شناسهٔ خبر: 25666616 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

/بسته خبری تئاتر/

معرفی آثار راه‌یافته به تئاتر خرداد/ سومین جشنواره نقالان علوی رقابتی است

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره)، برگزیدگان پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد را معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، بهناز جعفری پس از حضور در فستیوال کن، از 31 اردیبهشت ماه بار دیگر با نمایش «رومولیت» به روی صحنه می‌رود.

نازآفرین کاظمی از روز جمعه ٢١ اردیبهشت جایگزین بهناز جعفری در نقش دایه در نمایش «رومولیت» شده بود.

نمایش «رومولیت» به کارگردانی مشترک مصطفا کوشکی و هستی حسینی در طی 27 اجرا 4700 مخاطب داشته است.

*آثار راه یافته به پنجمین «همایش تئاتر خرداد» معرفی شدند

آثار راه یافته به پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی بزرگداشت امام خمینی (ره) اعلام شد. 

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که با همکاری ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به منظور ارج نهادن به شخصیت شامخ و تاثیرگذار بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد را در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی در خرداد ماه سال جاری برگزار می‌کند، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

آثار راه یافته در بخش‌های مسابقه همایش خرداد بخش خیابانی، بخش جنبی جهت اجر در استان‌ها و بخش صحنه‌ای پس از ارزیابی و داوری توسط اعضای شورای انتخاب به شرح ذیل اعلام شد:

*بخش خیابانی

«شیرین و فرهاد» به نویسندگی سعید خیرالهی و کارگردانی پویان عطایی از استان اصفهان، «برندگان جام» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از استان ایلام،‌ «مسئول مردمی» به نویسندگی کفشدار و پورعلی و کارگردانی جعفری و حسین­ زاده از گیلان، «بازگشت» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی زاده از آذربایجان شرقی،‌ «11 بهمن 57 » به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی از تهران،‌ «700 ثانیه از خرداد» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان، «نهال» به نویسندگی و کارگردانی امیر رجب ­پور از قزوین.

«مأموریت ویژه» به نویسندگی حیدر رضایی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «او می ­دانست» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان از تهران،‌ «دریابان» به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش از کرمان، «دوران رنسانس آزد» به نویسندگی احمد جعفری و کارگردانی احمد جعفری و مارال ایزدبخش از تهران.

دو اثر زیر نیز «مشروط» در این همایش شدند:  «چهل سالگی» به نویسندگی محمد جعفری و کارگردانی آرزو علیپور، امیر امینی از گیلان و «تجدیدی شهریور» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیرالهی از ایلام.

*بخش جنبی: «روز خون» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا قاسمی از آذربایجان شرقی،‌ «آقا مصطفی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام شهبازی از البرز،.

*بخش صحنه‌ای: «اسماعیل» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی از اراک،  «این ره که می­روی» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی محمد هاشم زاده از اصفهان، «مثل خواب مثل رویا» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی از تهران.

*سومین دوره جشنواره نقالان علوی رقابتی خواهد بود

حسین عالم‌بخش، دبیر سومین جشنواره نقالان علوی، از انتشار فراخوان این جشنواره در روزهای آتی خبر داد. وی که دبیری دوره‌های پیشین این جشنواره را برعهده داشته است، اعلام کرد: همانند سال‌های گذشته این جشنواره در اوایل شهریور فاصله عید قربان تا غدیرخم در تهران و چند شهر دیگر کشور برگزار می‌شود.

به گفته عالم‌بخش برخلاف سال‌های گذشته جشنواره صرفاً در تئاتر شهر برگزار نمی‌شود. چند نقطه در تهران در نظر گرفته شده است. چند شهر مهم نظیر مشهد، شیراز، تبریز و اهواز در همان بازه زمانی درگیر جشنواره خواهند شد. البته شهرهای غیرتهران دو روز زودتر از تهران اجراهای خود را آغاز خواهند کرد.

عالم‌بخش با این ادعا که پرده‌خوانی موجب انتقال داستان‌های اهل بیت به روستاهایی بوده که دسترسی به آنها ساده نبوده است، گفت: نقال و پرده‌خوان با مشقت خود را برای نقل و روایت بدانجا می‌رسانده است.

قرار است تومارهای قدیمی که سندیت ندارند و داستان‌هایشان به حال معاصر نمی‌خورد را کنار گذاشته و به جای آن تعدادی تومار را با همکاری داوود فتحعلی بیگی بازخوانی و تصحیح شود.

سومین جشنواره نقالان علوی قرار است بر خلاف دو دوره گذشته به صورت رقابتی برگزار شود. عالم‌بخش در این باره گفت:  ما پیش از این جشنواره‌ای مستقل در موضوع نقالی نداشتیم و تنها در چند استان به صورت بخشی از یک جشنواره اجرا می‌شده است. نیاز بود در دو سال نخست سطح استقبال به خصوص جوانان را می‌سنجیدیم. امسال بخش رقابتی را خواهیم داشت و در کنارش بخش تقدیر از پیشکسوتان را نیز برگزار می‌کنیم.

*بررسی تئاتر «آنتی گون» در یازدهمین نشست نقد صحنه

در یازدهمین نشست نقد صحنه تئاتر «آنتی گون» نوشته و کارگردانی علی راضی ساعت 16:30 روز شنبه پنجم خردادماه 97 در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در این نشست نقد مهبود مهرنوش نمایشنامه نویس، منتقد و مدرس تئاتر و بهزاد صدیقی نمایش نامه نویس و دبیر سلسله نشست های نقد صحنه، علی راضی نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر به همراه صفا کامدیده طراح صدا درباره این اثر گفتگو می کنند.

نمایش «آنتیگون» که از 16 اردیبهشت 97 روی صحنه رفته است، تا 12 خرداد سال جاری در تالار سمندریان تماشاخانه ایراشنهر اجرا می شود.

سلسله نشست‌های نقد صحنه توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران با همکاری موسسه افرا مانا با هدف نقد و بررسی نمایش های در حال اجرای تهران، هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما