مهر وام و امتیاز هر دو با هم داده می‌شد و متقاضیانی که به هیچ وجه نیازمند مسکن نبودند نیز توانستند از مسکن مهر استفاده کنند، پس بنابراین در مدل حمایت از ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دولت تنها تسهیل‌گر خواهد بود، چرا که ما در این طرح یارانه مستقیم نمی‌دهیم.

عشایری خاطرنشان کرد: در این مصوبه جدید که ابزارهای تشویقی که برای تمامی مناطق محروم از قبیل تخفیفات بیمه و معافیت‌های مالیاتی دیده می‌شود، مشمول بافت‌های ناکارآمد شهری هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت با توسعه‌گران به هیچ وجه قرارداد نخواهد بست، بلکه با دادن اراضی دولتی قصد تحریک ورود به این برنامه مهم بازآفرینی شهری دارد، گفت: توسعه‌گران با مردم قرارداد خواهند بست و این قراردادها تابع قانون پیش‌فروش و مشارکت سازنده‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه اعطای وام ساخت به سازنده‌ها توسط بانک‌های عامل هنوز از سوی بانک مرکزی مشخص نشده است، گفت: نکته مثبت این برنامه این است که دولت وارد ساخت و ساز نمی‌شود و تنها تسهیل‌گری خواهد کرد.

منبع:فارس

نظر شما