شناسهٔ خبر: 25633034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کمیسیونر انرژی اروپا در تهران :

اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مقابل آمریکا می‌ایستد

صاحب‌خبر -
 

وزیر نفت ایران با بیان این که کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا حامل پیام این اتحادیه درباره حفاظت از برجام بوده است، اظهار داشت: مذاکرات مدیران وزارت نفت و نمایندگان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در زمینه مسائل نفت، گاز و پتروشیمی ادامه دارد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه پس از دیدار با میگوئل آریاس کانته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا اراده سیاسی سران این اتحادیه را در صوفیه بلغارستان اظهار کرد.

وی درباره محور مذاکرات افزود: در این دیدار صحبت از این بود که برای تحقق اراده سیاسی اتحادیه اروپا و آنچه پیش از این بین آقای ظریف وزیر امور خارجه و همتایانش از سه کشور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، چه باید کرد.

وزیر نفت ادامه داد: بر اساس بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا داده است قرار شد همکاران دو طرف وارد بحث‌های جزئی و عملیاتی کردن نکات ریز شوند.

وی با تاکید بر این‌که قرار شد بحث‌ها از سوی همکاران وزارت نفت و نمایندگان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا ادامه یابد، افزود: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در این دیدار به نکته‌ای جالب اشاره کرد مبنی بر این‌که مذاکرات ما دو طرفه نیست، بلکه یک تلاش دوجانبه و مشترک برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا خروج آمریکا از برجام سبب پایان توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا پیش از پایان امسال خواهد شد، تصریح کرد: هر تصمیم جدید در این سازمان به اجماع نیاز دارد.

وی تصریح کرد: باور داریم اگر اتحادیه اروپا به ما کمک کند و به اظهارات خود پایبند باشد، سطح صادرات نفت ایران تغییر نخواهد کرد و این مسئله نمی‌تواند دلیلی باشد برای تغییر تصمیمی که در گذشته گرفتیم.

وزیر نفت به این سوال که چه تضمین‌هایی از سوی مشتریان نفت ایران همچون هند و چین برای خرید نفت از ایران وجود دارد، پاسخ داد: ما با آنها مذاکره کردیم و هیچ موج منفی از آنها دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره این که گفتید ایران قصد دارد به تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد، آیا این هدف‌گذاری با وجود تحریم‌ها امکان پذیر خواهد بود؟ افزود: این مشکل خواهد بود، اما آن را کنار نمی‌گذاریم، زمان بیشتری می‌برد، با این حال آن را رها نمی‌کنیم.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا هم اظهار داشت: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد که سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود و مردم ایران مطمئن شوند از مزایای یک توافق اصولی بین‌المللی بهره‌مند خواهند شد.

میگل آریاس کانیته با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا پیام ویژه خود را به ایران منتقل کرده که کاملا به اجرا شدن توافق برجام پایبند هستیم، افزود: این موضوع نیازمند این است که توافقات اقتصادی این تفاهم مشترک به گونه‌ای باشد که جریان نفت و گاز ایران در سطحی باقی بماند که پیش از خروج ایالات متحده از این توافق بود.

وی با بیان اینکه ما برای ماندن جریان نفت و گاز ایران در سطح قبلی تلاش می کنیم، گفت: برای این منظور قصد داریم مذاکراتی با آمریکا در زمینه‌ قائل شدن استثنائاتی درباره تحریم مخصوصا برای قراردادهایی که در زمانی امضاء شدند که آمریکا هم بخشی از توافق برجام بود، داشته باشیم.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا ادامه داد: اتحادیه اروپا به دنبال راه‌های قانونی است که از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های مالی و تامین اعتبار لازم برای اجرایی شدن توافقات اخیر ایران و اروپا را فراهم کنیم، مخصوصا برای پروژه IRAN LNGکه قرار بود توسط بانک سرمایه‌گذار اروپا تامین اعتبار شود و مایلیم هر چه سریعتر به راهکار موثری دست پیدا کنیم.

