شناسهٔ خبر: 25653757 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 رئيس صندوق رفاه دانشجويان:

آغاز پرداخت وام‏هاي تحصيلي و ضروري دانشجويان

رئيس صندوق رفاه دانشجويان از آغاز پرداخت وام تحصيلي ويژه دکتري (سه ماهه بهار)، ضروري ويژه دکتري و وام ضروري دانشجويان ساير مقاطع خبر داد.

به گزارش وزارت علوم، ذوالفقار يزدان‏مهر گفت: وام تحصيلي ويژه دکتري براي هر دوره سه ماهه به مبلغ 18 ميليون ريال از طريق صندوق رفاه دانشجويان و 21 ميليون ريال براي دريافت کنندگان وام از طريق بانک توسعه تعاون تعلق مي‏گيرد.

وي افزود: همچنين وام ضروري ويژه دکتري به مبلغ 30 ميليون ريال براي هر دانشجو يکبار در طول مقطع تحصيلي پرداخت مي‌شود.

يزدان مهر تصريح کرد: وام ضروري عادي تا سقف 6 ميليون ريال براي دانشجويان کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد تعلق مي‌گيرد. رئيس صندوق رفاه دانشجويان اعلام کرد: با تامين اعتبارات لازم براي پرداخت وامهاي دانشجويان دکتري و همچنين وام ضروري ساير مقاطع تحصيلي امکان ثبت‌نام و تقاضاي وام مذکور از اول تا بيستم خرداد ماه فراهم شده است. وي افزود: آخرين مهلت ارسال اسامي و ليست وامها روز يکشنبه بيستم خرداد ماه سال جاري خواهد بود و لازم است دانشگاهها نسبت به ثبت‎نام، تاييد و ارسال ليستهاي وام تسريع کنند.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان افزود: خوشبختانه با برنامه ريزي و تمهيدات به عمل آمده، اعتبار وام ضروري از 44.7 ميليارد تومان در سال 96 با 47 درصد رشد به 65.2 ميليارد تومان در سال 97 افزايش يافته است.

يزدان‎مهر افزود: وام تحصيلي نيز از 134 ميليارد تومان عملکرد در سال 96 با 38 درصد رشد به 165 ميليارد تومان در سال 97 افزايش يافته است.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان گفت: همچنين وام ويژه دکتري نيز در مجموع از 160 ميليارد تومان در سال 96 به 225 ميليارد تومان در سال 97 با هم افزايي بانک توسعه تعاون افزايش يافته است.وي با توجه به پيگيري تعدادي از دانشجويان دوره دکتري در خصوص عدم پرداخت برخي فهرستهاي وام دانشجويي اظهار داشت: صندوق رفاه دانشجويان کليه ليستهاي وام دانشجويي را که به تاييد معاونان دانشجويي دانشگاهها رسيده و به صندوق ارسال کرده باشند، پرداخت کرده و هيچ فهرست وام دانشجويي در انتظار پرداخت در حوزه امور مالي صندوق نيست.

رئيس دانشگاه تاکيد کرد؛

آمادگي دانشگاه فني‌وحرفه‌اي براي برقراري ارتباط تنگاتنگ با صنايع

رئيس دانشگاه فني‌وحرفه‌اي ضمن تاکيد بر آمادگي اين دانشگاه براي ايجاد و تقويت ارتباط تنگاتنگ با صنايع،گفت: آموزش عالي نيازمند نوآوري جدي است و بايد با ارتباط تنگاتنگ با صنايع و بخش خصوصي بتوانيم نيروهاي متخصص و مورد نياز بازار تربيت کنيم.

به گزارش ايسنا، دکتر صالحي‌عمران در مراسم امضاي تفاهم‌نامه‌اي با اتاق بازرگاني ايران با تاکيد بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ و متقابل بين دانشگاه‌ها و اتاق بازرگاني، خاطرنشان کرد: اگر نگاهي به تاريخچه شکل‌گيري آموزش عالي در کشور داشته باشيم، بايد گفت اين مراکز در دوره‌اي با هدف حل معضلات اقتصادي و ارتقاي جايگاه فرهنگي و اجتماعي در کشور گسترش بي‏رويه پيدا کردند و امروزه به جايگاهي رسيده‌ايم که اين مراکز برخلاف تصور نتوانسته‌اند اين معضلات را حل کنند.

وي در ادامه تصريح کرد: دانشگاه فني‌وحرفه‌اي به عنوان بزرگ‌ترين دانشگاه در بخش دولتي که سابقه 50 ساله در کشور دارد، تا سال 90 به وزارت آموزش و پرورش وابسته بود که از سال 90 با مصوبه مجلس شوراي اسلامي به وزارت علوم منتقل شده است و در حال حاضر 173 دانشکده و آموزشکده، هزار و 300 آزمايشگاه و کارگاه و بيش از 200 هزار جمعيت دانشجويي دارد.

رئيس دانشگاه فني‌وحرفه‌اي بر نقش اين دانشگاه در توسعه جامعه و اشتغال‌زايي در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهاي دنيا در سال 1970 متوجه اين موضوع شدند که گسترش کمي آموزشي عالي نمي‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادي در کشور شود و کشور ما نيز بعد از 50 سال تاخير و با در اختيار داشتن بيش از 4.5 ميليون جمعيت دانشجويي متوجه اين موضوع شد که رشد آموزش عالي متوازن رشد کشور نيست و بايد اقتصاد آموزش در سياست‌گذاري‌هاي آموزش عالي به عنوان يک اصل مورد توجه قرار بگيرد.

اهميت سرمايه‌گذاري در آموزش‌هاي مهارتي

دکتر صالحي‌عمران خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاري در آموزش‌هاي مهارتي که موجب خواهد شد افراد مستقيما به بازار کار سوق پيدا کنند، يکي از راهکارهاي توجه به اصل اقتصاد و آموزش به شمار مي‌رود و اتاق بازرگاني ايران مي‌تواند در اين زمينه بسيار کمک‌کننده باشد.

وي اظهار کرد: توسعه اقتصادي کشور نيازمند شکل‌گيري ارتباط منسجم بين دانشگاه و صنعت است و دانشگاه‌هاي ما نمي‌توانند با ديوار کشيدن به دور خود بدون توجه به نقش سلايق، تصميم‌گيري‌هاي موفق داشته باشند، چرا که رابطه تنگاتنگي بين آموزش،‌ توليد،‌ بازاريابي و فروش وجود دارد و دانشگاه فني‌وحرفه‌اي اين آمادگي را دارد که ارتباط با اتاق بازرگاني را به طور تنگاتنگ برقرار کند.

وي همچنين يادآور شد: ما طراح سيستم نو در آموزش عالي هستيم و سرفصل‌هاي آموزشي ثابت و 50 سال پيش نمي‌توانند کمکي به حل مشکلات فعلي جامعه کنند. اميدوار هستيم با امضاي تفاهم‌نامه‌اي که با اتاق بازرگاني ايراني صورت گرفت، بتوانيم نيروهاي متخصص مورد نياز بازار را تربيت کنيم.

برچسب‌ها:

نظر شما