شناسهٔ خبر: 25672615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بازار متشکله راه‌حل ثبات نرخ دلار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اینکه بانک مرکزی نتواند یکسال قیمت دلار را ثابت نگه دارد، حاکی از آن است که باید بازار متشکله ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از خانه ملت، محمد حسینی با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی از احتمال تغییر 5 تا 6 درصدی دلار تا پایان سال خبر داده است، اظهار داشت: با خروج آمریکا از برجام، شیوه مذاکرات با کشورهای اروپایی، میزان مبادلات بانکی در حوزه‌های مختلف و بیمه‌ای، وضعیت موجود اقتصادی کشور حفظ می‌شود.

در حوزه اقتصادی نمی‌توان دستوری عمل کرد

وی با اشاره به تک‌نرخی شدن یک‌ شبه دلار، افزود: در حوزه اقتصادی نمی‌توان دستوری عمل کرد، تعیین یک نرخ واحد را زمانی می‌توانیم به نوعی تا انتها پیش ببریم که اعتمادسازی برای تأمین عرضه و تقاضا داشته باشیم و پس از آن می‌توانیم از ثبات برخوردار شویم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تراز تجاری ارزی، شرایط خاصی را طی می‌کند، ادامه داد: دیوار بی‌اعتمادی شکل گرفته است، بنابراین باید به نوعی بازار ارز را مدیریت کنیم تا بتوانیم اعتمادسازی را در بازار تولید ایجاد کنیم و در این راستا باید بازار متشکله ایجاد شود.

حسینی تأکید کرد: باید توزیع ارز را دسته‌بندی کرد تا به کالای استراتژیک ارز با قیمت خاص اختصاص یابد و برای مابقی تقاضاها، ارز را با قیمت مبادله‌ای دیگر عرضه کرد و در این بین باید برای تشویق صادرات، تولید و سایر مصارف عدد قابل قبولی تعریف کرد.

وی با بیان اینکه سیف از عدم ثبات نرخ ارز خبر داده است، اظهار داشت: موضوعی که رئیس بانک مرکزی اخیراً در زمینه افزایش نرخ دلار مطرح کرده است، نظری است که تمام افرادی که در حوزه اقتصادی دستی دارند، بازار تولید، نقدینگی و عرضه را می‌شناسند نیز به آن اذعان کرده بودند.

بازار قفل شده است

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار در حال حاضر قفل شده است، تبیین کرد: هنوز مشخص نیست که دلار 4200 تومان به دست تولیدکنندگان رسیده است یا خیر، همین مسئله موجب نگرانی شده است، انتظار می‌رود که بانک مرکزی با اتخاذ سیاست درست مسیر ثبات ارز را طی و این هدف را عملیاتی کند.

حسینی یادآور شد: اینکه بانک مرکزی نتواند در مدت یک سال نرخ دلار را ثابت نگه دارد این پیام را دارد که حتماً باید به سمت بازار متشکل ارزی برویم و از نرخ‌های مبادله‌ای استفاده شود.

انتهای پیام/ذ

نظر شما