کانیته با بیان اینکه قصد داریم در نشست‌های مشترک با ایران همه مشکلاتی که در حال حاضر تجارت عادی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد بررسی کنیم، گفت: وزیر نفت ایران با جزییات درباره همه مشکلاتی که باید به حل آن بپردازیم، صحبت کرد که این تنها شامل مشکلات تامین اعتبار نمی‌شود، بلکه موانعی مانند بیمه، ذخیره‌سازی نفت و… را هم در بر می‌گیرد.

وی افزود: کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بازرگانی نفت تشکیل می شود که این کارگروه در راستای حل مشکلات مذکور تلاش می کند تا راهکارهایی بیابیم که ایران بتواند سطح تجارت جهانی نفت خود را بدون تغییر حفظ کند و اولین جلسه این کارگروه امروز برگزار شد تا دستور کار، موضوعات و چارچوب زمانی حل مشکلات را تعیین کنیم.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان اینکه به تعهدات و تلاش‌های مان برای کمک به ایران برای حفظ سطح تجارت نفتی خود پایبندیم، گفت: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد که سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود و مردم ایران مطمئن شوند از مزایای یک توافق اصولی بین‌المللی بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این توافق نه‌تنها برای حفظ صلح و امنیت منطقه اصولی است، بلکه برای اقتصاد ایران هم ضروری است، در خصوص ارائه تضامین مورد نیاز توتال برای باقی‌ماندن در قرارداد پارس جنوبی گفت: این شرایطی که گفتیم برای همه شرکت‌های اروپایی صدق می‌کند.

کانیته افزود: قرار است مجموعه‌ای از راهکارها را روی میز قرار دهیم که بتواند مشکلات متعدد شرکت‌های مختلف را برای ادامه حضور در ایران در برگیرد که در این خصوص مذاکرات آغاز شده و تیم های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا روی این مسائل کار کرده و بررسی مشترکی انجام

می دهند تا به نتیجه برسیم.

خبر دیگری به نقل از ایرنا حاکیست: کمیسیون اروپا در بیانیه مطبوعات خود که در تارنمای آن منتشر شد، اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده است تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.

کمیسیون اروپا گفته، قصد دارد این تمهیدات را پیش از ۱۵ مرداد، قبل از آغاز دور نخست اعمال دوباره تحریم های آمریکا اجرا کند.

قانون انسداد، پیروی شرکت های اتحادیه اروپا را از تحریم های فرامرزی آمریکا ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز می شمارد تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت کنند.

براساس این قانون، آراء ناشی از داوری‌های خارج از اتحادیه اروپا که براساس تحریم های آمریکا صادر شده باشند، لغو می شود.

این قانون به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه می دهد از سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در ایران حمایت کند و این کار بخصوص می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط مفید باشد.

اتحادیه اروپا همچنین کشورهای عضو خود را تشویق کرده تا امکان پرداخت های یکباره بانکی به بانک مرکزی ایران را بررسی کنند. این رویکرد می تواند به مسئولان ایرانی کمک کند تا درآمدهای مربوط به نفت به ویژه در حوزه تحریم های آمریکا که می تواند موسسه های اروپایی فعال در مبادلات نفتی با ایران را هدف قرار دهد، دریافت کنند.

این خبرگزاری ادامه داد: اتحادیه اروپا در عین حال به دنبال آن است تا امکان تجارت با ایران را از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا فراهم کند.

از سوی دیگر به نظر می رسدبا توجه به حمایت اتحادیه اروپا از برجام بعید است که دسترسی بانک های ایران از سوئیفت قطع شود. بلومبرگ گزارش داد: شبکه پرداخت جهانی واقع در بروکسل موسوم به سوئیفت که در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط گروهی از بانک‌های بین‌المللی تشکیل شد، محور اصلی بانکداری بین‌المللی مدرن است و روزانه شاهد ۳۰ میلیون پیام‌های مرتبط با نقل و انتقالات مالی بین ۱۱ هزار بانک است.

خبر دیگر اینکه رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ در تعامل با ایران، محتاط هستنند، گفت: شرکت های کوچک، بدون نگرانی در زمینه ساخت تجهیزات با ایران همکاری و حتی در روزهای اخیر قراردادهایی را هم امضا کرده اند.

رضا خیامیان در گفتگو با ایرنا درباره تاثیر اجرای قانون انسداد توسط اتحادیه اروپا در مقابله تحریم های اعمالی آمریکا، اظهار داشت: آن دسته از شرکت های اروپایی که منافعی در آمریکا دارند، پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، اعلام کرده اند که قصد خروج از ایران را دارند، اما همه شرکت ها اینگونه نیستند.

وی با بیان اینکه داشتن تعامل خارجی اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: شرکت‌های خارجی از کار کردن با ایرانی ها در زمینه تجهیزات صنعت نفت استقبال می کنند؛ مساله فقط این است که شرکت های بزرگی که در آمریکا منافعی دارند، با احتیاط عمل می کنند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت یادآورشد: شاید در بخش بالادستی صنعت نفت مشکلاتی ایجاد شود، اما در زمینه همکاری در بخش تجهیزات صنعت نفت، مشکلی برای ما رخ نمی دهد و با توجه به منافع و ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، می توان به همکاری با شرکت های کوچک ادامه داد.

وی با بیان اینکه بخشی از تلاش برای جذب شرکت های خارجی به علت نیاز به سرمایه گذاری است، گفت: در صورت هموار کردن مسیر سرمایه گذاری برای ایرانیان مقیم خارج، به راحتی می توان منابع مالی را جذب کرده و نیازی به سرمایه گذاری خارجی نیست.

خیامیان همچنین درباره موانع فعالیت شرکت های داخلی گفت: باید بر منابع داخلی تکیه کنیم؛ تحریم های داخلی گاهی ما را بیشتر از فشارهای خارجی آزار می دهد و در واقع کارشکنی های داخلی مانع از ادامه کار صنایع کشور می شود.

وی بهبود فضای کسب و کار را در این زمینه کارساز دانست که به رونق صنایع مختلف منتهی می شود و یادآورشد: مسایل بانکی، بیمه و مالیات مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که باید نسبت به تسهیل آنها اقدام شود.

از سوی دیگر، همچنین آژانس اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: ایران دارای چهارمین ذخایر اثبات شده نفت خام و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان است.

به گزارش ایرنا، این آژانس افزود: میزان تولید نفت ایران از هنگام لغو تحریم ها علیه بخش نفت این کشور (۲۰۱۶) به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ رسید.

ایران که در میان ۱۰ کشور عمده تولیدکننده نفت خام و پنج کشور اصلی تولید کننده گاز طبیعی جهان قرار دارد، در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت و دیگر مایعات و حدود ۷ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی خشک تولید کرده است.

بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات انرژی، درآمد خالص صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ به حدود ۳۶ میلیارد دلار کاهش یافته که ناشی از افت صادرات و پائین آمدن بهای نفت خام بوده است.

همچنین ارزیابی می شود که درآمد صادرات نفت و گاز طبیعی ایران در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ همزمان با بالا رفتن میزان صادرات در پی اجرای توافق هسته ای (برجام)، به ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته باشد. این آژانس در ادامه می افزاید: فعالیت‌های تولید گاز طبیعی ایران بر میدان گاز طبیعی پارس جنوبی در آب های فراساحلی خلیج فارس متمرکز شده است که حدود ۴۰ درصد کل ذخایر اثبات شده گاز طبیعی ایران را دربردارد و بیشتر عملیات بهره برداری از آن توسط شرکت های ایرانی صورت می گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما