به گزارش ایسنا،آیتالله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه در ادامه تفسیر سوره توبه گفت:پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند دو شرط را برای مشرکان اعلام کردند؛دو شرط عدم پیمانشکنی مستقیم و غیرمستقیم (از طریق کمک به دشمنان اسلام)، شروطی بودند که بر این اساس مشرکان را در پیمان نگاه میداشت.
وی با بیان این که درآیه پنجم این سوره خداوند به مساله اشهرالحرم اشاره کرده است،ادامه داد:منظور همان چهار ماهی است که پیامبر (ص) آن را برای مشرکان تعیین کردند تا فکر کنند و تصمیم بگیرند که چه رویکردی در مقابل سپاه اسلام داشته باشند.
آیتالله سبحانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره مساله آزادی بشرافزود: مباحثی در این خصوص مطرح میشود ولی مشروط به اینکه بر ضد سعادت خود قدمی برندارد؛ مثلا اگر جوانی بگوید که من میخواهم معتاد شوم، آیا درست است که به نام آزادی، دولتها اجازه دهند که او خود را از بین ببرد؟
وی به خطر انداختن سعادت بشری را یکی از شروط آزادی در غرب دانست و اظهار کرد: اسلام بیان میکند که علاوه بر اینکه مزاحم کسی نباشید سعادت خود را نیز به خطر نیاندازد؛ چگونه اسلام اجازه میدهد که انسانی که به ضرر سعادت خود حرکت میکند آزادانه به این عمل بپردازد.
این مرجع تقلید تشیع ابراز کرد: دولتها مردم جامعه خود را واکسینه میکنند تا در مقابل بیماریهایی چون طاعون مقابله کنند و مردم در آینده آسیب نبینند؛ اسلام نیز چنین رویکردی دارد ولی دولتهای غربی در مسایل دینی و فرهنگی و اموری که با سعادت افراد مرتبط است رویکرد دیگری دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس آیه 5 سوره توبه تارک نماز کافر است، گفت:دلیل آن همین مساله مشرکان است؛ تارک نماز در میان مسلمانان فراوان است ولی نمیتوان آنها را کافر دانست.
آیتالله سبحانی در تشریح اقسام تارک نماز بیان کرد: قسم اول کسی است که میگوید که نماز واجب نیست؛ انکار ضروریات دین انکار رسالت است؛ گروه دوم هم کسانی هستند که از روی کاهلی نماز نمیخوانند.
وی خاطرنشان کرد: این افراد نسبت به گروه اول متفاوت هستند؛ برخی از افراد از ترس شمشیر لااله الاالله میگویند؛ مثل فرعونی که در دریا خداوند را صدا زد؛ اگر کسی ظاهرا از اسلام دم زد مسلم است ولی باطن اشخاص را تنها خدا میتواند تشخیص دهد؛ نجات، مرحله بعدی است که اگر مشرکان بخواهند پس از اسلام آوردن نجات یابند حتما باید عمل داشته باشند.
انتهای پیام
نظر شما